Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 2. Bitumi-pikiseosten ominaisuudet

Petri Peltonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Mäntybitumi on tislattuun bitumiin tehty pien ja bitumin seos, jossa pien määrä on 20 p-%. Tällaisia bitumeja kutsutaan yleisesti modifioiduiksi bitumeiksi. Mäntyöljypiki on raakamäntyöljyn tislausjäännös eli hapanta sulfaattipikeä, jota muodostuu vuosittain selluteollisuudessa 50 000 t. Mäntybitumit ovat sideaineseoksia, joiden olennaisin merkitys on tartunnan parantaminen asfalttipäällysteessä. Tutkituista seoksista parhaat tiesideaineominaisuudet saatiin seoksilla, joissa raakamäntyöljypikeä sekoitettiin 20 p-% bitumiin B-45, B-80 tai B-120. Seos oli homogeenista, kun sekoitusaika 140-150 °C lämpötilassa oli 2-3 min. Vastaavien seosten murtumispisteet olivat -13, -15 ja -19 °C ja 60 °C viskositeettisuhteista lasketut kovenemiskertoimet 1,64-2,19. Tämä kovenemistaso on melko hyvä bitumille. Vaikka mäntyöljypiki on selvästi herkempi lämpötilan vaikutuksille kuin bitumi, 20 p-% lisäys ei kuitenkaan vielä haurastanut bitumia, vaan seokset olivat hauraan sijasta sitkeitä. Kylmäkulumisen kannalta sideaineen liiallinen haurastuminen ei ole edullista. Voimakkaassa UV-käsittelyssä kova piki voi haurastua aikaa myöten, mutta pehmeä piki ei ole yhtä arka UV-valolle. Mäntybitumit eivät olleet työstön kannalta liian haihtuvia, eivätkä toisaalta venymätesteissä selvästi katkeilevia. Mäntybitumien levittyvyysominaisuudet, kalvonmuodostuskyky ja varastoitavuus täyttävät tiesideaineelle asetetut vaatimukset. Pien lopullinen käyttövarmuus selviää tarttuvuus-, päällyste- ja kulumistutkimusten pohjalta, joista tulokset on esitetty julkaisun muissa osissa. Terminä käsite mäntybitumi on toistaiseksi vakiintumaton ja sitä on käytetty määriteltynä tässä tutkimuksessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Print)951-38-3613-4
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number672
ISSN0358-5077

Keywords

  • tall oil
  • bitumens
  • asphalts
  • bituminous binders
  • modified pavements
  • properties

Cite this