Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin

Tom Eklund

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%. Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla. Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä. Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen metalliosien osalta huomattavasti. Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa. Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 - 40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen. Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella. Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen. Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin bensiinille saadut.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-2987-1
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.771
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • automotive fuels
  • alcohols

Cite this

Eklund, T. (1987). Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 771
Eklund, Tom. / Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 771).
@book{0e69f923ad164aa596340d6278f91993,
title = "Metanolia 30-60 {\%} sis{\"a}lt{\"a}vien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden henkil{\"o}auton kentt{\"a}kokeena, miten suuri autoissa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n metanoli-bensiinipolttoaineen metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman mainittavia autoihin teht{\"a}vi{\"a} muutoksia, kuten kylm{\"a}k{\"a}ynnistysj{\"a}rjestelmien asentamista. Tutkittavat polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-{\%}. Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden faasierottumista keinotekoisen vedenlis{\"a}yksen avulla. Mit{\"a} suurempi metanolipitoisuus oli, sit{\"a} parempi oli my{\"o}s polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} ei ole suurta erottumisvaaraa huolellisen polttoaineenk{\"a}sittelyn yhteydess{\"a}. Materiaalitoleranssia tutkittiin sek{\"a} polttoainej{\"a}rjestelm{\"a}n osien liuotuskokeilla ett{\"a} kentt{\"a}koeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa olleet osat olivat sy{\"o}pyneet erityisesti tiettyjen metalliosien osalta huomattavasti. Kylm{\"a}k{\"a}ynnistyskokeita tehtiin sek{\"a} koemoottorilla kylm{\"a}tutkimushuoneessa ett{\"a} autolla kentt{\"a}kokeessa. Riitt{\"a}v{\"a}n kylm{\"a}k{\"a}ynnistysvarmuuden takaamiseksi MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 - 40 {\%} moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen. Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa k{\"a}ytetyll{\"a} autolla oli tyydytt{\"a}v{\"a} my{\"o}s talvella. Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen suutinvaihto ja imuilman esil{\"a}mmityksen tehostaminen. Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin bensiinille saadut.",
keywords = "automotive fuels, alcohols",
author = "Tom Eklund",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2987-1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "771",
address = "Finland",

}

Eklund, T 1987, Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 771, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin. / Eklund, Tom.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 771).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin

AU - Eklund, Tom

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%. Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla. Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä. Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen metalliosien osalta huomattavasti. Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa. Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 - 40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen. Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella. Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen. Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin bensiinille saadut.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%. Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla. Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä. Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen metalliosien osalta huomattavasti. Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa. Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 - 40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen. Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella. Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen. Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin bensiinille saadut.

KW - automotive fuels

KW - alcohols

M3 - Report

SN - 951-38-2987-1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eklund T. Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 771).