TY - BOOK
T1 - Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 2. Bitumi-pikiseosten ominaisuudet
AU - Peltonen, Petri
PY - 1990
Y1 - 1990
N2 - Mäntybitumi on tislattuun bitumiin tehty pien ja bitumin
seos, jossa pien määrä on 20 p-%. Tällaisia bitumeja
kutsutaan yleisesti modifioiduiksi bitumeiksi.
Mäntyöljypiki on raakamäntyöljyn tislausjäännös eli
hapanta sulfaattipikeä, jota muodostuu vuosittain
selluteollisuudessa 50 000 t. Mäntybitumit ovat
sideaineseoksia, joiden olennaisin merkitys on tartunnan
parantaminen asfalttipäällysteessä.
Tutkituista seoksista parhaat tiesideaineominaisuudet
saatiin seoksilla, joissa raakamäntyöljypikeä
sekoitettiin 20 p-% bitumiin B-45, B-80 tai B-120. Seos
oli homogeenista, kun sekoitusaika 140-150 °C
lämpötilassa oli 2-3 min. Vastaavien seosten
murtumispisteet olivat -13, -15 ja -19 °C ja 60 °C
viskositeettisuhteista lasketut kovenemiskertoimet
1,64-2,19. Tämä kovenemistaso on melko hyvä bitumille.
Vaikka mäntyöljypiki on selvästi herkempi lämpötilan
vaikutuksille kuin bitumi, 20 p-% lisäys ei kuitenkaan
vielä haurastanut bitumia, vaan seokset olivat hauraan
sijasta sitkeitä. Kylmäkulumisen kannalta sideaineen
liiallinen haurastuminen ei ole edullista. Voimakkaassa
UV-käsittelyssä kova piki voi haurastua aikaa myöten,
mutta pehmeä piki ei ole yhtä arka UV-valolle.
Mäntybitumit eivät olleet työstön kannalta liian
haihtuvia, eivätkä toisaalta venymätesteissä selvästi
katkeilevia. Mäntybitumien levittyvyysominaisuudet,
kalvonmuodostuskyky ja varastoitavuus täyttävät
tiesideaineelle asetetut vaatimukset.
Pien lopullinen käyttövarmuus selviää tarttuvuus-,
päällyste- ja kulumistutkimusten pohjalta, joista
tulokset on esitetty julkaisun muissa osissa. Terminä
käsite mäntybitumi on toistaiseksi vakiintumaton ja sitä
on käytetty määriteltynä tässä tutkimuksessa.
AB - Mäntybitumi on tislattuun bitumiin tehty pien ja bitumin
seos, jossa pien määrä on 20 p-%. Tällaisia bitumeja
kutsutaan yleisesti modifioiduiksi bitumeiksi.
Mäntyöljypiki on raakamäntyöljyn tislausjäännös eli
hapanta sulfaattipikeä, jota muodostuu vuosittain
selluteollisuudessa 50 000 t. Mäntybitumit ovat
sideaineseoksia, joiden olennaisin merkitys on tartunnan
parantaminen asfalttipäällysteessä.
Tutkituista seoksista parhaat tiesideaineominaisuudet
saatiin seoksilla, joissa raakamäntyöljypikeä
sekoitettiin 20 p-% bitumiin B-45, B-80 tai B-120. Seos
oli homogeenista, kun sekoitusaika 140-150 °C
lämpötilassa oli 2-3 min. Vastaavien seosten
murtumispisteet olivat -13, -15 ja -19 °C ja 60 °C
viskositeettisuhteista lasketut kovenemiskertoimet
1,64-2,19. Tämä kovenemistaso on melko hyvä bitumille.
Vaikka mäntyöljypiki on selvästi herkempi lämpötilan
vaikutuksille kuin bitumi, 20 p-% lisäys ei kuitenkaan
vielä haurastanut bitumia, vaan seokset olivat hauraan
sijasta sitkeitä. Kylmäkulumisen kannalta sideaineen
liiallinen haurastuminen ei ole edullista. Voimakkaassa
UV-käsittelyssä kova piki voi haurastua aikaa myöten,
mutta pehmeä piki ei ole yhtä arka UV-valolle.
Mäntybitumit eivät olleet työstön kannalta liian
haihtuvia, eivätkä toisaalta venymätesteissä selvästi
katkeilevia. Mäntybitumien levittyvyysominaisuudet,
kalvonmuodostuskyky ja varastoitavuus täyttävät
tiesideaineelle asetetut vaatimukset.
Pien lopullinen käyttövarmuus selviää tarttuvuus-,
päällyste- ja kulumistutkimusten pohjalta, joista
tulokset on esitetty julkaisun muissa osissa. Terminä
käsite mäntybitumi on toistaiseksi vakiintumaton ja sitä
on käytetty määriteltynä tässä tutkimuksessa.
KW - tall oil
KW - bitumens
KW - asphalts
KW - bituminous binders
KW - modified pavements
KW - properties
M3 - Report
SN - 951-38-3613-4
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 2. Bitumi-pikiseosten ominaisuudet
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -