Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä: Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä

Riikka Rajamäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikennevirasto seuraa ajantasaisesti matka-aikoja vilkkaimmilla maanteillä. Tämän työn tavoitteena oli kokeilla koottujen tietojen soveltumista matkanopeuksien ja ohitusmäärien tutkimiseen ja tilastointiin, erityisesti liikenneturvallisuustyön tietotarpeiden näkökulmasta. Työssä tutkittiin vuoden 2010 matkanopeuksia 66 seurantalinkillä, jotka olivat yksiajorataisilla pääteillä ja joiden pituus oli keskimäärin 30 km. Ohitustiheyttä tutkittiin seitsemällä linkillä. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat hyvin nopeustutkimuksiin, kunhan tiedoista rajataan pois selvästi poikkeavat nopeushavainnot. Rajatusta aineistosta lasketut matkanopeudet vastaavat erittäin hyvin pistenopeusmittausten perusteella tiedettyjä pääteiden keskimääräisiä nopeuksia. Matkanopeustiedot ovat hyödyllisiä, kun halutaan saada selville, millä tiejaksoilla ylinopeudet ovat yleisiä. Kesäkauden matkanopeus oli vuonna 2010 tutkimusaineistona olleilla yksiajorataisilla pääteillä keskimäärin 90,6 km/h ja talvikauden matkanopeus 85,5 km/h. Kesäkauden matkanopeus oli yleisimmin noin 2 km/h tien nopeusrajoitusta alempi. Talvikauden matkanopeus oli 80 km/h talvirajoituksen teillä nopeusrajoitusta korkeampi, korkeamman nopeusrajoituksen teillä taas nopeusrajoitusta alempi. Matkanopeus korreloi nopeusrajoituksen lisäksi liikennemäärän, tietyypin, tienvarren asutuksen ja automaattisen nopeusvalvonnan kanssa. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat ohitustutkimuksiin vain silloin, kun seurantajärjestelmä rekisteröi suuren enemmistön tiellä ajavista autoista. Tällöinkin havaitut ohitustiheydet näyttävät olevan merkittävästi pienempiä kuin ohitustutkimuksissa. Näin ollen matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedoista lasketut ohitustiheydet ovat vertailukelpoisia vain keskenään.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages78
ISBN (Electronic)978-951-38-7617-3
ISBN (Print)978-951-38-7616-6
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number6
ISSN2242-1211

Keywords

  • speed
  • overtaking
  • road safety

Cite this

Rajamäki, R. (2012). Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä: Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 6
Rajamäki, Riikka. / Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä : Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 78 p. (VTT Technology; No. 6).
@book{1ec91f1285ef4c9791f1bb75575b1253,
title = "Matkanopeudet kaksikaistaisilla p{\"a}{\"a}teill{\"a}: Seurantatietojen k{\"a}ytt{\"o} liikenneturvallisuusty{\"o}ss{\"a}",
abstract = "Liikennevirasto seuraa ajantasaisesti matka-aikoja vilkkaimmilla maanteill{\"a}. T{\"a}m{\"a}n ty{\"o}n tavoitteena oli kokeilla koottujen tietojen soveltumista matkanopeuksien ja ohitusm{\"a}{\"a}rien tutkimiseen ja tilastointiin, erityisesti liikenneturvallisuusty{\"o}n tietotarpeiden n{\"a}k{\"o}kulmasta. Ty{\"o}ss{\"a} tutkittiin vuoden 2010 matkanopeuksia 66 seurantalinkill{\"a}, jotka olivat yksiajorataisilla p{\"a}{\"a}teill{\"a} ja joiden pituus oli keskim{\"a}{\"a}rin 30 km. Ohitustiheytt{\"a} tutkittiin seitsem{\"a}ll{\"a} linkill{\"a}. Matka-aikojen seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n tiedot sopivat hyvin nopeustutkimuksiin, kunhan tiedoista rajataan pois selv{\"a}sti poikkeavat nopeushavainnot. Rajatusta aineistosta lasketut matkanopeudet vastaavat eritt{\"a}in hyvin pistenopeusmittausten perusteella tiedettyj{\"a} p{\"a}{\"a}teiden keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isi{\"a} nopeuksia. Matkanopeustiedot ovat hy{\"o}dyllisi{\"a}, kun halutaan saada selville, mill{\"a} tiejaksoilla ylinopeudet ovat yleisi{\"a}. Kes{\"a}kauden matkanopeus oli vuonna 2010 tutkimusaineistona olleilla yksiajorataisilla p{\"a}{\"a}teill{\"a} keskim{\"a}{\"a}rin 90,6 km/h ja talvikauden matkanopeus 85,5 km/h. Kes{\"a}kauden matkanopeus oli yleisimmin noin 2 km/h tien nopeusrajoitusta alempi. Talvikauden matkanopeus oli 80 km/h talvirajoituksen teill{\"a} nopeusrajoitusta korkeampi, korkeamman nopeusrajoituksen teill{\"a} taas nopeusrajoitusta alempi. Matkanopeus korreloi nopeusrajoituksen lis{\"a}ksi liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}n, tietyypin, tienvarren asutuksen ja automaattisen nopeusvalvonnan kanssa. Matka-aikojen seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n tiedot sopivat ohitustutkimuksiin vain silloin, kun seurantaj{\"a}rjestelm{\"a} rekister{\"o}i suuren enemmist{\"o}n tiell{\"a} ajavista autoista. T{\"a}ll{\"o}inkin havaitut ohitustiheydet n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t olevan merkitt{\"a}v{\"a}sti pienempi{\"a} kuin ohitustutkimuksissa. N{\"a}in ollen matka-aikojen seurantaj{\"a}rjestelm{\"a}n tiedoista lasketut ohitustiheydet ovat vertailukelpoisia vain kesken{\"a}{\"a}n.",
keywords = "speed, overtaking, road safety",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki",
year = "2012",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7616-6",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "6",
address = "Finland",

