TY - BOOK
T1 - Mäntsälän ja Pukkilan kotitalouskysely oikoradan junaliikenteestä
AU - Rosenberg, Marja
AU - Britschgi, Virpi
AU - Halonen, Minna
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Tutkimus tehtiin postikyselyllä Mäntsälän ja Pukkilan kotitalouksille.
Vastausaktiivisuus oli Mäntsälässä 25 % ja Pukkilassa 15 %. Kyselylomake oli
jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kysymykset koskivat työ- tai
opiskelumatkoja ja toinen osa koski vapaa-ajan matkoja. Työ- tai
opiskelumatkoja koskeviin kysymyksiin saatiin yhteensä 1 679 vastausta ja
ainoastaan vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin 1 759 vastausta.
Työ- tai opiskelumatkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista puolet oli naisia
ja puolet miehiä. Vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista
enemmistö (62 %) oli naisia. Kaikista vastaajista 74 %:lla oli omassa
käytössään henkilöauto. Vastaajista 1333 mäntsäläläistä ilmoitti työpaikkansa
osoitteen niin tarkasti, että se saatiin paikannettuja kartalle. Vastaajista
618 kävi töissä Helsingissä, Vantaalla 217, Keravalla 73, Järvenpäässä 158 ja
Lahdessa 45. Pukkilalaisista vastaajista Helsingissä kävi töissä 34 henkilöä,
Vantaalla 10, Keravalla 6 ja Lahdessa 6. Mäntsälässä asuvista vastaajista 60 %
asui korkeintaan 5 kilometrin etäisyydellä Mäntsälän asemasta. Pukkilassa
asuvilla matka asemalle oli 11–20 km 41 % vastaajista ja yli 20 km 59 %
vastaajista. Työ- tai opiskelumatkoilla henkilöauton kulkutapaosuus oli 79 %
Mäntsälässä asuvien ja 87 % Pukkilassa asuvien osalta.
Suurin osa työmatkoista ajoittuu aamulla klo 6–8 välille ja iltapäivällä klo
15–17 välille. Parhaat junien lähtöajat osuivat siten näihin samoihin
aikoihin. Aamulla klo 7–7.15 sai eniten vastauksia junien lähtöajoiksi
Mäntsälästä Helsinkiin. Iltapäivällä junien lähtöajat klo 16–16.45 olivat
suosituimpia.
Vastaajista 47 % mäntsäläläisistä ja 41 % pukkilalaisista vastasi käyttävänsä
junaa työ- tai opiskelumatkoillaan varmasti tai todennäköisesti. Junan
käyttöön vaikuttaa eniten riittävä vuorotarjonta ja lyhyt matka-aika. Junan
käyttäjistä 87 % suuntaisi matkansa Helsingin suuntaan ja 13 % Lahden
suuntaan. Vastaajista 14 % käyttäisi Haarajoen asemaa ja 86 % Mäntsälän
asemaa. Mäntsälän ja Haarajoen asemien välillä ilmoitti matkustavansa noin 100
vastaajaa. Mäntsälän asemalla vastasi talvella tulevansa linja-autolla 33 %
Mäntsälässä asuvista ja 69 % Pukkilassa asuvista.. Kesällä linja-auton osuus
oli vastaavasti 19 % ja 58 %. Oman auton käyttäjiä liityntämatkalla Mäntsälän
asemalle oli noin kolmannes vastaajista. Yli 40 % vastaajista ei käyttäisi
liityntäyhteyksiä junalta, noin 35 % käyttäisi Helsingissä liityntää (metro,
raitiovaunu, bussi, juna), noin 10 % Vantaalla ja noin 6 % Keravalla ja
Lahdessa. Vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista noin puolet
vastasi käyttävänsä junaa muutamia kertoja vuodessa. Vain 6 % vastasi, ettei
aio käyttää junaa.
Junan käyttäjämääräksi Mäntsälän ja Haarajoen asemilla voidaan arvioida olevan
noin 2 000–2 800 matkustajaa vuorokaudessa molemmissa suunnissa yhteensä.
Säännöllisiä junan käyttäjiä tulisi Mäntsälästä ja Pukkilasta tutkimuksen
mukaan yhteensä noin 800 matkustajaa.
