Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus: Loppuraportti

Pekka Koponen, Seppo Kärkkäinen, Juho Farin, Hannu Pihala

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tiivistelmä Hintajousto on välttämätöntä, jotta sähkömarkkinat toimivat ja kykenevät omalta osaltaan ratkaisemaan sähköjärjestelmä tehotasapainon. Kysynnän jousto voi olla edullinen vaihtoehto nopeasti ohjattavalle sähkön tuotannolle, jonka käyttöaika on yleensä lyhyt ja investoinnit huomattavat. Säädettävää vesivoimaa on rajallisesti ja kaasuturbiinien hyötysuhde säätökäytössä on huono. Teollisuuden suurten kuormien ohjauspotentiaalista pääosa on jo käytössä, sillä osa siitä on hintajouston piirissä ja järjestelmävastaava on sopinut osan käytöstä häiriötilanteita varten. Mahdollisuuksia nopean kysynnän jouston lisäämiseen on etupäässä pienemmissä kohteissa, erityisesti sähkölämmityskohteissa. Tutkittiin koekohteiden avulla niitä mahdollisuuksia ja esteitä joita kohdataan, kun pienasiakkaiden ohjattavat kuormat pyritään saamaan reagoimaan sähkön spot-markkina-hintojen nopeisiin vaihteluihin. Sähkömarkkinoiden avaaminen kilpailulle ja siihen liittyvä toimintojen eriyttäminen sekä vertikaalisen integraation purku ovat ainakin toistaiseksi vaikeuttaneet pienasiakkaiden ohjattavien resurssien, kuten ohjattavien kuormien, kytkemistä sähkömarkkinoihin. Tässä raportissa kerrotaan projektin lähtökohdat, havaitut hintajouston esteet ja mahdollisuudet sekä projektissa saavutetut tulokset. Niihin kuuluu myös menetelmiä automaattisen hintajouston toteamiseksi ja hyötyjen arvioimiseksi simuloinnein. Sähkön pienasiakkaiden hintajouston esteiden poistamiseen tähtääviä parannuksia ehdotetaan. Varaava sähkölämmitys sisältää huomattavasti nopeaa ohjauskapasiteettia, jota nykyisin hyödynnetään lähinnä vain kiinteäaikaisilla kaksi- tai kolmiaikatariffeilla. Sähkömarkkinoilla tarvittaisiin nyt kuitenkin nopeasti tilanteen mukaan ohjattavia resursseja. Tärkeimmiksi pienkohteiden hintaohjauksen esteiksi on havaittu lainsäädäntö, sähkönjakeluverkkoyhtiön toteuttamien kulutusmittausten ja niiden rakennusautomaatioliitännän kustannukset asiakkaalle sekä pienkohteiden rakennusautomaation ja lämpötilansäätöjen puutteet.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages80
    ISBN (Electronic)951-38-6884-2
    Publication statusPublished - 2006
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2362
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    market prices
    electricity
    Olla

    Keywords

    • power demand
    • demand response
    • power consumption
    • electric heating
    • small houses
    • electricity markets
    • pricing policy
    • real-time pricing
    • market prices
    • barriers
    • modelling
    • simulation

    Cite this

    Koponen, P., Kärkkäinen, S., Farin, J., & Pihala, H. (2006). Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus: Loppuraportti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2362
    Koponen, Pekka ; Kärkkäinen, Seppo ; Farin, Juho ; Pihala, Hannu. / Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus : Loppuraportti. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2362).
    @book{35a3f4108c1e465db878d86666b66e3e,
    title = "Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien s{\"a}hk{\"o}nk{\"a}yt{\"o}n ohjaus: Loppuraportti",
    abstract = "Tiivistelm{\"a} Hintajousto on v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}t{\"o}nt{\"a}, jotta s{\"a}hk{\"o}markkinat toimivat ja kykenev{\"a}t omalta osaltaan ratkaisemaan s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a} tehotasapainon. Kysynn{\"a}n jousto voi olla edullinen vaihtoehto nopeasti ohjattavalle s{\"a}hk{\"o}n tuotannolle, jonka k{\"a}ytt{\"o}aika on yleens{\"a} lyhyt ja investoinnit huomattavat. S{\"a}{\"a}dett{\"a}v{\"a}{\"a} vesivoimaa on rajallisesti ja kaasuturbiinien hy{\"o}tysuhde s{\"a}{\"a}t{\"o}k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on huono. Teollisuuden suurten kuormien ohjauspotentiaalista p{\"a}{\"a}osa on jo k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}, sill{\"a} osa siit{\"a} on hintajouston piiriss{\"a} ja j{\"a}rjestelm{\"a}vastaava on sopinut osan k{\"a}yt{\"o}st{\"a} h{\"a}iri{\"o}tilanteita varten. Mahdollisuuksia nopean kysynn{\"a}n jouston lis{\"a}{\"a}miseen on etup{\"a}{\"a}ss{\"a} pienemmiss{\"a} kohteissa, erityisesti s{\"a}hk{\"o}l{\"a}mmityskohteissa. Tutkittiin koekohteiden avulla niit{\"a} mahdollisuuksia ja esteit{\"a} joita kohdataan, kun pienasiakkaiden ohjattavat kuormat pyrit{\"a}{\"a}n saamaan reagoimaan s{\"a}hk{\"o}n spot-markkina-hintojen nopeisiin vaihteluihin. S{\"a}hk{\"o}markkinoiden avaaminen kilpailulle ja siihen liittyv{\"a} toimintojen eriytt{\"a}minen sek{\"a} vertikaalisen integraation purku ovat ainakin toistaiseksi vaikeuttaneet pienasiakkaiden ohjattavien resurssien, kuten ohjattavien kuormien, kytkemist{\"a} s{\"a}hk{\"o}markkinoihin. T{\"a}ss{\"a} raportissa kerrotaan projektin l{\"a}ht{\"o}kohdat, havaitut hintajouston esteet ja mahdollisuudet sek{\"a} projektissa saavutetut tulokset. Niihin kuuluu my{\"o}s menetelmi{\"a} automaattisen hintajouston toteamiseksi ja hy{\"o}tyjen arvioimiseksi simuloinnein. S{\"a}hk{\"o}n pienasiakkaiden hintajouston esteiden poistamiseen t{\"a}ht{\"a}{\"a}vi{\"a} parannuksia ehdotetaan. Varaava s{\"a}hk{\"o}l{\"a}mmitys sis{\"a}lt{\"a}{\"a} huomattavasti nopeaa ohjauskapasiteettia, jota nykyisin hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n l{\"a}hinn{\"a} vain kiinte{\"a}aikaisilla kaksi- tai kolmiaikatariffeilla. S{\"a}hk{\"o}markkinoilla tarvittaisiin nyt kuitenkin nopeasti tilanteen mukaan ohjattavia resursseja. T{\"a}rkeimmiksi pienkohteiden hintaohjauksen esteiksi on havaittu lains{\"a}{\"a}d{\"a}nt{\"o}, s{\"a}hk{\"o}njakeluverkkoyhti{\"o}n toteuttamien kulutusmittausten ja niiden rakennusautomaatioliit{\"a}nn{\"a}n kustannukset asiakkaalle sek{\"a} pienkohteiden rakennusautomaation ja l{\"a}mp{\"o}tilans{\"a}{\"a}t{\"o}jen puutteet.",
    keywords = "power demand, demand response, power consumption, electric heating, small houses, electricity markets, pricing policy, real-time pricing, market prices, barriers, modelling, simulation",
    author = "Pekka Koponen and Seppo K{\"a}rkk{\"a}inen and Juho Farin and Hannu Pihala",
    note = "Project code: 163",
    year = "2006",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2362",
    address = "Finland",

    }

    Koponen, P, Kärkkäinen, S, Farin, J & Pihala, H 2006, Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus: Loppuraportti. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2362, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus : Loppuraportti. / Koponen, Pekka; Kärkkäinen, Seppo; Farin, Juho; Pihala, Hannu.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2362).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus

    T2 - Loppuraportti

    AU - Koponen, Pekka

    AU - Kärkkäinen, Seppo

    AU - Farin, Juho

    AU - Pihala, Hannu

    N1 - Project code: 163

    PY - 2006

    Y1 - 2006

    N2 - Tiivistelmä Hintajousto on välttämätöntä, jotta sähkömarkkinat toimivat ja kykenevät omalta osaltaan ratkaisemaan sähköjärjestelmä tehotasapainon. Kysynnän jousto voi olla edullinen vaihtoehto nopeasti ohjattavalle sähkön tuotannolle, jonka käyttöaika on yleensä lyhyt ja investoinnit huomattavat. Säädettävää vesivoimaa on rajallisesti ja kaasuturbiinien hyötysuhde säätökäytössä on huono. Teollisuuden suurten kuormien ohjauspotentiaalista pääosa on jo käytössä, sillä osa siitä on hintajouston piirissä ja järjestelmävastaava on sopinut osan käytöstä häiriötilanteita varten. Mahdollisuuksia nopean kysynnän jouston lisäämiseen on etupäässä pienemmissä kohteissa, erityisesti sähkölämmityskohteissa. Tutkittiin koekohteiden avulla niitä mahdollisuuksia ja esteitä joita kohdataan, kun pienasiakkaiden ohjattavat kuormat pyritään saamaan reagoimaan sähkön spot-markkina-hintojen nopeisiin vaihteluihin. Sähkömarkkinoiden avaaminen kilpailulle ja siihen liittyvä toimintojen eriyttäminen sekä vertikaalisen integraation purku ovat ainakin toistaiseksi vaikeuttaneet pienasiakkaiden ohjattavien resurssien, kuten ohjattavien kuormien, kytkemistä sähkömarkkinoihin. Tässä raportissa kerrotaan projektin lähtökohdat, havaitut hintajouston esteet ja mahdollisuudet sekä projektissa saavutetut tulokset. Niihin kuuluu myös menetelmiä automaattisen hintajouston toteamiseksi ja hyötyjen arvioimiseksi simuloinnein. Sähkön pienasiakkaiden hintajouston esteiden poistamiseen tähtääviä parannuksia ehdotetaan. Varaava sähkölämmitys sisältää huomattavasti nopeaa ohjauskapasiteettia, jota nykyisin hyödynnetään lähinnä vain kiinteäaikaisilla kaksi- tai kolmiaikatariffeilla. Sähkömarkkinoilla tarvittaisiin nyt kuitenkin nopeasti tilanteen mukaan ohjattavia resursseja. Tärkeimmiksi pienkohteiden hintaohjauksen esteiksi on havaittu lainsäädäntö, sähkönjakeluverkkoyhtiön toteuttamien kulutusmittausten ja niiden rakennusautomaatioliitännän kustannukset asiakkaalle sekä pienkohteiden rakennusautomaation ja lämpötilansäätöjen puutteet.

    AB - Tiivistelmä Hintajousto on välttämätöntä, jotta sähkömarkkinat toimivat ja kykenevät omalta osaltaan ratkaisemaan sähköjärjestelmä tehotasapainon. Kysynnän jousto voi olla edullinen vaihtoehto nopeasti ohjattavalle sähkön tuotannolle, jonka käyttöaika on yleensä lyhyt ja investoinnit huomattavat. Säädettävää vesivoimaa on rajallisesti ja kaasuturbiinien hyötysuhde säätökäytössä on huono. Teollisuuden suurten kuormien ohjauspotentiaalista pääosa on jo käytössä, sillä osa siitä on hintajouston piirissä ja järjestelmävastaava on sopinut osan käytöstä häiriötilanteita varten. Mahdollisuuksia nopean kysynnän jouston lisäämiseen on etupäässä pienemmissä kohteissa, erityisesti sähkölämmityskohteissa. Tutkittiin koekohteiden avulla niitä mahdollisuuksia ja esteitä joita kohdataan, kun pienasiakkaiden ohjattavat kuormat pyritään saamaan reagoimaan sähkön spot-markkina-hintojen nopeisiin vaihteluihin. Sähkömarkkinoiden avaaminen kilpailulle ja siihen liittyvä toimintojen eriyttäminen sekä vertikaalisen integraation purku ovat ainakin toistaiseksi vaikeuttaneet pienasiakkaiden ohjattavien resurssien, kuten ohjattavien kuormien, kytkemistä sähkömarkkinoihin. Tässä raportissa kerrotaan projektin lähtökohdat, havaitut hintajouston esteet ja mahdollisuudet sekä projektissa saavutetut tulokset. Niihin kuuluu myös menetelmiä automaattisen hintajouston toteamiseksi ja hyötyjen arvioimiseksi simuloinnein. Sähkön pienasiakkaiden hintajouston esteiden poistamiseen tähtääviä parannuksia ehdotetaan. Varaava sähkölämmitys sisältää huomattavasti nopeaa ohjauskapasiteettia, jota nykyisin hyödynnetään lähinnä vain kiinteäaikaisilla kaksi- tai kolmiaikatariffeilla. Sähkömarkkinoilla tarvittaisiin nyt kuitenkin nopeasti tilanteen mukaan ohjattavia resursseja. Tärkeimmiksi pienkohteiden hintaohjauksen esteiksi on havaittu lainsäädäntö, sähkönjakeluverkkoyhtiön toteuttamien kulutusmittausten ja niiden rakennusautomaatioliitännän kustannukset asiakkaalle sekä pienkohteiden rakennusautomaation ja lämpötilansäätöjen puutteet.

    KW - power demand

    KW - demand response

    KW - power consumption

    KW - electric heating

    KW - small houses

    KW - electricity markets

    KW - pricing policy

    KW - real-time pricing

    KW - market prices

    KW - barriers

    KW - modelling

    KW - simulation

    M3 - Report

    T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

    BT - Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Koponen P, Kärkkäinen S, Farin J, Pihala H. Markkinahintasignaaleihin perustuva pienkuluttajien sähkönkäytön ohjaus: Loppuraportti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2362).