@book{7d11f40df938489d819020450a5944fd,
title = "Media ja mainonta vuoteen 2013",
abstract = "Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhm{\"a}t pirstaloituvat, s{\"a}hk{\"o}inen kaupank{\"a}ynti lis{\"a}{\"a}ntyy, ja internetin sek{\"a} digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajank{\"a}yt{\"o}st{\"a} vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yh{\"a} suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehitt{\"a}m{\"a}ll{\"a} nykyisi{\"a} tuotteita sek{\"a} tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes s{\"a}ily{\"a} nykyisell{\"a}{\"a}n. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymm{\"a}rryst{\"a} mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystyt{\"a}{\"a}n vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitk{\"a} aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitell{\"a} arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietol{\"a}htein{\"a} k{\"a}ytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sek{\"a} haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymment{\"a} media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sek{\"a} j{\"a}rjestettiin alan asiantuntijoiden ty{\"o}pajoja.",
keywords = "advertising, media, internet, social media, viral marketing, mobile marketing, keyword marketing, printed functionality",
author = "Anna Viljakainen and Asta B{\"a}ck and Ulf Lindqvist",
note = "Project code: 23550 ",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2450",
address = "Finland",
}