@book{285f0aefcf4046dfbb95fd7125d235b9,
title = "Maaliikenteen aiheuttaman runkomelun arviointi: Esiselvitys",
abstract = "Maaliikenteest{\"a} maaper{\"a}n kautta siirtyv{\"a} runko{\"a}{\"a}ni voi olla h{\"a}iritsev{\"a}{\"a} liikennev{\"a}ylien l{\"a}heisyydess{\"a} olevissa rakennuksissa. K{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} yhten{\"a}isi{\"a} kriteerej{\"a}, raja-arvoja ja arviointiohjeita pyrit{\"a}{\"a}n varmistamaan, ett{\"a} liikenteest{\"a} aiheutuva runkomelu otetaan maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelussa riitt{\"a}v{\"a}sti huomioon. Koska Suomen rakentamism{\"a}{\"a}r{\"a}yksiss{\"a} ei ole annettu asiaa k{\"a}sittelevi{\"a} ohjeita, t{\"a}m{\"a} suositusten laatimiseen t{\"a}ht{\"a}{\"a}v{\"a} selvitys on katsottu tarpeelliseksi. Erityisesti ohjeistoa tarvitaan maank{\"a}yt{\"o}n ja liikennev{\"a}ylien suunnittelussa. T{\"a}ss{\"a} suosituksessa runkomelun tunnusluvuksi ehdotetaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi suuretta Lprm, joka perustuu enimm{\"a}is{\"a}{\"a}nitason LpASmax mittaukseen, joka m{\"a}{\"a}ritet{\"a}{\"a}n mittaustuloksista 95 %:n luotettavuustasolla. Tunnusluvulle Lprm ehdotetaan seuraavia raja-arvoja tunneleissa: 30 dB kun runkomelu ei saa h{\"a}irit{\"a} nukkumista, 35 dB kun runkomelu ei saa h{\"a}irit{\"a} ty{\"o}skentely{\"a} ja 25-30 dB erityist{\"a} hiljaisuutta vaativissa tiloissa. Avoradoilla raja-arvot voivat olla tapauksesta riippuen 5 dB lievemm{\"a}t. Ehdotetut raja-arvot ovat hieman tiukempia kuin ilma{\"a}{\"a}nelle annetut raja-arvot, sill{\"a} maaliikenteelle tyypillinen matalataajuinen runkomelu koetaan yleens{\"a} haitallisemmaksi kuin muu saman A-painotetun {\"a}{\"a}nitason omaava laajakaistainen melu. Runkomelun arviointia varten on esitetty kolme eritasoista menetelm{\"a}{\"a}. Ensimm{\"a}inen taso perustuu varoet{\"a}isyyksien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Mik{\"a}li rakennuksen ja v{\"a}yl{\"a}n v{\"a}linen et{\"a}isyys on riitt{\"a}v{\"a}n suuri, tarkempi tarkastelu ei ole tarpeen. Toisen tason tarkastelu ottaa huomioon v{\"a}r{\"a}htelyn siirtymiseen ja {\"a}{\"a}nen syntymiseen vaikuttavat tekij{\"a}t. Tarkastelu perustuu perusk{\"a}yr{\"a}{\"a}n, jonka avulla arvioidaan maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyn perusarvo eri et{\"a}isyydell{\"a} v{\"a}yl{\"a}st{\"a}. Huoneen sein{\"a}pintojen keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen v{\"a}r{\"a}htely arvioidaan lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} k{\"a}yr{\"a}{\"a}n korjaustekij{\"a}t, jotka m{\"a}{\"a}r{\"a}ytyv{\"a}t liikenteen, v{\"a}yl{\"a}n, maaper{\"a}n ja rakennuksen yksityiskohtien perusteella. Lopullinen {\"a}{\"a}nitaso sis{\"a}tiloissa arvioidaan lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} k{\"a}yr{\"a}{\"a}n korjaustekij{\"a}t, jotka ottavat huomioon {\"a}{\"a}nitason riippuvuuden sein{\"a}pintojen v{\"a}r{\"a}htelyvoimakkuudesta ja taajuudesta. Kolmannen tason arviointi perustuu {\"a}{\"a}ni- ja v{\"a}r{\"a}htelymittausten k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s perusratkaisut runko{\"a}{\"a}nt{\"a} aiheuttavan v{\"a}r{\"a}htelyn vaimentamiseksi ja arviot erilaisilla ratkaisuilla saavutettavista hy{\"o}dyist{\"a}. {\"A}{\"a}nitaajuisen v{\"a}r{\"a}htelyn erist{\"a}minen perustuu yleens{\"a} pehme{\"a}{\"a}n rakennekerrokseen, joka voidaan sijoittaa v{\"a}yl{\"a}n alle, maaper{\"a}{\"a}n (t{\"a}rin{\"a}este) tai rakennuksen alle. My{\"o}s kaluston ja v{\"a}yl{\"a}n kunnolla, nopeuden rajoittamisella sek{\"a} joustavilla rakenteiden liitosratkaisuilla tai {\"a}{\"a}nt{\"a} v{\"a}h{\"a}n s{\"a}teilevill{\"a} pintarakenteilla voidaan vaikuttaa syntyv{\"a}{\"a}n runko{\"a}{\"a}neen. Julkaisussa esitetyt kriteerit, raja-arvot ja arviointiohjeet perustuvat p{\"a}{\"a}asiassa kirjallisuuskatsaukseen ja niiden soveltuvuus tulisi varmistaa mittauksin, jotta Suomen liikennett{\"a}, v{\"a}yl{\"a}{\"a}, maaper{\"a}{\"a} ja rakentamistapaa koskevat erityispiirteet tulevat otetuksi oikein huomioon.",
keywords = "ground-borne noise, ground-borne vibration, traffic noise, structure-borne sound, low frequency sound, limit values, vibration assessment, vibration isolation, measuring methods, annoying effects, literature review, criterion, traffic, buildings, vibrations, nuisance, guidelines",
author = "Asko Talja and Ari Saarinen",
note = "Project code: 20539 ",
year = "2009",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2468",
address = "Finland",
}