Abstract
Tämän tutkimuksen lähtökohtana on väestön ikääntyminen yhteiskunnassa.
Lähtöoletuksena on, että uusiin teknologioihin perustuvilla sovelluksilla
voidaan tukea ikääntyneiden itsenäistä selviytymistä ja parantaa heidän
elämänlaatuaan. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on ollut selvittää
matkapuhelimella koskettamiseen perustuvan käyttöliittymän ja siihen liittyvän
interaktiotekniikan soveltuvuutta ikääntyneille ateriapalvelun asiakkaille.
Tutkimus keskittyy tarkastelemaan myös kenttäkokeessa käytetyn ateriapalvelun
hyväksyttävyyttä ikääntyneiden ateriapalvelusasiakkaiden joukossa. Tutkimus
perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja kenttäkokeeseen, jossa ikääntyneet
ateriapalvelun asiakkaat käyttivät matkapuhelimella koskettamiseen perustuvaa
ateriapalvelua valitessaan päivittäisen ateriansa. Kenttäkokeessa
tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja päiväkirjaa.
Kenttäkokeen avulla kerättiin ikääntyneiden käyttäjien käyttäjäkokemuksia
heidän käyttäessään uutta ateriapalvelua. Ikääntyneet ateriapalvelun asiakkaat
omaksuivat koskettamiseen perustuvan käyttöliittymän käytön helposti saatuaan
lyhyen koulutuksen sen käyttöön. Kaikki ikääntyneet eivät kuitenkaan kokeneet
uutta palvelua itselleen tarpeelliseksi. Vaikka tutkimukseen osallistunut
ikääntyneiden joukko edustaa ikäjakaumaltaan laajasti eriikäisiä ikääntyneitä
henkilöitä, tapaustutkimuksellisen luonteen vuoksi tutkimus ei tee laajoja
yleistyksiä. Tutkimus antaa uutta tietoa koskettamiseen perustuvan
interaktiotekniikan soveltuvuudesta ikääntyneille henkilöille, jotka
tarvitsevat tukipalveluja elämänlaatunsa parantamiseksi.
Original language | Finnish |
---|---|
Qualification | Master Degree |
Awarding Institution |
|
Place of Publication | Oulu |
Publisher | |
Publication status | Published - 2007 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |