Mikrotietokoneavusteinen mäntämoottorien sylinteripainemittaus

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Sylinteripaineen mittauksella on keskeinen asema moottorin palamistapahtuman tutkimuksessa. Sen perusteella voidaan määrittää mm. indikoitu teho, maksimipaine, paineennousun jyrkkyys, lämmön vapautuminen ja käynnin tasaisuus. Julkaisussa esitellään sylinteripaineen mittauksen yleisiä periaatteita, painemittauksesta saatavaa informaatiota ja kaupallisia mittalaitteita. Lisäksi esitellään Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) polttoainejalostus- ja voitelutekniikan laboratorion käytössä oleva digitaalioskilloskooppiin ja mikrotietokoneeseen perustuva sylinteripaineen mittausjärjestelmä. Oskilloskoopin digitoima sylinteripainekuva siirretään mikrotietokoneeseen tallennusta varten. Mikäli painekuvaajia halutaan mitata mahdollisimman taajaan, mittaustapahtuman aikana tehdään vain mittaus, siirto ja tallennus. Analyysi tapahtuu jälkikäteen laboratoriossa laadittujen ohjelmien avulla. Siirretty painekuvaaja ja siitä lasketut ominaisarvot voidaan piirtää myös mikrotietokoneen kuvaruutuun, mikäli palamistapahtumaa halutaan tarkastella jo mittauksen aikana, mutta tämä pidentää mittausten välistä aikaa. Sylinteripainemittauksia havainnollistetaan käytännön esimerkkien avulla. Esimerkit liittyvät polttoainejalostus- ja voitelutekniikan laboratorion vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttötutkimuksiin ja kylmäkäytön tutkimukseen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages52
    ISBN (Print)951-38-3252-X
    Publication statusPublished - 1988
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number898
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • piston engines
    • cylinders
    • pressure measurement
    • microcomputers

    Cite this

    Nylund, N-O., & Laurikko, J. (1988). Mikrotietokoneavusteinen mäntämoottorien sylinteripainemittaus. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 898