TY - BOOK
T1 - Maatalouskoneiden turvallisuus tasoristeyksissä
AU - Hytönen, Jouni
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Kahdessa Siilinjärvi–Viinijärvi-rataosan tasoristeyksessä tutkittiin
heinä- ja elokuussa 2004 erilaisten maatalouskoneiden tasoristeyksen
ylitysaikoja. Maatalouskoneiden yli-tysajoista ei ollut olemassa aikaisempaa
tietoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös luoda kuvaus yleisimmistä
tasoristeyksissä liikkuvista maatalouskoneista ja arvioida, riittävätkö
nykyiset Ratateknillisten määräysten ja ohjeiden näkemävaatimukset takaamaan
maatalo-uskoneille turvalliset ylitykset. Tutkimuksessa mitattiin traktorin,
traktorin ja työkoneen, traktorin ja kuormatun/tyhjän perävaunun, traktorin,
työkoneen ja perävaunun, traktorin ja kahden kuormatun perävau-nun sekä
leikkuupuimurin ylitysajat. Traktori ja mittauksessa käytetty pienikokoinen
leikkuupuimuri ylittivät radan melko nopeasti (ylitysajat keskimäärin 7
sekuntia). Trakto-rin ja kuormatun lieteperävaunun yhdistelmän ylitysaika oli
alamäkeen noin 11 sekuntia ja ylämäkeen noin 13 sekuntia. Lieteperävaunu on
perävaunuista suurikokoisimpia ja raskaimpia, joten traktorin muiden
perävaunujen ylitysajat jäävät näiden arvojen alle. Pisimmän ylitysajan vaati
traktorin, silppurin ja perävaunun yhdistelmä, alamäkeen noin 15 sekuntia ja
ylämäkeen noin 16 sekuntia. Nämä ajat olivat jopa pidempiä kuin traktorin ja
kahden kuormatun perävaunun ylitysajat (alamäkeen noin 13 sekuntia ja
ylämäkeen noin 15 sekuntia). Tutkimukseen ei saatu mukaan suurikokoista
leikkuupuimuria sekä erikoiskoneita kuten perunan- ja
sokerijuurikkaannostokonetta. Suurten leikkuupuimurien leikkuupöytä täytyy
irrottaa kuljetuksen ajaksi, jolloin puimuri hinaa sitä erillisessä
perävaunussa. Perunan- ja juurikkaannostokoneet ovat kömpelöitä ja
hidasliikkeisiä. On mahdollista, että edellä mainittujen koneiden ylitysajat
ovat pidempiä kuin tässä tutkimuksessa saadut maksi-miarvot. On myös
mahdollista, että määräysten mukaiset näkemät eivät riitä takaamaan
turvallista ylitystä, jos tasoristeystä ylittää maksimimittainen traktorin ja
kahden perävau-nun yhdistelmä. Tällöin ylitysaika saattaa olla pidempi kuin
kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun muodostaman 25,25 metrin pituisen
yhdistelmän. Jos odotustasanteet ovat huonommat kuin tasoristeyksessä, jossa
mittaukset suoritettiin, pidentää se myös ylitysai-koja. Maatalouskoneiden
turvallisuutta tasoristeyksissä voitaisiin parantaa aloittamalla näkemi-en
raivaus jo kauempana radasta kuin nykyisten määräysten edellyttämästä
kahdeksan metrin päästä. Ylityspäätös tulisi voida tehdä tasaisella alustalla
seisten. Muutos parantai-si myös etukuormaimellisten traktorien
turvallisuutta. Toinen turvallisuuden parantamis-keino olisi luoda
järjestelmä, josta voisi kysyä ylitysluvan vaaralliseen tasoristeykseen.
Aluksi luvan saisi puhelimitse, myöhemmin mahdollisesti automaattisesti
tekstiviestitse. Vaaralliset tasoristeykset, joissa on säännöllistä
liikennettä, voitaisiin turvata tasoristeys-valoilla.
AB - Kahdessa Siilinjärvi–Viinijärvi-rataosan tasoristeyksessä tutkittiin
heinä- ja elokuussa 2004 erilaisten maatalouskoneiden tasoristeyksen
ylitysaikoja. Maatalouskoneiden yli-tysajoista ei ollut olemassa aikaisempaa
tietoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös luoda kuvaus yleisimmistä
tasoristeyksissä liikkuvista maatalouskoneista ja arvioida, riittävätkö
nykyiset Ratateknillisten määräysten ja ohjeiden näkemävaatimukset takaamaan
maatalo-uskoneille turvalliset ylitykset. Tutkimuksessa mitattiin traktorin,
traktorin ja työkoneen, traktorin ja kuormatun/tyhjän perävaunun, traktorin,
työkoneen ja perävaunun, traktorin ja kahden kuormatun perävau-nun sekä
leikkuupuimurin ylitysajat. Traktori ja mittauksessa käytetty pienikokoinen
leikkuupuimuri ylittivät radan melko nopeasti (ylitysajat keskimäärin 7
sekuntia). Trakto-rin ja kuormatun lieteperävaunun yhdistelmän ylitysaika oli
alamäkeen noin 11 sekuntia ja ylämäkeen noin 13 sekuntia. Lieteperävaunu on
perävaunuista suurikokoisimpia ja raskaimpia, joten traktorin muiden
perävaunujen ylitysajat jäävät näiden arvojen alle. Pisimmän ylitysajan vaati
traktorin, silppurin ja perävaunun yhdistelmä, alamäkeen noin 15 sekuntia ja
ylämäkeen noin 16 sekuntia. Nämä ajat olivat jopa pidempiä kuin traktorin ja
kahden kuormatun perävaunun ylitysajat (alamäkeen noin 13 sekuntia ja
ylämäkeen noin 15 sekuntia). Tutkimukseen ei saatu mukaan suurikokoista
leikkuupuimuria sekä erikoiskoneita kuten perunan- ja
sokerijuurikkaannostokonetta. Suurten leikkuupuimurien leikkuupöytä täytyy
irrottaa kuljetuksen ajaksi, jolloin puimuri hinaa sitä erillisessä
perävaunussa. Perunan- ja juurikkaannostokoneet ovat kömpelöitä ja
hidasliikkeisiä. On mahdollista, että edellä mainittujen koneiden ylitysajat
ovat pidempiä kuin tässä tutkimuksessa saadut maksi-miarvot. On myös
mahdollista, että määräysten mukaiset näkemät eivät riitä takaamaan
turvallista ylitystä, jos tasoristeystä ylittää maksimimittainen traktorin ja
kahden perävau-nun yhdistelmä. Tällöin ylitysaika saattaa olla pidempi kuin
kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun muodostaman 25,25 metrin pituisen
yhdistelmän. Jos odotustasanteet ovat huonommat kuin tasoristeyksessä, jossa
mittaukset suoritettiin, pidentää se myös ylitysai-koja. Maatalouskoneiden
turvallisuutta tasoristeyksissä voitaisiin parantaa aloittamalla näkemi-en
raivaus jo kauempana radasta kuin nykyisten määräysten edellyttämästä
kahdeksan metrin päästä. Ylityspäätös tulisi voida tehdä tasaisella alustalla
seisten. Muutos parantai-si myös etukuormaimellisten traktorien
turvallisuutta. Toinen turvallisuuden parantamis-keino olisi luoda
järjestelmä, josta voisi kysyä ylitysluvan vaaralliseen tasoristeykseen.
Aluksi luvan saisi puhelimitse, myöhemmin mahdollisesti automaattisesti
tekstiviestitse. Vaaralliset tasoristeykset, joissa on säännöllistä
liikennettä, voitaisiin turvata tasoristeys-valoilla.
KW - level crossing
KW - railway safety
KW - sight distance
KW - agricultural tractor
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Maatalouskoneiden turvallisuus tasoristeyksissä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -