@book{c5717dd0e0a4424e821a556b0dba6eb3,
title = "Mannerheimintien suojateiden turvallisuus",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten suojatieratkaisujen vaikutusta jalankulkijoiden kadunylitysten turvallisuuteen. Tutkimuksen kohteena olivat Mannerheimintien ylitt{\"a}v{\"a}t 16 suojatiet{\"a} Runeberginkadun ja Tukholmankadun v{\"a}lill{\"a}. Suojateill{\"a} sovellettujen ratkaisujen perusteella suojatiet luokiteltiin korokkeen olemassaolon, valo-ohjauksen ja sijaintipaikan mukaan. Korokkeelliset suojatiet olivat yht{\"a} lukuun ottamatta raitiovaunupys{\"a}kkien yhteydess{\"a}. Aineistona k{\"a}ytettiin poliisin raportoimia liikenneonnettomuuksia vuosilta 1974 - 1979 ja suojateiden keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isi{\"a} jalankulkijam{\"a}{\"a}ri{\"a} Helsingin kaupungin liikennelaskennoista. Lis{\"a}ksi 13 suojatiell{\"a} tehtiin konfliktimittaukset. Mittauksissa laskettiin ja taltioitiin kuvanauhalle jalankulkijoiden kadunylitykset sek{\"a} n{\"a}iden yhteydess{\"a} havaitut konfliktit ja potentiaaliset konfliktitilanteet. Lis{\"a}ksi ker{\"a}ttiin otoksina ajoneuvojen lukum{\"a}{\"a}r{\"a}- ja nopeushavaintoja. Suurimmat onnettomuus- ja konfliktiriskit havaittiin sek{\"a} korokkeettomilla ett{\"a} korokkeellisilla valo-ohjaamattomilla suojateill{\"a}. Riskit olivat pienempi{\"a} korokkeettomilla valo-ohjatuilla suojateill{\"a}. Punaista vasten kulkevien jalankulkijoiden ja suojatien eteen pys{\"a}htyneen ajoneuvon pys{\"a}htym{\"a}tt{\"a} ohittavien ajoneuvojen havaittiin aiheuttavan valtaosan tutkittujen suojateiden onnettomuuksista ja konflikteista. Vaaralliseen tilanteeseen joutumisen riski oli valoohjaamatonta suojatiet{\"a} ylitett{\"a}ess{\"a} 20 - 25 kertaa niin suuri kuin ylitett{\"a}ess{\"a} valo-ohjattua suojatiet{\"a} vihre{\"a}ll{\"a}. Suurimmillaan riski oli tilanteissa, joissa jalankulkija kulki punaista vasten kiirehti{\"a}kseen raitiovaunupys{\"a}kille. N{\"a}iss{\"a} tilanteissa riski oli 5 - 12 kertaa niin suuri kuin valo-ohjaamatonta suojatiet{\"a} ylitett{\"a}ess{\"a}. Keinoiksi suojateiden turvallisuuden parantamiseksi esitet{\"a}{\"a}n mm. valo-ohjaamattomien suojateiden valo-ohjausta ja katuosasuojateiden selvemp{\"a}{\"a} merkitsemist{\"a}. My{\"o}s raitiovaunuliikenteen poistaminen katuosuudelta n{\"a}ytt{\"a}isi parantavan kadunylitysten turvallisuutta. Erillisen{\"a} selvityksen{\"a} tutkittiin konfliktimenetelm{\"a}ll{\"a} korokkeellisen suojatien rakentamisen vaikutusta kadunylityksen turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin Mannerheimintie 172:n kohdalla ennen-j{\"a}lkeen-tarkasteluna. Ennen suojatien rakentamista katuosuudella havaittiin kuuden mittaustunnin aikana 8 konfliktia jalankulkijoiden kadunylitysten yhteydess{\"a}. Suojatien rakentamisen j{\"a}lkeen tehdyiss{\"a} mittauksissa havaittiin suojatiell{\"a} yksi jalankulkukonflikti ja katuosuudella yksi konflikti polkupy{\"o}r{\"a}n ja auton v{\"a}lill{\"a}. Jalankulkijoiden kadunylitysten m{\"a}{\"a}r{\"a} oli j{\"a}lkeen-mittauksissa yli kaksinkertainen ennen-mittauksiin verrattuna.",
keywords = "overpasses, crossings, traffic safety, traffic accidents, accidents",
author = "Risto Kulmala",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1271-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "25",
address = "Finland",
}