Lisää aktiivista liikkumista arkeen: Suomi hyötyy autoilun vähentämisestä

Riikka Paloniemi*, Anu Tuominen*, Ira Ahokas, Vuokko Heikinheimo, Ville Helminen, Linda Karjalainen, Matti Lindholm, Jari Lyytimäki, Henna Sundqvist, Petri Tapio, Maija Tiitu

*Corresponding author for this work

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kaupunkeja on suunniteltu pitkään autojen ehdoilla. Se näkyy ihmisten fyysisen aktiivisuuden vähentymisenä ja siitä seuraavina heikentyneenä kansanterveytenä ja terveydenhuollon kustannuksina. Liikenne- ja viestintäministeriön kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteena on nostaa vuoteen 2030 mennessä kävelyn ja pyöräilyn yhteistä kulkutapaosuutta nykyisestä noin 30 prosentista 35–38 prosenttiin. Nykytoimilla tavoite ei toteudu. Ilman pontevampaa päätöksentekoa kävelyn ja pyöräilyn lisäämisen terveys-, talous- ja ympäristöhyödyt jäävät haaveeksi. Turun yliopiston koordinoima Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen hanke ’Liikunnallinen elämäntapa kestävän kasvun aikaansaajana (STYLE)’ on julkaissut päättäjille suunnatun toimenpidesuosituksen toimista, joita tarvitaan kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuden nostamiseksi kansallisen strategian mukaisesti.
Käyttäytymisen muutos vaatii aikaa. Muutoksen aikaansaamiseksi ja vakiinnuttamiseksi on ymmärrettävä paremmin ihmisten arkea ja luotava pitkäjänteisiä suunnitelmia aktiivisten kulkutapojen tukemiseksi läpi hallinnon sektoreiden ja tasojen.
Original languageFinnish
Place of PublicationTurku
PublisherUniversity of Turku
Number of pages4
ISBN (Print)978-952-249-585-3
Publication statusPublished - 10 Mar 2023
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesSTYLE-politiikkasuositus
Number1/2023

Cite this