@book{a314cf86805a438cb24d6348803e9b22,
title = "Lujia laminaatteja tuotantoveneisiin: Materiaalitekij{\"a}t",
abstract = "Lujitemuovia on sovellettu veneteollisuudessa kantaviin rakenteisiin jo yli 20 vuotta, ja se on nyky{\"a}{\"a}n yleisin rakennemateriaali. Veneteollisuus on edelleen suurimpia lujitteiden ja hartsien kuluttajia. Sek{\"a} kuormat ett{\"a} materiaalien j{\"a}ykkyys- ja lujuusominaisuudet toimivat veneen mitoituksessa l{\"a}ht{\"o}kohtana. Lujuuskriittisi{\"a} kohteita veneiss{\"a} l{\"o}ytyy yleens{\"a} useita. N{\"a}it{\"a} on moottoriveneiden pohjassa, mutta my{\"o}s monesti paikallisesti rajoitetusti rakenteen ep{\"a}jatkuvuuskohtien l{\"a}heisyydess{\"a}. Lujuuden suhteen erityisen kriittinen kuormitustilanne on t{\"o}rm{\"a}ys. Ty{\"o}n tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} er{\"a}iden parametrien vaikutusta venelaminaattien lujuuksiin. Lujuuden - toisin kuin j{\"a}ykkyyden - ennustamiseksi ei tyypillisille venelaminaateille l{\"o}ydy luotettavia laskentamenetelmi{\"a}. Siksi laminaattien lujuusarvot saadaan ainoastaan koestamalla, mik{\"a} vaikeuttaa suunnitteluty{\"o}t{\"a}. Laajan koesarjan avulla kartoitettiin tyypillisten venelaminaattien lujuustaso. Koetulosten avulla analysoitiin sitten er{\"a}iden raaka-aineparametrien vaikutusta lujuuksiin. Jo aikaisemmin oli huomattu, ett{\"a} samantyyppisten laminaattien lujuuksien v{\"a}lill{\"a} on suuria eroja. Usein on v{\"a}itetty, ett{\"a} n{\"a}m{\"a} erot johtuisivat heikosta toistettavuudesta k{\"a}sinlaminoinnissa. Koetulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, ett{\"a} suuri osa eroista johtuu raaka-aineiden laatueroista. Lujuuksiin vaikuttavien parametrien ottaminen huomioon materiaalivalinnassa parantaa laminaattien lujuus-painosuhdetta keskim{\"a}{\"a}rin 20-30 % ja enimmill{\"a}{\"a}n 40 % riippuen l{\"a}ht{\"o}tasosta. T{\"a}m{\"a} on mahdollista ilman, ett{\"a} siirryt{\"a}{\"a}n mainittavasti kalliimpiin raaka-aineisiin tai valmistusmenetelmiin. Tyypillisille venelaminaattikerroksille kehitettiin empiirinen laskentamenetelm{\"a} lujuuksien ennustamiseksi ottaen huomioon t{\"a}rkeimm{\"a}t raaka-aineparametrit.",
keywords = "plastic boats, composite materials, reinforced plastics, fiber laminates, fibers, resins, strength, mechanical properties, raw materials, materials selection, calculations, computation, predictions",
author = "Martin Hildebrand and Gunnar Holm",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4022-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1289",
address = "Finland",
}