Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

Tuula Andersson, Mika Boedeker, Nina Helander, Jari Jussila, Tuija Rantala, Virpi Sillanpää, Katri Valkokari, Tytti Vasell, Vilma Vuori

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages55
ISBN (Electronic)978-951-38-8583-0
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.311
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • arvonluonti
  • digitalisaatio
  • menetelmä
  • tunnepolku
  • yhteiskehittäminen

Cite this

Andersson, T., Boedeker, M., Helander, N., Jussila, J., Rantala, T., Sillanpää, V., ... Vuori, V. (2017). Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 311
Andersson, Tuula ; Boedeker, Mika ; Helander, Nina ; Jussila, Jari ; Rantala, Tuija ; Sillanpää, Virpi ; Valkokari, Katri ; Vasell, Tytti ; Vuori, Vilma. / Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).
@book{dc00da10ede041efb1053e9bd89f1291,
title = "Menetelmi{\"a} digitaalisen arvonluonnin ymm{\"a}rt{\"a}miseen",
abstract = "Arvonluonti on nykyp{\"a}iv{\"a}n taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehitt{\"a}j{\"a}n ty{\"o}kalupakkiin. Mutta mit{\"a} arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mist{\"a} asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynytt{\"a} arvoa? Ent{\"a} miten t{\"a}h{\"a}n kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? T{\"a}m{\"a} julkaisu on syntynyt n{\"a}iden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o} tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla my{\"o}s haasteita. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen p{\"a}{\"a}teeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymm{\"a}rt{\"a}minen. Julkaisussa kootaan yhteen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n yrityscaseissa kehitettyj{\"a} ja testattuja menetelmi{\"a}, malleja ja ty{\"o}kaluja digitaalisen arvonluonnin ymm{\"a}rt{\"a}miseen ja kehitt{\"a}miseen.",
keywords = "arvonluonti, digitalisaatio, menetelm{\"a}, tunnepolku, yhteiskehitt{\"a}minen",
author = "Tuula Andersson and Mika Boedeker and Nina Helander and Jari Jussila and Tuija Rantala and Virpi Sillanp{\"a}{\"a} and Katri Valkokari and Tytti Vasell and Vilma Vuori",
year = "2017",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "311",
address = "Finland",

}

Andersson, T, Boedeker, M, Helander, N, Jussila, J, Rantala, T, Sillanpää, V, Valkokari, K, Vasell, T & Vuori, V 2017, Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. VTT Technology, no. 311, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. / Andersson, Tuula; Boedeker, Mika; Helander, Nina; Jussila, Jari; Rantala, Tuija; Sillanpää, Virpi; Valkokari, Katri; Vasell, Tytti; Vuori, Vilma.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

AU - Andersson, Tuula

AU - Boedeker, Mika

AU - Helander, Nina

AU - Jussila, Jari

AU - Rantala, Tuija

AU - Sillanpää, Virpi

AU - Valkokari, Katri

AU - Vasell, Tytti

AU - Vuori, Vilma

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.

AB - Arvonluonti on nykypäivän taikasana, joka kuuluu jokaisen liiketoiminnan kehittäjän työkalupakkiin. Mutta mitä arvonluonti oikeastaan tarkoittaa ja mistä asioista se koostuu? Onko arvonluonti jotenkin erilaista digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä? Miten voimme tunnistaa ja jopa mitata asiakkaalle syntynyttä arvoa? Entä miten tähän kaikkeen liittyy asiakaskokemus tai tunteet? Tämä julkaisu on syntynyt näiden kysymysten innoittamana, osana kolmivuotista Tekes-rahoitteista VALIT-hanketta. Digitalisoituva liiketoimintaympäristö tarjoaa vuorovaikutteiselle arvon yhteisluonnille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Tässä julkaisussa digitalisoituvaa arvonluontia tarkastellaan kolmen pääteeman kautta: arvon tunnistaminen, arvon yhteisluonti ja tunnekokemuksen ymmärtäminen. Julkaisussa kootaan yhteen käytännön yrityscaseissa kehitettyjä ja testattuja menetelmiä, malleja ja työkaluja digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen ja kehittämiseen.

KW - arvonluonti

KW - digitalisaatio

KW - menetelmä

KW - tunnepolku

KW - yhteiskehittäminen

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Andersson T, Boedeker M, Helander N, Jussila J, Rantala T, Sillanpää V et al. Menetelmiä digitaalisen arvonluonnin ymmärtämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 55 p. (VTT Technology; No. 311).