Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa

Translated title of the contribution: Management of operators' competence and change of generation at NPP

Maaria Nuutinen, Teemu Reiman, Pia Oedewald

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamisen hallintaa ydinvoimalaitoksen valvomohenkilöstön sukupolvenvaihdostilanteessa. Tutkimuksen tavoite oli selvittää niitä mekanismeja ja tekijöitä, jotka vaikuttavat uusien ohjaajien toimintatapojen ja ammattitaidon muodostumiseen. Kaksi keskeistä mekanismia, joita tarkasteltiin, olivat kulttuurinen ja emotionaalinen toiminnan säätely. Tavoitteena oli myös laatia yleinen malli ohjaajien ja ohjaajaharjoittelijoiden oppimisedellytysten analysointiin ja kehittämiseen. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin kahden oppimisteorian soveltuvuutta ja riittävyyttä työharjoittelukäytäntöjen kehittämisen perustaksi suhteessa ohjaajatyön vaatimuksiin ja koettuihin päivittäisen työn oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyneessä oppimisprosessimallissa määriteltiin, mitkä tekijät ja mekanismit vaikuttavat harjoittelijoiden kehittymiseen osaaviksi ohjaajiksi luotettavuustavoitteisessa organisaatiossa. Keskeisiksi mekanismeiksi todettiin luottamuksen ansaitseminen ja oman varmuuden saavuttaminen. Myös harjoittelijoiden yksilölliset tekijät sekä perehdyttämisvälineet ja vuoron käsitykset vaikuttavat perehdyttämisen onnistumiseen. Keskeistä on kuitenkin itse työ, jota harjoittelija pääsee tekemään. Työharjoittelun toteutustavassa ja vallitsevissa käsityksissä oli havaittavissa "oppipoika-mestari-mallin" (Lave & Wenger 1991) mukaisia piirteitä. Perehdyttämistavasta löytyi myös tutkivan oppimisen mallin (Hakkarainen et al. 1999 mukaisia piirteitä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että keskeinen haaste osaamisen hallinnassa sukupolven-vaihdostilanteessa on yhteisten välineiden ja menettelytapojen kehittäminen tukemaan harjoittelijan tavoitteellista, kysymysten ohjaamaa ja asteittain syvenevää oppimisprosessia ja yhteisön hyväksytyksi jäseneksi pääsemistä. Näiden menettelytapojen täytyy sallia ja tarjota mahdollisuus harjoittelijan omalle aktiivisuudelle sekä samalla asteittain syvenevälle osallistumiselle itse toimintaan siten, että turvallisuus samalla edelleen varmistetaan. Tutkimus tuotti lisäksi uutta tietoa prosessinohjaajien perustehtävästä. Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen päivittäisessä työssä tunnistettiin yhdeksi keskeiseksi ohjaajien perustehtävän vaatimukseksi.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages86
    ISBN (Electronic)951-38-6047-7
    ISBN (Print)951-38-6046-9
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Publications
    Number496
    ISSN1235-0621

    Fingerprint

    Oman

    Keywords

    • nuclear power plants
    • competence management
    • generation
    • personnel
    • operators
    • NPP
    • models
    • learning process

    Cite this

    Nuutinen, M., Reiman, T., & Oedewald, P. (2003). Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Publications, No. 496
    Nuutinen, Maaria ; Reiman, Teemu ; Oedewald, Pia. / Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Publications; No. 496).
    @book{28412df964054f39b96983217d5ed626,
    title = "Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa",
    abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamisen hallintaa ydinvoimalaitoksen valvomohenkil{\"o}st{\"o}n sukupolvenvaihdostilanteessa. Tutkimuksen tavoite oli selvitt{\"a}{\"a} niit{\"a} mekanismeja ja tekij{\"o}it{\"a}, jotka vaikuttavat uusien ohjaajien toimintatapojen ja ammattitaidon muodostumiseen. Kaksi keskeist{\"a} mekanismia, joita tarkasteltiin, olivat kulttuurinen ja emotionaalinen toiminnan s{\"a}{\"a}tely. Tavoitteena oli my{\"o}s laatia yleinen malli ohjaajien ja ohjaajaharjoittelijoiden oppimisedellytysten analysointiin ja kehitt{\"a}miseen. Lis{\"a}ksi tutkimuksessa pohdittiin kahden oppimisteorian soveltuvuutta ja riitt{\"a}vyytt{\"a} ty{\"o}harjoitteluk{\"a}yt{\"a}nt{\"o}jen kehitt{\"a}misen perustaksi suhteessa ohjaajaty{\"o}n vaatimuksiin ja koettuihin p{\"a}ivitt{\"a}isen ty{\"o}n oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyneess{\"a} oppimisprosessimallissa m{\"a}{\"a}riteltiin, mitk{\"a} tekij{\"a}t ja mekanismit vaikuttavat harjoittelijoiden kehittymiseen osaaviksi ohjaajiksi luotettavuustavoitteisessa organisaatiossa. Keskeisiksi mekanismeiksi todettiin luottamuksen ansaitseminen ja oman varmuuden saavuttaminen. My{\"o}s harjoittelijoiden yksil{\"o}lliset tekij{\"a}t sek{\"a} perehdytt{\"a}misv{\"a}lineet ja vuoron k{\"a}sitykset vaikuttavat perehdytt{\"a}misen onnistumiseen. Keskeist{\"a} on kuitenkin itse ty{\"o}, jota harjoittelija p{\"a}{\"a}see tekem{\"a}{\"a}n. Ty{\"o}harjoittelun toteutustavassa ja vallitsevissa k{\"a}sityksiss{\"a} oli havaittavissa {"}oppipoika-mestari-mallin{"} (Lave & Wenger 1991) mukaisia piirteit{\"a}. Perehdytt{\"a}mistavasta l{\"o}ytyi my{\"o}s tutkivan oppimisen mallin (Hakkarainen et al. 1999 mukaisia piirteit{\"a}. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett{\"a} keskeinen haaste osaamisen hallinnassa sukupolven-vaihdostilanteessa on yhteisten v{\"a}lineiden ja menettelytapojen kehitt{\"a}minen tukemaan harjoittelijan tavoitteellista, kysymysten ohjaamaa ja asteittain syvenev{\"a}{\"a} oppimisprosessia ja yhteis{\"o}n hyv{\"a}ksytyksi j{\"a}seneksi p{\"a}{\"a}semist{\"a}. N{\"a}iden menettelytapojen t{\"a}ytyy sallia ja tarjota mahdollisuus harjoittelijan omalle aktiivisuudelle sek{\"a} samalla asteittain syvenev{\"a}lle osallistumiselle itse toimintaan siten, ett{\"a} turvallisuus samalla edelleen varmistetaan. Tutkimus tuotti lis{\"a}ksi uutta tietoa prosessinohjaajien perusteht{\"a}v{\"a}st{\"a}. Osaamisen kehitt{\"a}minen ja yll{\"a}pit{\"a}minen p{\"a}ivitt{\"a}isess{\"a} ty{\"o}ss{\"a} tunnistettiin yhdeksi keskeiseksi ohjaajien perusteht{\"a}v{\"a}n vaatimukseksi.",
    keywords = "nuclear power plants, competence management, generation, personnel, operators, NPP, models, learning process",
    author = "Maaria Nuutinen and Teemu Reiman and Pia Oedewald",
    note = "Project code: TUO9311",
    year = "2003",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-6046-9",
    series = "VTT Publications",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "496",
    address = "Finland",

    }

    Nuutinen, M, Reiman, T & Oedewald, P 2003, Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa. VTT Publications, no. 496, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa. / Nuutinen, Maaria; Reiman, Teemu; Oedewald, Pia.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Publications; No. 496).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa

    AU - Nuutinen, Maaria

    AU - Reiman, Teemu

    AU - Oedewald, Pia

    N1 - Project code: TUO9311

    PY - 2003

    Y1 - 2003

    N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamisen hallintaa ydinvoimalaitoksen valvomohenkilöstön sukupolvenvaihdostilanteessa. Tutkimuksen tavoite oli selvittää niitä mekanismeja ja tekijöitä, jotka vaikuttavat uusien ohjaajien toimintatapojen ja ammattitaidon muodostumiseen. Kaksi keskeistä mekanismia, joita tarkasteltiin, olivat kulttuurinen ja emotionaalinen toiminnan säätely. Tavoitteena oli myös laatia yleinen malli ohjaajien ja ohjaajaharjoittelijoiden oppimisedellytysten analysointiin ja kehittämiseen. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin kahden oppimisteorian soveltuvuutta ja riittävyyttä työharjoittelukäytäntöjen kehittämisen perustaksi suhteessa ohjaajatyön vaatimuksiin ja koettuihin päivittäisen työn oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyneessä oppimisprosessimallissa määriteltiin, mitkä tekijät ja mekanismit vaikuttavat harjoittelijoiden kehittymiseen osaaviksi ohjaajiksi luotettavuustavoitteisessa organisaatiossa. Keskeisiksi mekanismeiksi todettiin luottamuksen ansaitseminen ja oman varmuuden saavuttaminen. Myös harjoittelijoiden yksilölliset tekijät sekä perehdyttämisvälineet ja vuoron käsitykset vaikuttavat perehdyttämisen onnistumiseen. Keskeistä on kuitenkin itse työ, jota harjoittelija pääsee tekemään. Työharjoittelun toteutustavassa ja vallitsevissa käsityksissä oli havaittavissa "oppipoika-mestari-mallin" (Lave & Wenger 1991) mukaisia piirteitä. Perehdyttämistavasta löytyi myös tutkivan oppimisen mallin (Hakkarainen et al. 1999 mukaisia piirteitä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että keskeinen haaste osaamisen hallinnassa sukupolven-vaihdostilanteessa on yhteisten välineiden ja menettelytapojen kehittäminen tukemaan harjoittelijan tavoitteellista, kysymysten ohjaamaa ja asteittain syvenevää oppimisprosessia ja yhteisön hyväksytyksi jäseneksi pääsemistä. Näiden menettelytapojen täytyy sallia ja tarjota mahdollisuus harjoittelijan omalle aktiivisuudelle sekä samalla asteittain syvenevälle osallistumiselle itse toimintaan siten, että turvallisuus samalla edelleen varmistetaan. Tutkimus tuotti lisäksi uutta tietoa prosessinohjaajien perustehtävästä. Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen päivittäisessä työssä tunnistettiin yhdeksi keskeiseksi ohjaajien perustehtävän vaatimukseksi.

    AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamisen hallintaa ydinvoimalaitoksen valvomohenkilöstön sukupolvenvaihdostilanteessa. Tutkimuksen tavoite oli selvittää niitä mekanismeja ja tekijöitä, jotka vaikuttavat uusien ohjaajien toimintatapojen ja ammattitaidon muodostumiseen. Kaksi keskeistä mekanismia, joita tarkasteltiin, olivat kulttuurinen ja emotionaalinen toiminnan säätely. Tavoitteena oli myös laatia yleinen malli ohjaajien ja ohjaajaharjoittelijoiden oppimisedellytysten analysointiin ja kehittämiseen. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin kahden oppimisteorian soveltuvuutta ja riittävyyttä työharjoittelukäytäntöjen kehittämisen perustaksi suhteessa ohjaajatyön vaatimuksiin ja koettuihin päivittäisen työn oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyneessä oppimisprosessimallissa määriteltiin, mitkä tekijät ja mekanismit vaikuttavat harjoittelijoiden kehittymiseen osaaviksi ohjaajiksi luotettavuustavoitteisessa organisaatiossa. Keskeisiksi mekanismeiksi todettiin luottamuksen ansaitseminen ja oman varmuuden saavuttaminen. Myös harjoittelijoiden yksilölliset tekijät sekä perehdyttämisvälineet ja vuoron käsitykset vaikuttavat perehdyttämisen onnistumiseen. Keskeistä on kuitenkin itse työ, jota harjoittelija pääsee tekemään. Työharjoittelun toteutustavassa ja vallitsevissa käsityksissä oli havaittavissa "oppipoika-mestari-mallin" (Lave & Wenger 1991) mukaisia piirteitä. Perehdyttämistavasta löytyi myös tutkivan oppimisen mallin (Hakkarainen et al. 1999 mukaisia piirteitä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että keskeinen haaste osaamisen hallinnassa sukupolven-vaihdostilanteessa on yhteisten välineiden ja menettelytapojen kehittäminen tukemaan harjoittelijan tavoitteellista, kysymysten ohjaamaa ja asteittain syvenevää oppimisprosessia ja yhteisön hyväksytyksi jäseneksi pääsemistä. Näiden menettelytapojen täytyy sallia ja tarjota mahdollisuus harjoittelijan omalle aktiivisuudelle sekä samalla asteittain syvenevälle osallistumiselle itse toimintaan siten, että turvallisuus samalla edelleen varmistetaan. Tutkimus tuotti lisäksi uutta tietoa prosessinohjaajien perustehtävästä. Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen päivittäisessä työssä tunnistettiin yhdeksi keskeiseksi ohjaajien perustehtävän vaatimukseksi.

    KW - nuclear power plants

    KW - competence management

    KW - generation

    KW - personnel

    KW - operators

    KW - NPP

    KW - models

    KW - learning process

    M3 - Report

    SN - 951-38-6046-9

    T3 - VTT Publications

    BT - Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Nuutinen M, Reiman T, Oedewald P. Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Publications; No. 496).