Matka-ajan ajantasainen ennustaminen: Pilottikokeilu

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ajantasainen malli, joka ennusti matka-aikaa kaksi-kaistaiselle päätiejaksolle kenttämittausten perusteella. Tutkimus jakautui kahteen osaan: Ensin arvioitiin ennustemallin toimintaa pilottikokeilun perusteella. Tämän jälkeen selvi-tettiin, voitaisiinko mallin toimintaa parantaa tilanteissa, joissa tulokset eivät olleet tyy-dyttäviä. Ennustemallit perustuivat monikerrosperseptronineuroverkkoihin. Arvioinnin päätulokset osoittivat, että ennustemalli oli parempi kuin nykyinen, ei-ennustava järjes-telmä. Erään tieosan ennustemalli ei kuitenkaan suoriutunut tehtävästään pilottikokeilun aikana yhtä hyvin kuin mallin tekovaiheen tulosten perusteella odotettiin. Tämä saattoi olla seurausta siitä, että ruuhkailmiö oli muuttunut hieman. Mallin jatkokehityksen pää-tulokset osoittivat, että mallia voitiin parantaa huomattavasti, kun neuroverkko opetettiin uudella aineistolla. Tutkimuksen tärkein johtopäätös oli, että jopa yksinkertainen malli, joka tekee lyhyen aikavälin matka-aikaennusteita neuroverkon avulla, parantaa matka-aikatiedon laatua huomattavasti verrattuna suoraan mittauksiin perustuviin matka-aika-arvioihin.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages26
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE474/04

Keywords

  • Travel time
  • traffic information
  • neural networks
  • modeling

Cite this

Innamaa, S. (2004). Matka-ajan ajantasainen ennustaminen: Pilottikokeilu. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. RTE474/04
Innamaa, Satu. / Matka-ajan ajantasainen ennustaminen : Pilottikokeilu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 26 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE474/04).
@book{b87c5305950a4ddea0de80e395921f20,
title = "Matka-ajan ajantasainen ennustaminen: Pilottikokeilu",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ajantasainen malli, joka ennusti matka-aikaa kaksi-kaistaiselle p{\"a}{\"a}tiejaksolle kentt{\"a}mittausten perusteella. Tutkimus jakautui kahteen osaan: Ensin arvioitiin ennustemallin toimintaa pilottikokeilun perusteella. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen selvi-tettiin, voitaisiinko mallin toimintaa parantaa tilanteissa, joissa tulokset eiv{\"a}t olleet tyy-dytt{\"a}vi{\"a}. Ennustemallit perustuivat monikerrosperseptronineuroverkkoihin. Arvioinnin p{\"a}{\"a}tulokset osoittivat, ett{\"a} ennustemalli oli parempi kuin nykyinen, ei-ennustava j{\"a}rjes-telm{\"a}. Er{\"a}{\"a}n tieosan ennustemalli ei kuitenkaan suoriutunut teht{\"a}v{\"a}st{\"a}{\"a}n pilottikokeilun aikana yht{\"a} hyvin kuin mallin tekovaiheen tulosten perusteella odotettiin. T{\"a}m{\"a} saattoi olla seurausta siit{\"a}, ett{\"a} ruuhkailmi{\"o} oli muuttunut hieman. Mallin jatkokehityksen p{\"a}{\"a}-tulokset osoittivat, ett{\"a} mallia voitiin parantaa huomattavasti, kun neuroverkko opetettiin uudella aineistolla. Tutkimuksen t{\"a}rkein johtop{\"a}{\"a}t{\"o}s oli, ett{\"a} jopa yksinkertainen malli, joka tekee lyhyen aikav{\"a}lin matka-aikaennusteita neuroverkon avulla, parantaa matka-aikatiedon laatua huomattavasti verrattuna suoraan mittauksiin perustuviin matka-aika-arvioihin.",
keywords = "Travel time, traffic information, neural networks, modeling",
author = "Satu Innamaa",
year = "2004",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "RTE474/04",
address = "Finland",

}

Innamaa, S 2004, Matka-ajan ajantasainen ennustaminen: Pilottikokeilu. VTT Tutkimusraportti, no. RTE474/04, VTT Technical Research Centre of Finland.

Matka-ajan ajantasainen ennustaminen : Pilottikokeilu. / Innamaa, Satu.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 26 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE474/04).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Matka-ajan ajantasainen ennustaminen

T2 - Pilottikokeilu

AU - Innamaa, Satu

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ajantasainen malli, joka ennusti matka-aikaa kaksi-kaistaiselle päätiejaksolle kenttämittausten perusteella. Tutkimus jakautui kahteen osaan: Ensin arvioitiin ennustemallin toimintaa pilottikokeilun perusteella. Tämän jälkeen selvi-tettiin, voitaisiinko mallin toimintaa parantaa tilanteissa, joissa tulokset eivät olleet tyy-dyttäviä. Ennustemallit perustuivat monikerrosperseptronineuroverkkoihin. Arvioinnin päätulokset osoittivat, että ennustemalli oli parempi kuin nykyinen, ei-ennustava järjes-telmä. Erään tieosan ennustemalli ei kuitenkaan suoriutunut tehtävästään pilottikokeilun aikana yhtä hyvin kuin mallin tekovaiheen tulosten perusteella odotettiin. Tämä saattoi olla seurausta siitä, että ruuhkailmiö oli muuttunut hieman. Mallin jatkokehityksen pää-tulokset osoittivat, että mallia voitiin parantaa huomattavasti, kun neuroverkko opetettiin uudella aineistolla. Tutkimuksen tärkein johtopäätös oli, että jopa yksinkertainen malli, joka tekee lyhyen aikavälin matka-aikaennusteita neuroverkon avulla, parantaa matka-aikatiedon laatua huomattavasti verrattuna suoraan mittauksiin perustuviin matka-aika-arvioihin.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ajantasainen malli, joka ennusti matka-aikaa kaksi-kaistaiselle päätiejaksolle kenttämittausten perusteella. Tutkimus jakautui kahteen osaan: Ensin arvioitiin ennustemallin toimintaa pilottikokeilun perusteella. Tämän jälkeen selvi-tettiin, voitaisiinko mallin toimintaa parantaa tilanteissa, joissa tulokset eivät olleet tyy-dyttäviä. Ennustemallit perustuivat monikerrosperseptronineuroverkkoihin. Arvioinnin päätulokset osoittivat, että ennustemalli oli parempi kuin nykyinen, ei-ennustava järjes-telmä. Erään tieosan ennustemalli ei kuitenkaan suoriutunut tehtävästään pilottikokeilun aikana yhtä hyvin kuin mallin tekovaiheen tulosten perusteella odotettiin. Tämä saattoi olla seurausta siitä, että ruuhkailmiö oli muuttunut hieman. Mallin jatkokehityksen pää-tulokset osoittivat, että mallia voitiin parantaa huomattavasti, kun neuroverkko opetettiin uudella aineistolla. Tutkimuksen tärkein johtopäätös oli, että jopa yksinkertainen malli, joka tekee lyhyen aikavälin matka-aikaennusteita neuroverkon avulla, parantaa matka-aikatiedon laatua huomattavasti verrattuna suoraan mittauksiin perustuviin matka-aika-arvioihin.

KW - Travel time

KW - traffic information

KW - neural networks

KW - modeling

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Matka-ajan ajantasainen ennustaminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Innamaa S. Matka-ajan ajantasainen ennustaminen: Pilottikokeilu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 26 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE474/04).