Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

Tuula Andersson, Mika Boedeker, Nina Helander, Jari Jussila, Tuija Rantala, Virpi Sillanpää, Katri Valkokari, Tytti Vasell, Vilma Vuori

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages55
    ISBN (Electronic)978-951-38-8583-0
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number311
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • arvonluonti
    • digitalisaatio
    • menetelmä
    • tunnepolku
    • yhteiskehittäminen

    Cite this