Abstract
Liikenteen automatisoituminen, digitalisoituminen ja palveluistuminen muokkaavat tulevaisuuden liikkumista, liikennejärjestelmää ja pitkällä tähtäimellä myös rakennettua ympäristöä. Tässä työssä liikenteen automaation ja palveluistumisen vaikutusmekanismeja tarkasteltiin kuuden teknologia- ja palvelukokonaisuuden kautta peilaten niitä liikennejärjestelmälle asetettuihin tavoitteisiin. Vaikutusmekanismeja arvioitiin laadullisesti systeemisellä liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusmallilla.
Vaikutusmekanismeista tunnistettiin kaksi rinnakkaista, osittain kilpailevaa liikenteen ja maankäytön kehityskulkua: 1. Henkilöautojen automatisoituminen parantaa saavutettavuutta henkilöautolla voimistaen autoon perustuvaa liikennejärjestelmää. Tämä voi johtaa ajoneuvokilometrien kasvuun ja yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. 2. Joukkoliikenteen automatisoituminen yhdessä uusien liikkumispalveluiden kanssa tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon liikkumiselle erityisesti kaupunkiseuduilla, samalla mahdollistaen tiiviin ja käveltävän kaupunkirakenteen.
Uudet liikenteen teknologiat ja palvelut voivat helpottaa liikkumista monille, mutta joidenkin liikkujaryhmien matkanteko voi jopa hankaloitua. Seitsemän ohjauskeinon avulla voidaan vaikuttaa kehityskulkuihin sekä vastata niiden haasteisiin.
English abstract:
The automation, digitalisation and servitisation of transport will affect personal mobility, the transport system, and in the long term, the built environment. In this study, impact mechanisms of transport automation and servitisation were explored through six transport technology and service concepts, while reflecting them with strategic objectives set for the transport system. The impact mechanisms were qualitatively assessed using a systemic transport-land use interaction model.
Two future pathways were identified, occurring simultaneously and partially in competition: 1. The automation of passenger cars improves accessibility for car users and reinforces the transport system’s car-dependence. This can lead to an increase in vehicle kilometres and urban sprawl. 2. The automation of public transport, in combination with new mobility services, provides a competitive alternative for carbased mobility, especially in urban areas. Simultaneously, they enable the development of dense and walkable urban fabrics.
New transport technologies and services can make mobility easier for many, but travelling may become even more difficult for certain groups. Seven policy instruments can influence the pathways and respond to the challenges they pose.
Vaikutusmekanismeista tunnistettiin kaksi rinnakkaista, osittain kilpailevaa liikenteen ja maankäytön kehityskulkua: 1. Henkilöautojen automatisoituminen parantaa saavutettavuutta henkilöautolla voimistaen autoon perustuvaa liikennejärjestelmää. Tämä voi johtaa ajoneuvokilometrien kasvuun ja yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. 2. Joukkoliikenteen automatisoituminen yhdessä uusien liikkumispalveluiden kanssa tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon liikkumiselle erityisesti kaupunkiseuduilla, samalla mahdollistaen tiiviin ja käveltävän kaupunkirakenteen.
Uudet liikenteen teknologiat ja palvelut voivat helpottaa liikkumista monille, mutta joidenkin liikkujaryhmien matkanteko voi jopa hankaloitua. Seitsemän ohjauskeinon avulla voidaan vaikuttaa kehityskulkuihin sekä vastata niiden haasteisiin.
English abstract:
The automation, digitalisation and servitisation of transport will affect personal mobility, the transport system, and in the long term, the built environment. In this study, impact mechanisms of transport automation and servitisation were explored through six transport technology and service concepts, while reflecting them with strategic objectives set for the transport system. The impact mechanisms were qualitatively assessed using a systemic transport-land use interaction model.
Two future pathways were identified, occurring simultaneously and partially in competition: 1. The automation of passenger cars improves accessibility for car users and reinforces the transport system’s car-dependence. This can lead to an increase in vehicle kilometres and urban sprawl. 2. The automation of public transport, in combination with new mobility services, provides a competitive alternative for carbased mobility, especially in urban areas. Simultaneously, they enable the development of dense and walkable urban fabrics.
New transport technologies and services can make mobility easier for many, but travelling may become even more difficult for certain groups. Seven policy instruments can influence the pathways and respond to the challenges they pose.
Translated title of the contribution | Impact mechanisms of new transport technologies and services: Transport system and regional and urban structure in transition |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | Prime Minister's Office Finland |
Number of pages | 164 |
ISBN (Electronic) | 978-952-383-494-1 |
Publication status | Published - 8 Nov 2024 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja |
---|---|
Number | 2024:36 |
ISSN | 2342-6799 |
Keywords
- tutkimus
- tutkimustoiminta
- liikenne
- rakennettu ympäristö
- teknologia
- automaatio
- palvelut
- vaikutusten arviointi