Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus

Nils-Olof Nylund, Matti Kytö, Tom Eklund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    Number of pages80
    Publication statusPublished - 1990
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number1187
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    liquid petroleum gas
    natural gas
    engines

    Keywords

    • natural gas
    • liquefied petroleum gases
    • fuels
    • vehicles
    • engines
    • properties
    • storage

    Cite this

    Nylund, N-O., Kytö, M., & Eklund, T. (1990). Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Espoo. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1187
    Nylund, Nils-Olof ; Kytö, Matti ; Eklund, Tom. / Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa : Kirjallisuuskatsaus. Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).
    @book{ebbd6998380b4996baf0a76e4ae2765d,
    title = "Maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o} raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus",
    abstract = "Raskaiden ajoneuvojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisell{\"a} dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on k{\"a}ynniss{\"a} useita kehityshankkeita ja k{\"a}ytt{\"o}kokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}misen lis{\"a}ksi vaihtoehtoisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n raskaassa kalustossa, l{\"a}hinn{\"a} kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o}mahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena p{\"a}{\"a}osin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pienelt{\"a} osin my{\"o}s kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyvi{\"a} ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n l{\"a}hes pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n kipin{\"a}sylytteisiss{\"a} moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s dieselmoottorin p{\"a}{\"a}polttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehk{\"o} energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoaines{\"a}ili{\"o}t ovat paineastioita ja viev{\"a}t paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho j{\"a}{\"a} vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylitt{\"a}{\"a} ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipin{\"a}sytytteiset moottorit perustuvat l{\"a}hes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sek{\"a} sytytysj{\"a}rjestelm{\"a}n ja kaasunsy{\"o}t{\"o}n rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada eritt{\"a}in puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on eritt{\"a}in v{\"a}h{\"a}n partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisell{\"a} seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.",
    keywords = "natural gas, liquefied petroleum gases, fuels, vehicles, engines, properties, storage",
    author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Tom Eklund",
    year = "1990",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-3905-2",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1187",

    }

    Nylund, N-O, Kytö, M & Eklund, T 1990, Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1187, Espoo.

    Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa : Kirjallisuuskatsaus. / Nylund, Nils-Olof; Kytö, Matti; Eklund, Tom.

    Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa

    T2 - Kirjallisuuskatsaus

    AU - Nylund, Nils-Olof

    AU - Kytö, Matti

    AU - Eklund, Tom

    PY - 1990

    Y1 - 1990

    N2 - Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.

    AB - Raskaiden ajoneuvojen pakokaasupäästöt rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisellä dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kehityshankkeita ja käyttökokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden päästöjen vähentämisen lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön raskaassa kalustossa, lähinnä kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun käyttömahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena pääosin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pieneltä osin myös kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyviä ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja käytetään lähes pelkästään kipinäsylytteisissä moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan käyttää myös dieselmoottorin pääpolttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehkö energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoainesäiliöt ovat paineastioita ja vievät paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho jää vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylittää ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipinäsytytteiset moottorit perustuvat lähes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sekä sytytysjärjestelmän ja kaasunsyötön rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada erittäin puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on erittäin vähän partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisellä seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.

    KW - natural gas

    KW - liquefied petroleum gases

    KW - fuels

    KW - vehicles

    KW - engines

    KW - properties

    KW - storage

    M3 - Report

    SN - 951-38-3905-2

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa

    CY - Espoo

    ER -

    Nylund N-O, Kytö M, Eklund T. Maa- ja nestekaasun käyttö raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus. Espoo, 1990. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1187).