}

Rajamäki, R 2012, Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä: Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä. VTT Technology, no. 6, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä : Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä. / Rajamäki, Riikka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 78 p. (VTT Technology; No. 6).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä

T2 - Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä

AU - Rajamäki, Riikka

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Liikennevirasto seuraa ajantasaisesti matka-aikoja vilkkaimmilla maanteillä. Tämän työn tavoitteena oli kokeilla koottujen tietojen soveltumista matkanopeuksien ja ohitusmäärien tutkimiseen ja tilastointiin, erityisesti liikenneturvallisuustyön tietotarpeiden näkökulmasta. Työssä tutkittiin vuoden 2010 matkanopeuksia 66 seurantalinkillä, jotka olivat yksiajorataisilla pääteillä ja joiden pituus oli keskimäärin 30 km. Ohitustiheyttä tutkittiin seitsemällä linkillä. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat hyvin nopeustutkimuksiin, kunhan tiedoista rajataan pois selvästi poikkeavat nopeushavainnot. Rajatusta aineistosta lasketut matkanopeudet vastaavat erittäin hyvin pistenopeusmittausten perusteella tiedettyjä pääteiden keskimääräisiä nopeuksia. Matkanopeustiedot ovat hyödyllisiä, kun halutaan saada selville, millä tiejaksoilla ylinopeudet ovat yleisiä. Kesäkauden matkanopeus oli vuonna 2010 tutkimusaineistona olleilla yksiajorataisilla pääteillä keskimäärin 90,6 km/h ja talvikauden matkanopeus 85,5 km/h. Kesäkauden matkanopeus oli yleisimmin noin 2 km/h tien nopeusrajoitusta alempi. Talvikauden matkanopeus oli 80 km/h talvirajoituksen teillä nopeusrajoitusta korkeampi, korkeamman nopeusrajoituksen teillä taas nopeusrajoitusta alempi. Matkanopeus korreloi nopeusrajoituksen lisäksi liikennemäärän, tietyypin, tienvarren asutuksen ja automaattisen nopeusvalvonnan kanssa. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat ohitustutkimuksiin vain silloin, kun seurantajärjestelmä rekisteröi suuren enemmistön tiellä ajavista autoista. Tällöinkin havaitut ohitustiheydet näyttävät olevan merkittävästi pienempiä kuin ohitustutkimuksissa. Näin ollen matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedoista lasketut ohitustiheydet ovat vertailukelpoisia vain keskenään.

AB - Liikennevirasto seuraa ajantasaisesti matka-aikoja vilkkaimmilla maanteillä. Tämän työn tavoitteena oli kokeilla koottujen tietojen soveltumista matkanopeuksien ja ohitusmäärien tutkimiseen ja tilastointiin, erityisesti liikenneturvallisuustyön tietotarpeiden näkökulmasta. Työssä tutkittiin vuoden 2010 matkanopeuksia 66 seurantalinkillä, jotka olivat yksiajorataisilla pääteillä ja joiden pituus oli keskimäärin 30 km. Ohitustiheyttä tutkittiin seitsemällä linkillä. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat hyvin nopeustutkimuksiin, kunhan tiedoista rajataan pois selvästi poikkeavat nopeushavainnot. Rajatusta aineistosta lasketut matkanopeudet vastaavat erittäin hyvin pistenopeusmittausten perusteella tiedettyjä pääteiden keskimääräisiä nopeuksia. Matkanopeustiedot ovat hyödyllisiä, kun halutaan saada selville, millä tiejaksoilla ylinopeudet ovat yleisiä. Kesäkauden matkanopeus oli vuonna 2010 tutkimusaineistona olleilla yksiajorataisilla pääteillä keskimäärin 90,6 km/h ja talvikauden matkanopeus 85,5 km/h. Kesäkauden matkanopeus oli yleisimmin noin 2 km/h tien nopeusrajoitusta alempi. Talvikauden matkanopeus oli 80 km/h talvirajoituksen teillä nopeusrajoitusta korkeampi, korkeamman nopeusrajoituksen teillä taas nopeusrajoitusta alempi. Matkanopeus korreloi nopeusrajoituksen lisäksi liikennemäärän, tietyypin, tienvarren asutuksen ja automaattisen nopeusvalvonnan kanssa. Matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedot sopivat ohitustutkimuksiin vain silloin, kun seurantajärjestelmä rekisteröi suuren enemmistön tiellä ajavista autoista. Tällöinkin havaitut ohitustiheydet näyttävät olevan merkittävästi pienempiä kuin ohitustutkimuksissa. Näin ollen matka-aikojen seurantajärjestelmän tiedoista lasketut ohitustiheydet ovat vertailukelpoisia vain keskenään.

KW - speed

KW - overtaking

KW - road safety

M3 - Report

SN - 978-951-38-7616-6

T3 - VTT Technology

BT - Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rajamäki R. Matkanopeudet kaksikaistaisilla pääteillä: Seurantatietojen käyttö liikenneturvallisuustyössä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 78 p. (VTT Technology; No. 6).