AB - Tutkimus tehtiin postikyselyllä Mäntsälän ja Pukkilan kotitalouksille.
Vastausaktiivisuus oli Mäntsälässä 25 % ja Pukkilassa 15 %. Kyselylomake oli
jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kysymykset koskivat työ- tai
opiskelumatkoja ja toinen osa koski vapaa-ajan matkoja. Työ- tai
opiskelumatkoja koskeviin kysymyksiin saatiin yhteensä 1 679 vastausta ja
ainoastaan vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin 1 759 vastausta.
Työ- tai opiskelumatkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista puolet oli naisia
ja puolet miehiä. Vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista
enemmistö (62 %) oli naisia. Kaikista vastaajista 74 %:lla oli omassa
käytössään henkilöauto. Vastaajista 1333 mäntsäläläistä ilmoitti työpaikkansa
osoitteen niin tarkasti, että se saatiin paikannettuja kartalle. Vastaajista
618 kävi töissä Helsingissä, Vantaalla 217, Keravalla 73, Järvenpäässä 158 ja
Lahdessa 45. Pukkilalaisista vastaajista Helsingissä kävi töissä 34 henkilöä,
Vantaalla 10, Keravalla 6 ja Lahdessa 6. Mäntsälässä asuvista vastaajista 60 %
asui korkeintaan 5 kilometrin etäisyydellä Mäntsälän asemasta. Pukkilassa
asuvilla matka asemalle oli 11–20 km 41 % vastaajista ja yli 20 km 59 %
vastaajista. Työ- tai opiskelumatkoilla henkilöauton kulkutapaosuus oli 79 %
Mäntsälässä asuvien ja 87 % Pukkilassa asuvien osalta.
Suurin osa työmatkoista ajoittuu aamulla klo 6–8 välille ja iltapäivällä klo
15–17 välille. Parhaat junien lähtöajat osuivat siten näihin samoihin
aikoihin. Aamulla klo 7–7.15 sai eniten vastauksia junien lähtöajoiksi
Mäntsälästä Helsinkiin. Iltapäivällä junien lähtöajat klo 16–16.45 olivat
suosituimpia.
Vastaajista 47 % mäntsäläläisistä ja 41 % pukkilalaisista vastasi käyttävänsä
junaa työ- tai opiskelumatkoillaan varmasti tai todennäköisesti. Junan
käyttöön vaikuttaa eniten riittävä vuorotarjonta ja lyhyt matka-aika. Junan
käyttäjistä 87 % suuntaisi matkansa Helsingin suuntaan ja 13 % Lahden
suuntaan. Vastaajista 14 % käyttäisi Haarajoen asemaa ja 86 % Mäntsälän
asemaa. Mäntsälän ja Haarajoen asemien välillä ilmoitti matkustavansa noin 100
vastaajaa. Mäntsälän asemalla vastasi talvella tulevansa linja-autolla 33 %
Mäntsälässä asuvista ja 69 % Pukkilassa asuvista.. Kesällä linja-auton osuus
oli vastaavasti 19 % ja 58 %. Oman auton käyttäjiä liityntämatkalla Mäntsälän
asemalle oli noin kolmannes vastaajista. Yli 40 % vastaajista ei käyttäisi
liityntäyhteyksiä junalta, noin 35 % käyttäisi Helsingissä liityntää (metro,
raitiovaunu, bussi, juna), noin 10 % Vantaalla ja noin 6 % Keravalla ja
Lahdessa. Vapaa-ajan matkoja koskeviin kysymyksiin vastanneista noin puolet
vastasi käyttävänsä junaa muutamia kertoja vuodessa. Vain 6 % vastasi, ettei
aio käyttää junaa.
Junan käyttäjämääräksi Mäntsälän ja Haarajoen asemilla voidaan arvioida olevan
noin 2 000–2 800 matkustajaa vuorokaudessa molemmissa suunnissa yhteensä.
Säännöllisiä junan käyttäjiä tulisi Mäntsälästä ja Pukkilasta tutkimuksen
mukaan yhteensä noin 800 matkustajaa.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Mäntsälän ja Pukkilan kotitalouskysely oikoradan junaliikenteestä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -