Mediateollisuus Suomen uudeksi veturiksi

Ulf Lindqvist, Timo Siivonen, Helene Juhola

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä tutkimuksessa analysoitiin mediateollisuudessa ja sen lähitoimialoilla tapahtuneita rakennemuutoksia, muutospaineiden takana olevia teknologiatrendejä, bisneslogiikkoja ja muita keskeisiä muutosvoimia. Samalla selvitettiin, missä määrin ja miten mediateollisuudesta voisi kehittyä talouden veturi muille toimialoille, esimerkiksi synnyttämällä uusia osaamisintensiivisiä palveluyrityksiä (KIBS, Knowledge-Intensive Business Services). Tutkimuksen kokeiltiin erilaisten lähetsymistapojen ja menetelmien käyttökelpoisuutta toimialojen kehitystrendien sekä niihin liittyvien rakennemuutosten ja kansainvälistymisen ennakoinnoissa. Esimerkkitoimialana oli mediateollisuus. Kokeiltuja lähestymistapoja ja menetelmiä olivat kirjallisuudesta löydetyt teoreettiset rakennemallit ja innovaatioteoriat, sekä tulevaisuuden tutkimuksen alueeseen kuuluvat heikkojen signaalien ja megtrendien identifiointi sekä delphoi- ja skenaariotekniikat. Skenaarioiden rakentamisessa hyödynnettiin tulevaisuustaulukkomenetelmää.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages97
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tietotekniikka. Tutkimusraportti
NumberTTE4-2004-18

Keywords

  • media industry
  • outsourcing
  • strategic planning
  • industrial structure

Cite this