Mediateollisuus Suomen uudeksi veturiksi

Ulf Lindqvist, Timo Siivonen, Helene Juhola

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa analysoitiin mediateollisuudessa ja sen lähitoimialoilla tapahtuneita rakennemuutoksia, muutospaineiden takana olevia teknologiatrendejä, bisneslogiikkoja ja muita keskeisiä muutosvoimia. Samalla selvitettiin, missä määrin ja miten mediateollisuudesta voisi kehittyä talouden veturi muille toimialoille, esimerkiksi synnyttämällä uusia osaamisintensiivisiä palveluyrityksiä (KIBS, Knowledge-Intensive Business Services). Tutkimuksen kokeiltiin erilaisten lähetsymistapojen ja menetelmien käyttökelpoisuutta toimialojen kehitystrendien sekä niihin liittyvien rakennemuutosten ja kansainvälistymisen ennakoinnoissa. Esimerkkitoimialana oli mediateollisuus. Kokeiltuja lähestymistapoja ja menetelmiä olivat kirjallisuudesta löydetyt teoreettiset rakennemallit ja innovaatioteoriat, sekä tulevaisuuden tutkimuksen alueeseen kuuluvat heikkojen signaalien ja megtrendien identifiointi sekä delphoi- ja skenaariotekniikat. Skenaarioiden rakentamisessa hyödynnettiin tulevaisuustaulukkomenetelmää.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages97
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tietotekniikka. Tutkimusraportti
    NumberTTE4-2004-18

    Keywords

    • media industry
    • outsourcing
    • strategic planning
    • industrial structure

    Cite this

    Lindqvist, U., Siivonen, T., & Juhola, H. (2005). Mediateollisuus Suomen uudeksi veturiksi. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tietotekniikka. Tutkimusraportti, No. TTE4-2004-18