Abstract
Tämän tutkimuksen päätavoite oli tuottaa maakunnallisille, alueellisille
ja paikallisille päätöksentekijöille kokonaiskuva ELLI-alueen ja sen eri
osa-alueiden kehittämismahdollisuuksista logistiikan keinoin. Tutkimuksen
tulokset voidaan pelkistää kuuteen pääkohtaan: Ensinnäkin, alueellisen
logistiikan kehittäminen tulee toteuttaa riittävän suurella alueella. Varsin
luonnollinen ja itsenäinen kokonaisuus on kuntien muodostama seutukunta, joka
on selkeä talous- ja yhteistyöalue. Toiseksi, alueen logistinen asema tulee
voida mitata, jotta kehittämisen painopistealueet voidaan arvioida. Tätä
varten työssä kehitettiin tulevaisuuden skenaarioihin perustuva malli, jota
sovellettiin kolmella eri alueella. Kolmanneksi, alueen kehittäminen on
riippuvainen siitä yhteisvaikutuksesta, minkä yritykset toiminnallaan saavat
aikaiseksi. Tämä voi perustua yksittäisten yritysten sisäisiin toimiin, tai
yritysten väliseen yhteistoimintaan. Neljänneksi, alueellinen kehittäminen on
riippuvainen myös julkisen hallinnon tahtotilasta. Ilman maan kattavaa
alueellista logistiikkastrategiaa yksittäisten alueiden
kehittämistoimenpiteiden vaikutukset voivat jäädä vaatimattomiksi. Julkisen
hallinnon toimenpiteet eri alueiden kehittämiseksi (esimerkiksi maaltamuuton
hillitseminen sekä työllisyys) ratkaisevat sen perustan, mille logistiikan
kehittäminen tulee asettaa. Infrastruktuurihankkeet ovat osa niistä
toimenpiteistä, joilla alueen logistista asemaa voidaan ylläpitää.
Viidenneksi, logistiikan kehittämisen tarve on pitkälti seurausta yritysten
kasvusta ja kehittymisestä. Logistiikan tulee kuitenkin kyetä ennakoimaan
yritysten tarpeet olematta varsinainen kehityksen käynnistäjä. Ilman
painopistealueiden kehityssuuntien tuntemista investoinnit logistiikkaan
voivat olla jopa turhia. Ylimääräinen kapasiteetti ei välttämättä lisää
kysyntää, se voi jopa heikentää logistiikkayrityksen toimintamahdollisuuksia.
Kuudenneksi, kaikki Suomen kunnat tai eri alueelliset yhteisöt eivät voi olla
logistiikassa keskeisellä sijalla. Logistiikan perusrakenteet ovat
riippuvaisia taloudellisista tekijöistä; liikennevirtojen suuruus ratkaisee
alueen logistisen roolin. Eri alueista syntyy verkosto, missä tarpeettomasta
logistiikan tarjonnasta pyritään pääsemään eroon. Varastot, terminaalit,
lisäarvopalvelut, kuljetukset, asiakaspalvelu ja muut logistiset tehtävät
tehdään siellä, missä niitä tarvitaan. Suuret tavaravirrat eivät takaa
logistiikan roolia jollakin alueella. Jonkin kuljetusreitin välissä oleva
vireäkin alue voi jäädä paitsioon, jos tämä on perusteltua kuljetusten
näkökulmasta. Parantuvien kuljetusreittien seurauksena taloudelliset
kuljetusetäisyydet kasvavat. Ennustettavissa on, että logististen
solmupisteiden määrä tulee pikemminkin laskemaan kuin lisääntymään Suomessa,
elleivät kuljettavat volyymit lisäänny nykyisestä. Tutkimuksemme osoittaa
alueellisen logistiikan kehittämisen merkityksen ja sen että tämä
pitkäjänteinen työ on alkuvaiheessa. Tutkimus tulisi ulottaa laajemmaksi kuin
logistiikan tavalliset määritelmät. Vaikka yritykset näkevät julkisen
hallinnon roolin etäisenä, sen merkitys kehittämisessä on keskeinen.
Pitkäjänteisen ja kokonaisvaltaisen alueellisen logistiikkastrategian
määrittäminen on ajankohtaista. Siinä julkisen vallan – yhteiskuntamme –
tahtotilan nivominen logistiikan alueelliseen tutkimukseen ja kehittämiseen on
avainasemassa.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 81 |
Publication status | Published - 2004 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Keywords
- logistics
- supply chain management