@book{ebbd6998380b4996baf0a76e4ae2765d,
title = "Maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o} raskaissa ajoneuvomoottoreissa: Kirjallisuuskatsaus",
abstract = "Raskaiden ajoneuvojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t rajoitetaan 1990-luvulla tasolle, joka on vaikea saavuttaa perinteisell{\"a} dieseltekniikalla. Eri puolilla maailmaa on k{\"a}ynniss{\"a} useita kehityshankkeita ja k{\"a}ytt{\"o}kokeita. Tutkimus painottuu dieselmoottoreiden p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}misen lis{\"a}ksi vaihtoehtoisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n raskaassa kalustossa, l{\"a}hinn{\"a} kaupunkiliikenteen linja-autoissa. Julkaisussa kerrotaan maa- ja nestekaasun k{\"a}ytt{\"o}mahdollisnuksista ja -kokemuksista raskaan kaluston polttoaineena p{\"a}{\"a}osin kirjallisuustietojen perusteella, mutta pienelt{\"a} osin my{\"o}s kokeisiin nojautuen. Maa- ja nestekaasu ovat hyvi{\"a} ottomoottoripolttoaineita. Nestekaasuista tulee Suomen ilmastossa kysymykseen vain propaani. Ajoneuvoissa kaasuja k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n l{\"a}hes pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n kipin{\"a}sylytteisiss{\"a} moottoreissa. Suurissa paikallismoottoreissa kaasuja voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s dieselmoottorin p{\"a}{\"a}polttoaineena. Suurimmat ongelmat ovat pienehk{\"o} energiatiheys ja korkea varastointipaine. Polttoaines{\"a}ili{\"o}t ovat paineastioita ja viev{\"a}t paljon tilaa. Ahtamattomista kaasumoottoreista saatava teho j{\"a}{\"a} vastaavan ahdetun dieselin arvoista, mutta ylitt{\"a}{\"a} ahtamattoman dieselin arvot. Raskaan kaluston kipin{\"a}sytytteiset moottorit perustuvat l{\"a}hes poikkeuksetta dieselmoottoreihin. Muunnos vaatii yksinkertaisimmillaan puristussuhteen alentamisen sek{\"a} sytytysj{\"a}rjestelm{\"a}n ja kaasunsy{\"o}t{\"o}n rakentamisen. Kaasumoottoreissa tarvittavia komponentteja on saatavissa runsaasti. Dieselmoottorista muunnetun ottomoottorin vaihto ajoneuvoon on helppoa, koska muutokset rajoittuvat moottoriin. Puhtaimmat pakokaasut saadaan kolmitoimikatalysaattorilla varustetulla kaasumoottorilla. Laihaseosmoottoreillakin voidaan saada eritt{\"a}in puhtaat pakokaasut dieseliin verrattuna. Kaasumoottoreiden pakokaasuissa on eritt{\"a}in v{\"a}h{\"a}n partikkeleita, mutta esimerkiksi stoikiometrisell{\"a} seossuhteella toimivassa moottorissa kaasumaisia saastekomponentteja on paljon, jos pakokaasuja ei puhdisteta katalyyttisesti. Kolmitoimikatalysaattorilla varustetussa moottorissa maa- ja nestekaasu ovat pakokaasujen puhtauden kannalta samanarvoisia polttoaineita.",
keywords = "natural gas, liquefied petroleum gases, fuels, vehicles, engines, properties, storage",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Tom Eklund",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3905-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1187",
}