TY - BOOK
T1 - Metoder för grusslitlagrets behandling
AU - Jämsä, Heikki
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Denna raport är en delutredning av forskningsprojektet
"Förbättring och underhåll av grusvägar" (FUG) som
finansieras av Nordiska ministerrådet. Forskningen
baserar på en litteraturstudie som kartlagt metoder för
grusvägars ytbehandling vilka lämpar sig för de Nordiska
förhållandena. Med ytbehandlingsmetoder avses i detta
sammanhang ersättande av det krossade gruset och
naturgruset, som traditionellt används i slitlagret, med
billigare stenmaterial samt metoder som används vid
dammbindning.
På grund av trafiken förflyttas största delen av det
material lösgörs från grusslitlagret till sidodikena. För
att sänka underhållskostnaderna har man i Finland och
Sverige börjat tillgodogöra sig dikesmaterialet genom att
förflytta det tillbaka till slitlagret med hjälp av en
väghyvel försedd med en dikesvinge. Som en följd härav
undviker man, beroende på dikesmaterialets kornfördelning
och mängd, antingen helt eller delvis tillförsel av nytt
slitlagermaterial.
I Finland förekommer vidsträckta moränområden, vars
tillgodogörelse har blivit aktuell inom vägbyggnad emedan
de naturliga grustillgångarna fortgående minskar. Som en
följd härav har man i Finland prövat användning av
krossad morän som slitlagermaterial på grusvägar. På bass
av de resultat som erhållits har man konstaterat att
krossad morän lämpar sig lika ba som krossat grus till
slitlagermaterial på grusvägar. En ökad användning av
krossad morän kommer att sänka underhållskostnaderna,
emedan den krossade moränen är billigare än krossat grus.
Man har också inledningsvis prövat användning av krossad
morän tillsammans med masunslagg som slitlagermaterial.
I Finland har man lokalt under flere års tid använt
krossad avfallskalksten i slitlagret, där den ersätter en
del av det krossade grus som behövs. Genom användning av
krossad kalksten erhåller man ett grusslitlager som
synnerligen väl håller mot slitage. Användningen är dock
lönsam endast i närheten av kalkgruvor.
Vid dammbindning av grusvägars slitlager har man prövat
många olika dammbindningsmaterial av vilka kalciumklorid
(CaC12) under årens lopp har visat sig vara det bästa, om
man som bedömnigskriterier använder materialets pris,
tillgång, användningens lätthet, åtgärdens effektivitet,
och hållbarhet. Man har i Norge under de senaste åren
undersökt huruvida kalksalpeter lämpar sig som
dammbindningsmaterial, emedan dess enhetspris (Nkr/ton)
är ca 40 % lägre än kalciumkloridens. På
basis av forskningsresultaten kan man konstatera att
trots kalksalpeternas sämre dammbindningsegenskaper
jämfört med kalciumklorid kan användning av kalksalpeter
komma i fråga på vägar med liten trafik och där dammingen
är relativt liten.
Ifall luften på sommaren är tillräckligt fuktig som en
följd av regn kan dammbindningen utföras med hjälp av
endast kalksalpeter. Under torra somrar kan vårens första
dammbindning utföras med enbart kalksalpeter under
förutsättning att den egentliga sommardammbindningen
utförs med hjälp av kalciumklorid. Däremot är inte
användningen av magnesiumklorid (Mg/Cl2) och
natriumklorid (NaCl2) lönsam vid dammbindning.
Avsikten med den lera som tillförs slitlagret så att det
inte dammar, blir fast och håller bättre mot slitage. Den
numera ökade användningen av krossat grus och
kalciumklorid har dock minskat behovet av bindjord.
Dammbindningsoljor förhindrar bra grusslitlagrets
dammning, men som en följd av oljans fortgående
prisstegring är användningen inte lösam vid dammbindning
på rusvägar.
De biprodukter (sulfitlut, CaCl2-filtreringsavfall, gips
och kaolin) som erhålles från industrin lämpar sig bra
för dammbindning på grusvägar, men deras användning är
lönsam endast i närheten av platser från vilka de kan
erhållas.
AB - Denna raport är en delutredning av forskningsprojektet
"Förbättring och underhåll av grusvägar" (FUG) som
finansieras av Nordiska ministerrådet. Forskningen
baserar på en litteraturstudie som kartlagt metoder för
grusvägars ytbehandling vilka lämpar sig för de Nordiska
förhållandena. Med ytbehandlingsmetoder avses i detta
sammanhang ersättande av det krossade gruset och
naturgruset, som traditionellt används i slitlagret, med
billigare stenmaterial samt metoder som används vid
dammbindning.
På grund av trafiken förflyttas största delen av det
material lösgörs från grusslitlagret till sidodikena. För
att sänka underhållskostnaderna har man i Finland och
Sverige börjat tillgodogöra sig dikesmaterialet genom att
förflytta det tillbaka till slitlagret med hjälp av en
väghyvel försedd med en dikesvinge. Som en följd härav
undviker man, beroende på dikesmaterialets kornfördelning
och mängd, antingen helt eller delvis tillförsel av nytt
slitlagermaterial.
I Finland förekommer vidsträckta moränområden, vars
tillgodogörelse har blivit aktuell inom vägbyggnad emedan
de naturliga grustillgångarna fortgående minskar. Som en
följd härav har man i Finland prövat användning av
krossad morän som slitlagermaterial på grusvägar. På bass
av de resultat som erhållits har man konstaterat att
krossad morän lämpar sig lika ba som krossat grus till
slitlagermaterial på grusvägar. En ökad användning av
krossad morän kommer att sänka underhållskostnaderna,
emedan den krossade moränen är billigare än krossat grus.
Man har också inledningsvis prövat användning av krossad
morän tillsammans med masunslagg som slitlagermaterial.
I Finland har man lokalt under flere års tid använt
krossad avfallskalksten i slitlagret, där den ersätter en
del av det krossade grus som behövs. Genom användning av
krossad kalksten erhåller man ett grusslitlager som
synnerligen väl håller mot slitage. Användningen är dock
lönsam endast i närheten av kalkgruvor.
Vid dammbindning av grusvägars slitlager har man prövat
många olika dammbindningsmaterial av vilka kalciumklorid
(CaC12) under årens lopp har visat sig vara det bästa, om
man som bedömnigskriterier använder materialets pris,
tillgång, användningens lätthet, åtgärdens effektivitet,
och hållbarhet. Man har i Norge under de senaste åren
undersökt huruvida kalksalpeter lämpar sig som
dammbindningsmaterial, emedan dess enhetspris (Nkr/ton)
är ca 40 % lägre än kalciumkloridens. På
basis av forskningsresultaten kan man konstatera att
trots kalksalpeternas sämre dammbindningsegenskaper
jämfört med kalciumklorid kan användning av kalksalpeter
komma i fråga på vägar med liten trafik och där dammingen
är relativt liten.
Ifall luften på sommaren är tillräckligt fuktig som en
följd av regn kan dammbindningen utföras med hjälp av
endast kalksalpeter. Under torra somrar kan vårens första
dammbindning utföras med enbart kalksalpeter under
förutsättning att den egentliga sommardammbindningen
utförs med hjälp av kalciumklorid. Däremot är inte
användningen av magnesiumklorid (Mg/Cl2) och
natriumklorid (NaCl2) lönsam vid dammbindning.
Avsikten med den lera som tillförs slitlagret så att det
inte dammar, blir fast och håller bättre mot slitage. Den
numera ökade användningen av krossat grus och
kalciumklorid har dock minskat behovet av bindjord.
Dammbindningsoljor förhindrar bra grusslitlagrets
dammning, men som en följd av oljans fortgående
prisstegring är användningen inte lösam vid dammbindning
på rusvägar.
De biprodukter (sulfitlut, CaCl2-filtreringsavfall, gips
och kaolin) som erhålles från industrin lämpar sig bra
för dammbindning på grusvägar, men deras användning är
lönsam endast i närheten av platser från vilka de kan
erhållas.
M3 - Report
SN - 951-38-1670-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Metoder för grusslitlagrets behandling
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -