Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

Tuula Andersson, Mika Boedeker, Nina Helander, Jari Jussila, Tuija Rantala, Virpi Sillanpää, Katri Valkokari, Tytti Vasell, Vilma Vuori

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages55
    ISBN (Electronic)978-951-38-8583-0
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number311
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • arvonluonti
    • digitalisaatio
    • menetelmä
    • tunnepolku
    • yhteiskehittäminen

    Cite this

    Andersson, T., Boedeker, M., Helander, N., Jussila, J., Rantala, T., Sillanpää, V., ... Vuori, V. (2017). Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 311
    Andersson, Tuula ; Boedeker, Mika ; Helander, Nina ; Jussila, Jari ; Rantala, Tuija ; Sillanpää, Virpi ; Valkokari, Katri ; Vasell, Tytti ; Vuori, Vilma. / Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).
    @book{dc00da10ede041efb1053e9bd89f1291,
    title = "Menetelmi{\"a} digitaalisen arvonluonnin ymm{\"a}rt{\"a}miseen",
    abstract = "Arvonluonti on nykyp{\"a}iv{\"a}n taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehitt{\"a}j{\"a}n ty{\"o}kalupakkiin. Mutta mit{\"a} arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mist{\"a} asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynytt{\"a} arvoa? Ent{\"a} miten t{\"a}h{\"a}n kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? T{\"a}m{\"a} julkaisu on syntynyt n{\"a}iden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o} tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla my{\"o}s haasteita. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen p{\"a}{\"a}teeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymm{\"a}rt{\"a}minen. Julkaisussa kootaan yhteen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n yrityscaseissa kehitettyj{\"a} ja testattuja menetelmi{\"a}, malleja ja ty{\"o}kaluja digitaalisen arvonluonnin ymm{\"a}rt{\"a}miseen ja kehitt{\"a}miseen.",
    keywords = "arvonluonti, digitalisaatio, menetelm{\"a}, tunnepolku, yhteiskehitt{\"a}minen",
    author = "Tuula Andersson and Mika Boedeker and Nina Helander and Jari Jussila and Tuija Rantala and Virpi Sillanp{\"a}{\"a} and Katri Valkokari and Tytti Vasell and Vilma Vuori",
    year = "2017",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "311",
    address = "Finland",

    }

    Andersson, T, Boedeker, M, Helander, N, Jussila, J, Rantala, T, Sillanpää, V, Valkokari, K, Vasell, T & Vuori, V 2017, Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. VTT Technology, no. 311, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. / Andersson, Tuula; Boedeker, Mika; Helander, Nina; Jussila, Jari; Rantala, Tuija; Sillanpää, Virpi; Valkokari, Katri; Vasell, Tytti; Vuori, Vilma.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

    AU - Andersson, Tuula

    AU - Boedeker, Mika

    AU - Helander, Nina

    AU - Jussila, Jari

    AU - Rantala, Tuija

    AU - Sillanpää, Virpi

    AU - Valkokari, Katri

    AU - Vasell, Tytti

    AU - Vuori, Vilma

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.

    AB - Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.

    KW - arvonluonti

    KW - digitalisaatio

    KW - menetelmä

    KW - tunnepolku

    KW - yhteiskehittäminen

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Andersson T, Boedeker M, Helander N, Jussila J, Rantala T, Sillanpää V et al. Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).