Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

Translated title of the contribution: Measurement and real-time processing of multi-axial loading

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages97
ISBN (Electronic)951-38-5038-2
ISBN (Print)951-38-5037-4
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
Volume852
ISSN1235-0613

Fingerprint

Weight-Bearing

Keywords

  • multi-axial loading
  • measurement
  • real-time processing
  • structural response
  • methods
  • structural fatigue
  • data storage
  • work machines
  • vehicles

Cite this

Liukkonen, S. (2001). Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 852
Liukkonen, Sauli. / Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).
@book{91a8e3703c314577be1339169b346650,
title = "Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus",
abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sek{\"a} reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli l{\"o}yt{\"a}{\"a} ja kehitt{\"a}{\"a} menetelmi{\"a}, joilla saadaan s{\"a}ilytetty{\"a} moniakselisen v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}n kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon m{\"a}{\"a}r{\"a}. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimm{\"a}isess{\"a} osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sek{\"a} esitell{\"a}{\"a}n menetelmi{\"a}, joilla voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} rakennetta itse{\"a}{\"a}n {"}voima-anturina{"} eli mitata ep{\"a}suorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmist{\"a} k{\"a}yd{\"a}{\"a}n esimerkin avulla l{\"a}pi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sek{\"a} herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelm{\"a}t. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmi{\"a}, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, ett{\"a} moniakselisen ilmi{\"o}n komponenttien v{\"a}liset vaihe- ja amplitudisuhteet s{\"a}ilyv{\"a}t. Ensin esitell{\"a}{\"a}n aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelm{\"a}ll{\"a}. Menetelmi{\"a} vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelm{\"a}, jossa signaalin kulku {"}komponenttiavaruudessa{"} tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi my{\"o}s todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.",
keywords = "multi-axial loading, measurement, real-time processing, structural response, methods, structural fatigue, data storage, work machines, vehicles",
author = "Sauli Liukkonen",
note = "Project code: V7SU01044",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5037-4",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Liukkonen, S 2001, Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 852, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. / Liukkonen, Sauli.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

AU - Liukkonen, Sauli

N1 - Project code: V7SU01044

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.

AB - Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.

KW - multi-axial loading

KW - measurement

KW - real-time processing

KW - structural response

KW - methods

KW - structural fatigue

KW - data storage

KW - work machines

KW - vehicles

M3 - Report

SN - 951-38-5037-4

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Liukkonen S. Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).