TY - BOOK
T1 - Maarakentamisen elinkaariarviointi
AU - Eskola, Paula
AU - Mroueh, Ulla-Maija
AU - Juvankoski, Markku
AU - Ruotoistenmäki, Antti
N1 - Project code: K8SU00400
PY - 1999
Y1 - 1999
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva
menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten
ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen
vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan
mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta
kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät
ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä
ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet.
Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien
suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää
yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen
valintaperusteena.
Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka
päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden
sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus
olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä.
Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti
sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun
tierakennuskäytössä.
Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää
mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon
arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen
laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten
merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja
päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset
liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden
sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen
vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen
ympäristövaikutukset.
Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden
käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö,
hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-,
hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään
liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö.
Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät,
typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat
myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän
merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne
päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta.
Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin
esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja
masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin
luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa.
Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio
ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa.
Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien
rakennusmateriaalien ja työvaiheiden
ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa
tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot.
Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo
kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva
menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten
ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen
vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan
mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta
kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät
ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä
ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet.
Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien
suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää
yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen
valintaperusteena.
Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka
päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden
sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus
olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä.
Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti
sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun
tierakennuskäytössä.
Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää
mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon
arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen
laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten
merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja
päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset
liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden
sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen
vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen
ympäristövaikutukset.
Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden
käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö,
hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-,
hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään
liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö.
Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät,
typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat
myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän
merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne
päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta.
Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin
esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja
masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin
luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa.
Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio
ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa.
Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien
rakennusmateriaalien ja työvaiheiden
ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa
tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot.
Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo
kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.
KW - earthwork
KW - road construction
KW - civil engineering
KW - life cycle analysis
KW - environmental effects
M3 - Report
SN - 951-38-5446-9
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Maarakentamisen elinkaariarviointi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -