Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

Translated title of the contribution: Measurement and real-time processing of multi-axial loading

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages97
    ISBN (Electronic)951-38-5038-2
    ISBN (Print)951-38-5037-4
    Publication statusPublished - 2001
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
    Volume852
    ISSN1235-0613

    Fingerprint

    Weight-Bearing

    Keywords

    • multi-axial loading
    • measurement
    • real-time processing
    • structural response
    • methods
    • structural fatigue
    • data storage
    • work machines
    • vehicles

    Cite this

    Liukkonen, S. (2001). Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 852
    Liukkonen, Sauli. / Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).
    @book{91a8e3703c314577be1339169b346650,
    title = "Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus",
    abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sek{\"a} reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli l{\"o}yt{\"a}{\"a} ja kehitt{\"a}{\"a} menetelmi{\"a}, joilla saadaan s{\"a}ilytetty{\"a} moniakselisen v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}n kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon m{\"a}{\"a}r{\"a}. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimm{\"a}isess{\"a} osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sek{\"a} esitell{\"a}{\"a}n menetelmi{\"a}, joilla voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} rakennetta itse{\"a}{\"a}n {"}voima-anturina{"} eli mitata ep{\"a}suorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmist{\"a} k{\"a}yd{\"a}{\"a}n esimerkin avulla l{\"a}pi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sek{\"a} herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelm{\"a}t. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmi{\"a}, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, ett{\"a} moniakselisen ilmi{\"o}n komponenttien v{\"a}liset vaihe- ja amplitudisuhteet s{\"a}ilyv{\"a}t. Ensin esitell{\"a}{\"a}n aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelm{\"a}ll{\"a}. Menetelmi{\"a} vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelm{\"a}, jossa signaalin kulku {"}komponenttiavaruudessa{"} tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi my{\"o}s todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.",
    keywords = "multi-axial loading, measurement, real-time processing, structural response, methods, structural fatigue, data storage, work machines, vehicles",
    author = "Sauli Liukkonen",
    note = "Project code: V7SU01044",
    year = "2001",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-5037-4",
    series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    address = "Finland",

    }

    Liukkonen, S 2001, Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 852, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. / Liukkonen, Sauli.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

    AU - Liukkonen, Sauli

    N1 - Project code: V7SU01044

    PY - 2001

    Y1 - 2001

    N2 - Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.

    AB - Työssä tutkittiin moniakselisten kuormitusten ja rasitusten mittausta sekä reaaliaikaista prosessointia. Tarkoituksena oli löytää ja kehittää menetelmiä, joilla saadaan säilytettyä moniakselisen väsyttävän kuormituksen ominaisuudet, kuitenkin minimoimalla taltioitavan tiedon määrä. Julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa valotetaan hieman moniakselisen kuormituksen problematiikkaa sekä esitellään menetelmiä, joilla voidaan käyttää rakennetta itseään "voima-anturina" eli mitata epäsuorasti rakenteen vasteen avulla siihen kohdistuvia kuormia. Menetelmistä käydään esimerkin avulla läpi vaikutuskerroinmatriisiin, neuroverkkoon sekä herkkyyskerroinmatriisiin perustuvat menetelmät. Tutkimuksen toisessa osassa kartoitettiin ja kehitettiin menetelmiä, joilla mittausdataa voidaan reaaliaikaisesti prosessoida ja redusoida siten, että moniakselisen ilmiön komponenttien väliset vaihe- ja amplitudisuhteet säilyvät. Ensin esitellään aikatasossa tapahtuvaa aikahistoriaredusointia kolmella eri menetelmällä. Menetelmiä vertaillaan todellisen esimerkkidatan perusteella. Lopuksi kehitettiin ns. riippuvuusmatriisimenetelmä, jossa signaalin kulku "komponenttiavaruudessa" tallennetaan. Riippuvuusmatriisin toimintaa testattiin useiden eritasoisten esimerkkisignaalien avulla, lopuksi myös todellisella, ajoneuvosovellutuksesta mitatulla moniakselisella mittausdatalla.

    KW - multi-axial loading

    KW - measurement

    KW - real-time processing

    KW - structural response

    KW - methods

    KW - structural fatigue

    KW - data storage

    KW - work machines

    KW - vehicles

    M3 - Report

    SN - 951-38-5037-4

    T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

    BT - Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Liukkonen S. Moniakselisten kuormitusten mittaus ja tallennus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 97 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 852).