TY - BOOK
T1 - Mekaanisen metsäteollisuuden energiatutkimus 1980-1982
T2 - Energian kulutus tuotteiden kuljetuksissa
AU - Hackman, Jussi
AU - Kivimäki, Jukka
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Mekaanisen metsäteollisuuden tuotekuljetusten
energiankulutus kotimaan liikenneverkossa vuonna 1979 oli
1,01 milj. GJ. Tämä vastaa 28,20 milj. litraa
dieselpolttonestettä ja noin 2,5 % kaikkien
tavarankuljetusten energiankulutoksesta. Kulutuksen
rahallinen arvo 1.4.1981 kuluttajahinnoin oli noin 61
miljoonaa mk. Tuotteita kuljetettiin kaikkiaan 6,90
miljoonaa tonnia, ja kuljetussuorite oli 1,16 miljardia
tkm. Tuotteiden merikuljetuksissa kulutus oli 3,79 milj.
GJ. Keskimääräinen energiatehokkuus oli tutkituissa
kuljetaksissa maanteillä 0,75 tkm/MJ ja rautateillä 2,96
tkm/MJ. Kotimaan kuljetuksissa energiatehokkuus oli 0,72
tkm/MJ ja kotimaan liikenneverkon vientikuljetuksissa
2,11 tkm/MJ. Maantiekuljetusten osuus kulutuksesta oli
795 000 GJ ja rautatien osuus 211 800 GJ. Tavararyhmistä
sahatavaran osuus oli suurin, 433 700 GJ, mikä on 43 %
tutkittujen kuljetusten energiankulutuksesta. Kuljetetut
tonnimäärät jakautuivat maanteiden ja rautateiden kesken
suhteessa 69/31. Kuljetussuorite jakautui suhteessa 44/56
ja kokonaisenergiankulutus suhteessa 79/21.
Keskimääräinen kuljetusetäisyys maanteillä oli 109 km ja
rautateillä 311 km. Mitä pitemmälle jalostettu tuote on,
sitä suurempi on autokuljetusten osuus tuotteen
kuljetuksissa. Mitä suorempi osa toimitaksista menee
kotimaahan, sitä suurempi on tiekuljetusten osuus.
Energiankulutuksen vähentämiseen on jonkin verran
mahdollisuuksia pienentämällä tyhjänhajoa, kehittämällä
kuljetuskalustoa ja lisäämällä rautateiden ja
toistaiseksi merkityksetöntä vesiteiden osuutta.
AB - Mekaanisen metsäteollisuuden tuotekuljetusten
energiankulutus kotimaan liikenneverkossa vuonna 1979 oli
1,01 milj. GJ. Tämä vastaa 28,20 milj. litraa
dieselpolttonestettä ja noin 2,5 % kaikkien
tavarankuljetusten energiankulutoksesta. Kulutuksen
rahallinen arvo 1.4.1981 kuluttajahinnoin oli noin 61
miljoonaa mk. Tuotteita kuljetettiin kaikkiaan 6,90
miljoonaa tonnia, ja kuljetussuorite oli 1,16 miljardia
tkm. Tuotteiden merikuljetuksissa kulutus oli 3,79 milj.
GJ. Keskimääräinen energiatehokkuus oli tutkituissa
kuljetaksissa maanteillä 0,75 tkm/MJ ja rautateillä 2,96
tkm/MJ. Kotimaan kuljetuksissa energiatehokkuus oli 0,72
tkm/MJ ja kotimaan liikenneverkon vientikuljetuksissa
2,11 tkm/MJ. Maantiekuljetusten osuus kulutuksesta oli
795 000 GJ ja rautatien osuus 211 800 GJ. Tavararyhmistä
sahatavaran osuus oli suurin, 433 700 GJ, mikä on 43 %
tutkittujen kuljetusten energiankulutuksesta. Kuljetetut
tonnimäärät jakautuivat maanteiden ja rautateiden kesken
suhteessa 69/31. Kuljetussuorite jakautui suhteessa 44/56
ja kokonaisenergiankulutus suhteessa 79/21.
Keskimääräinen kuljetusetäisyys maanteillä oli 109 km ja
rautateillä 311 km. Mitä pitemmälle jalostettu tuote on,
sitä suurempi on autokuljetusten osuus tuotteen
kuljetuksissa. Mitä suorempi osa toimitaksista menee
kotimaahan, sitä suurempi on tiekuljetusten osuus.
Energiankulutuksen vähentämiseen on jonkin verran
mahdollisuuksia pienentämällä tyhjänhajoa, kehittämällä
kuljetuskalustoa ja lisäämällä rautateiden ja
toistaiseksi merkityksetöntä vesiteiden osuutta.
M3 - Report
SN - 951-38-1413-0
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Mekaanisen metsäteollisuuden energiatutkimus 1980-1982
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -