Media ja mainonta vuoteen 2013

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhmät pirstaloituvat, sähköinen kaupankäynti lisääntyy, ja internetin sekä digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajankäytöstä vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yhä suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehittämällä nykyisiä tuotteita sekä tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes säilyä nykyisellään. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystytään vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitkä aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitellä arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietolähteinä käytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sekä haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymmentä media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sekä järjestettiin alan asiantuntijoiden työpajoja.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages95
ISBN (Electronic)978-951-38-7239-7
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2450
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • advertising
  • media
  • internet
  • social media
  • viral marketing
  • mobile marketing
  • keyword marketing
  • printed functionality

Cite this

Viljakainen, A., Bäck, A., & Lindqvist, U. (2008). Media ja mainonta vuoteen 2013. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2450
Viljakainen, Anna ; Bäck, Asta ; Lindqvist, Ulf. / Media ja mainonta vuoteen 2013. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2450).
@book{7d11f40df938489d819020450a5944fd,
title = "Media ja mainonta vuoteen 2013",
abstract = "Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhm{\"a}t pirstaloituvat, s{\"a}hk{\"o}inen kaupank{\"a}ynti lis{\"a}{\"a}ntyy, ja internetin sek{\"a} digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajank{\"a}yt{\"o}st{\"a} vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yh{\"a} suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehitt{\"a}m{\"a}ll{\"a} nykyisi{\"a} tuotteita sek{\"a} tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes s{\"a}ily{\"a} nykyisell{\"a}{\"a}n. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymm{\"a}rryst{\"a} mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystyt{\"a}{\"a}n vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitk{\"a} aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitell{\"a} arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietol{\"a}htein{\"a} k{\"a}ytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sek{\"a} haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymment{\"a} media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sek{\"a} j{\"a}rjestettiin alan asiantuntijoiden ty{\"o}pajoja.",
keywords = "advertising, media, internet, social media, viral marketing, mobile marketing, keyword marketing, printed functionality",
author = "Anna Viljakainen and Asta B{\"a}ck and Ulf Lindqvist",
note = "Project code: 23550",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2450",
address = "Finland",

}

Viljakainen, A, Bäck, A & Lindqvist, U 2008, Media ja mainonta vuoteen 2013. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2450, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Media ja mainonta vuoteen 2013. / Viljakainen, Anna; Bäck, Asta; Lindqvist, Ulf.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2450).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Media ja mainonta vuoteen 2013

AU - Viljakainen, Anna

AU - Bäck, Asta

AU - Lindqvist, Ulf

N1 - Project code: 23550

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhmät pirstaloituvat, sähköinen kaupankäynti lisääntyy, ja internetin sekä digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajankäytöstä vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yhä suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehittämällä nykyisiä tuotteita sekä tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes säilyä nykyisellään. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystytään vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitkä aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitellä arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietolähteinä käytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sekä haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymmentä media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sekä järjestettiin alan asiantuntijoiden työpajoja.

AB - Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhmät pirstaloituvat, sähköinen kaupankäynti lisääntyy, ja internetin sekä digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajankäytöstä vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yhä suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehittämällä nykyisiä tuotteita sekä tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes säilyä nykyisellään. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystytään vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitkä aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitellä arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietolähteinä käytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sekä haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymmentä media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sekä järjestettiin alan asiantuntijoiden työpajoja.

KW - advertising

KW - media

KW - internet

KW - social media

KW - viral marketing

KW - mobile marketing

KW - keyword marketing

KW - printed functionality

M3 - Report

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Media ja mainonta vuoteen 2013

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Viljakainen A, Bäck A, Lindqvist U. Media ja mainonta vuoteen 2013. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 95 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2450).