Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa

Kirjallisuuskatsaus

Nils-Olof Nylund, Matti Kytö, Tom Eklund

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
Number of pages80
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1187
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

liquid petroleum gas
natural gas
engines

Keywords

  • natural gas
  • liquefied petroleum gases
  • fuels
  • vehicles
  • engines
  • properties
  • storage

Cite this

Nylund, N-O., Kytö, M., & Eklund, T. (1990). Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Espoo. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1187
Nylund, Nils-Olof ; Kytö, Matti ; Eklund, Tom. / Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa : Kirjallisuuskatsaus. Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).
@book{ebbd6998380b4996baf0a76e4ae2765d,
title = "Maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o} raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus",
abstract = "Raskaiden ajoneuvojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisell{\"a} dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on k{\"a}ynniss{\"a} useita kehityshankkeita ja k{\"a}ytt{\"o}kokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}misen lis{\"a}ksi vaihtoehtoisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n raskaassa kalustossa, l{\"a}hinn{\"a} kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o}mahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena p{\"a}{\"a}osin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pienelt{\"a} osin my{\"o}s kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyvi{\"a} ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n l{\"a}hes pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n kipin{\"a}sylytteisiss{\"a} moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s dieselmoottorin p{\"a}{\"a}polttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehk{\"o} energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoaines{\"a}ili{\"o}t ovat paineastioita ja viev{\"a}t paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho j{\"a}{\"a} vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylitt{\"a}{\"a} ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipin{\"a}sytytteiset moottorit perustuvat l{\"a}hes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sek{\"a} sytytysj{\"a}rjestelm{\"a}n ja kaasunsy{\"o}t{\"o}n rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada eritt{\"a}in puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on eritt{\"a}in v{\"a}h{\"a}n partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisell{\"a} seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.",
keywords = "natural gas, liquefied petroleum gases, fuels, vehicles, engines, properties, storage",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Tom Eklund",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3905-2",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT",
number = "1187",

}

Nylund, N-O, Kytö, M & Eklund, T 1990, Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1187, Espoo.

Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa : Kirjallisuuskatsaus. / Nylund, Nils-Olof; Kytö, Matti; Eklund, Tom.

Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa

T2 - Kirjallisuuskatsaus

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Kytö, Matti

AU - Eklund, Tom

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.

AB - Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.

KW - natural gas

KW - liquefied petroleum gases

KW - fuels

KW - vehicles

KW - engines

KW - properties

KW - storage

M3 - Report

SN - 951-38-3905-2

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Kytö M, Eklund T. Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).