TY - BOOK
T1 - Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin
AU - Eklund, Tom
PY - 1987
Y1 - 1987
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden
henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa
käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen
metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman
mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten
kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat
polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden
metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%.
Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden
faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla.
Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli
myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja
polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa
huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä.
Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä
polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että
kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa
olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen
metalliosien osalta huomattavasti.
Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla
kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa.
Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi
MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 -
40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen.
Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa
käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella.
Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen
suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen.
Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa
saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin
bensiinille saadut.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden
henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa
käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen
metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman
mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten
kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat
polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden
metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%.
Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden
faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla.
Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli
myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja
polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa
huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä.
Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä
polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että
kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa
olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen
metalliosien osalta huomattavasti.
Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla
kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa.
Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi
MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 -
40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen.
Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa
käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella.
Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen
suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen.
Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa
saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin
bensiinille saadut.
KW - automotive fuels
KW - alcohols
M3 - Report
SN - 951-38-2987-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -