Abstract
Tutkimustulokset ns. luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden
terveellisyydestä ovat ristiriidassa kuluttajien ostomotiivien ja uskomusten
kanssa; luomutuotteiden ei ole voitu osoittaa olevan tavanomaisia
elintarvikkeita terveellisempiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka kuluttajien luomutiedon taso
vaikuttaa luomutuotteiden ostoon, valintaan ja uskomuksiin luomusta.
Poikkeavatko paIjon ja vähän luomutuotannon peliaatteista tietävien
luomuterveellisyysuskomukset toisistaan; mistä asioista luomun terveellisyys
erilaisilla kuluttajilla muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin, miten luomusta
suhteellisesti vähän, keskimäärin ja paIjon tietävät poikkeavat toisistaan
demograafisten taustatekijöiden ja asennetaipumustensa (yleinen
terveellisyyskiinnostus, luonnollisuuskiinnostus ja arkiajattelutaipumus)
suhteen.
Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena (n=1154). Vastaajien
ostokäyttäytymistä selvitettiin kysymällä 15 erilaisen luomutuotteen
käyttöuseutta. Luomutuotteiden valintaa selvitettiin lomakkeella kokeellisessa
valintatilanteessa, jossa vastaaja valitsi seitsemän erilaisen tavanomaisen
tai luomuelintarvikkeen välillä. Lisäaineiden vaikutusta valintaan selvitimme
kahdella osittain erilaisella lomakkeella: puolet lomakkeista sisälsi
lisäaineettomia luomutuotteita, ja puolet lomakkeista luomutuotteita, joissa
osassa oli lisäaineita.
Luomutiedon määrä oli yhteydessä vastaajien uskomuksiin luomun
terveellisyydestä sekä raportoituun luomutuotteiden ostoon ja valintaan.
Eniten tietävät ostivat perusluomutuotteita merkitsevästi useammin kuin
kahteen alempaan tietoluokkaan kuuluvat. Jalostettujen luomutuotteiden oston
useudella ja tietotasolla ei sen sijaan ollut merkitsevää yhteyttä. Ruoan
luonnollisuutta eniten arvostava kuluttajaryhmä osti muita useammin
peruselintarvikkeita luomuna, mutta jalostettujen elintarvikkeiden kohdalla
eroja ryhmien välillä ei ollut. Vastaajilla, joiden tietotaso oli alhaisin,
käsitykseen luomun terveellisyydestä sekoittui myos ravitsemuksellisia
terveelliyysuskomuksia. Vähiten tietävät uskoivat mm. muita useammin, etta
luomutuotteet sisältävät enemmän vitamiineja ja hivenaineita sekä vähemmän
rasvaa ja suolaa kuin tavanomaiset elintarvikkeet.
Translated title of the contribution | The effect of knowledge on organic farming and health related belifes on the consumer's decicion to choose and buy organic food products: Master's thesis |
---|---|
Original language | Finnish |
Qualification | Master Degree |
Awarding Institution |
|
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | |
Publication status | Published - 2003 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |
Keywords
- luomu
- luonnonmukainen tuotanto
- elintarvike
- tieto
- terveellisyys
- uskomus
- kuluttaja