Abstract
Häiriönhallinnalla on merkittävä vaikutus koko liikennejärjestelmän ja logistisen ketjun toimivuuteen. Tavoitteena on häiriöiden ehkäisy ja nopea hoitaminen sekä häiriöiden aiheuttamien haittojen vähentäminen. Häiriönhallinnalla voidaan parantaa turvallisuuden lisäksi häiriöiden ympäristöllisiä ja taloudellisia seuraamuksia. Häiriönhallinta kattaa varautumisen ja ennakkosuunnittelun, ajantasaisen häiriönhallinnan sekä häiriöiden jälkianalysoinnin ja raportoinnin.
Tässä hankkeessa määritelty meriliikenteen häiriönhallinnan alustava toimintamalli kuvaa häiriönhallinnan tavoitteet, viranomaisten ja muiden osapuolien tehtävät häiriönhallinnassa sekä keskeiset ratkaisut häiriönhallinnan kehittämiseksi. Kyseessä on työkalu, jonka avulla häiriönhallintaa voidaan kehittää kokonaisvaltaisesti yhteistyössä merenkulun eri osapuolten kanssa.
Onnettomuuksien ja muiden ihmisille ja ympäristölle vakavien häiriöiden ja vaaratilanteiden lisäksi toimintamallissa kiinnitetään huomiota myös usein toistuvien - erityisesti liikenteelle ja toimitusketjulle taloudellista haittaa aiheuttavien - pienempien häiriötilanteiden hoitamiseen. Suuresta määrästä johtuen ne aiheuttavat haittaa monille eri osapuolille ja ovat yhteisvaikutuksiltaan merkittäviä.
Onnettomuuksia ja muita vakavia häiriöitä tapahtuu melko harvoin ja toimintamalli perustuu keskitettyyn johtamiseen ja yhteydenpitoon. Keskeisenä tavoitteena on ihmishenkien ja luonnon turvaaminen. Muiden häiriötilanteiden - pääasiassa logististen poikkeamien - hallinta on jokapäiväistä toimintaa ja niiden osalta toimintamallissa korostuvat useiden eri vastuutahojen työn koordinointi, yhteistyö ja tiedonvaihto. Keskeisenä tavoitteena on taloudellisten vahinkojen torjuminen. Kummankin em. pääprosessin tulee tukea toisen toimintaa, mikä edellyttää erityisesti riittävää tiedonvaihtoa näiden prosessien välillä.
Alustavan toimintamallin keskeisiä kehittämisratkaisuja ovat viranomaisten Call center -toiminnan toteuttaminen suuronnettomuuksissa, yhteistyön kehittäminen ja yhteisten toimintamallien käytäntöön vieminen toteuttamalla meriliikenteen olennaiset tahot kattava yhteistyöfoorumi, meriliikenteen ohjauksen roolin laajentaminen häiriönhallintaa tukevaksi tiedonhallintakeskukseksi ja PortNet-järjestelmän kehittäminen myös häiriönhallinnan tiedonvälityskanavaksi. Muita kehittämistoimenpiteitä ovat eri toimijoiden yhteisharjoitusten lisääminen ja laajentaminen, pitkäaikaisten häiriöiden tunnistamisen ja niiden hallinnan parantaminen sekä eri viranomaisten tehtävien yhteensovittaminen ja selkeyttäminen. Toimintamallia pitää kehittää edelleen ja jalkauttaa se eri organisaatioissa.
Tässä hankkeessa määritelty meriliikenteen häiriönhallinnan alustava toimintamalli kuvaa häiriönhallinnan tavoitteet, viranomaisten ja muiden osapuolien tehtävät häiriönhallinnassa sekä keskeiset ratkaisut häiriönhallinnan kehittämiseksi. Kyseessä on työkalu, jonka avulla häiriönhallintaa voidaan kehittää kokonaisvaltaisesti yhteistyössä merenkulun eri osapuolten kanssa.
Onnettomuuksien ja muiden ihmisille ja ympäristölle vakavien häiriöiden ja vaaratilanteiden lisäksi toimintamallissa kiinnitetään huomiota myös usein toistuvien - erityisesti liikenteelle ja toimitusketjulle taloudellista haittaa aiheuttavien - pienempien häiriötilanteiden hoitamiseen. Suuresta määrästä johtuen ne aiheuttavat haittaa monille eri osapuolille ja ovat yhteisvaikutuksiltaan merkittäviä.
Onnettomuuksia ja muita vakavia häiriöitä tapahtuu melko harvoin ja toimintamalli perustuu keskitettyyn johtamiseen ja yhteydenpitoon. Keskeisenä tavoitteena on ihmishenkien ja luonnon turvaaminen. Muiden häiriötilanteiden - pääasiassa logististen poikkeamien - hallinta on jokapäiväistä toimintaa ja niiden osalta toimintamallissa korostuvat useiden eri vastuutahojen työn koordinointi, yhteistyö ja tiedonvaihto. Keskeisenä tavoitteena on taloudellisten vahinkojen torjuminen. Kummankin em. pääprosessin tulee tukea toisen toimintaa, mikä edellyttää erityisesti riittävää tiedonvaihtoa näiden prosessien välillä.
Alustavan toimintamallin keskeisiä kehittämisratkaisuja ovat viranomaisten Call center -toiminnan toteuttaminen suuronnettomuuksissa, yhteistyön kehittäminen ja yhteisten toimintamallien käytäntöön vieminen toteuttamalla meriliikenteen olennaiset tahot kattava yhteistyöfoorumi, meriliikenteen ohjauksen roolin laajentaminen häiriönhallintaa tukevaksi tiedonhallintakeskukseksi ja PortNet-järjestelmän kehittäminen myös häiriönhallinnan tiedonvälityskanavaksi. Muita kehittämistoimenpiteitä ovat eri toimijoiden yhteisharjoitusten lisääminen ja laajentaminen, pitkäaikaisten häiriöiden tunnistamisen ja niiden hallinnan parantaminen sekä eri viranomaisten tehtävien yhteensovittaminen ja selkeyttäminen. Toimintamallia pitää kehittää edelleen ja jalkauttaa se eri organisaatioissa.
Translated title of the contribution | Development of operation model for maritime incident management |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | Liikenne- ja viestintäministeriö |
Number of pages | 120 |
ISBN (Print) | 952-201-108-8 |
Publication status | Published - 2004 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | FITS-julkaisuja |
---|---|
Number | 47/2004 |
Keywords
- maritime traffic
- incident management
- logistic deviations
- vessel traffic management
- sea rescue
- accident
- incident
- operation model
- traffic information
- VTS
- SRS (Ship Reporting System)