Metanolia 30-60 % sisältävien seospolttoaineiden sopivuus Suomen oloihin

Tom Eklund

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin laboratoriokokein ja yhden henkilöauton kenttäkokeena, miten suuri autoissa käytettävän metanoli-bensiinipolttoaineen metanolipitoisuus voi Suomen oloissa olla ilman mainittavia autoihin tehtäviä muutoksia, kuten kylmäkäynnistysjärjestelmien asentamista. Tutkittavat polttoaineet olivat ns. MX-polttoaineita, joiden metanolipitoisuus oli 30 - 60 tilavuus-%. Laboratoriokokeissa tutkittiin polttoaineiden faasierottumista keinotekoisen vedenlisäyksen avulla. Mitä suurempi metanolipitoisuus oli, sitä parempi oli myös polttoaineen vesitoleranssi. Tutkittuja polttoaineita käytettäessä ei ole suurta erottumisvaaraa huolellisen polttoaineenkäsittelyn yhteydessä. Materiaalitoleranssia tutkittiin sekä polttoainejärjestelmän osien liuotuskokeilla että kenttäkoeauton osien kunnon seurannalla. Liotuskokeessa olleet osat olivat syöpyneet erityisesti tiettyjen metalliosien osalta huomattavasti. Kylmäkäynnistyskokeita tehtiin sekä koemoottorilla kylmätutkimushuoneessa että autolla kenttäkokeessa. Riittävän kylmäkäynnistysvarmuuden takaamiseksi MX-polttoaineiden metanolipitoisuuden olisi oltava 30 - 40 % moottorikohtaiset ominaisuudet huomioon ottaen. Autokokeissa painotettiin ajettavuutta, joka kokeissa käytetyllä autolla oli tyydyttävä myös talvella. Vaadittavia muutoksia olivat ainoastaan kaasuttimen suutinvaihto ja imuilman esilämmityksen tehostaminen. Pakokaasukokeissa ja polttoaineenkulutusmittauksissa saatiin samansuuruisia tai parempia tuloksia kuin bensiinille saadut.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-2987-1
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number771
ISSN0358-5085

Keywords

  • automotive fuels
  • alcohols

Cite this