Media ja mainonta vuoteen 2013

Anna Viljakainen, Asta Bäck, Ulf Lindqvist

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Mediamainonnan kanavien ja toimintamallien kirjo on laajentunut kymmenen viime vuoden aikana huomattavasti. Kohderyhmät pirstaloituvat, sähköinen kaupankäynti lisääntyy, ja internetin sekä digitaalisen median rooli suomalaisten media- ja ajankäytöstä vahvistuu. Internet ja digimedia ottavat tulevaisuudessa yhä suuremman osuuden markkinoijien mainoskakuista, ja alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita ja innovatiivisia ratkaisuja. Perinteisten mediatalojen asemaa voidaan vahvistaa kehittämällä nykyisiä tuotteita sekä tuomalla tarjolle uusia tuotteita ja palveluita. Tarjontaa tulee uudistaa, jotta perinteisten medioiden osuus mainoskakusta voisi edes säilyä nykyisellään. Media ja mainonta vuoteen 2013 -tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä mediamainonnan muutoksista ja arvioida, millaisia keinoja tarvitaan, jotta suomalaisen mediateollisuuden, ja erityisesti printtimedian, asemaa pystytään vahvistamaan mainoskanavana mediamaiseman ja mainonnan muotojen jatkuvasti muuttuessa. Viisi vuotta digitaalisessa maailmassa on pitkä aika, joten tutkimuksen tarkoituksena on esitellä arvoketjujen roolien muutoksia ja eri medioiden mahdollisia kehityssuuntia. Tutkimuksen tietolähteinä käytettiin tilastoja, barometreja ja ennusteita sekä haastatteluja. Alkuvuoden 2008 aikana haastateltiin kolmisenkymmentä media- ja mainosalan edustajaa Suomessa ja Isossa-Britanniassa sekä järjestettiin alan asiantuntijoiden työpajoja.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages95
    ISBN (Electronic)978-951-38-7239-7
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2450
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • advertising
    • media
    • internet
    • social media
    • viral marketing
    • mobile marketing
    • keyword marketing
    • printed functionality

    Cite this