Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

Juha Luoma, Harri Peltola, Salla Salenius

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.
Original languageFinnish
Number of pages47
ISBN (Electronic)978-952-255-351-5
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
PublisherLiikennevirasto
No.44/2013
ISSN (Print)1798-6656
ISSN (Electronic)1798-6664

Keywords

  • road traffic
  • road safety
  • Finland
  • Sweden
  • the United Kingdom
  • the Netherlands

Cite this

Luoma, J., Peltola, H., & Salenius, S. (2013). Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 44/2013
Luoma, Juha ; Peltola, Harri ; Salenius, Salla. / Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?. 2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).
@book{62e71a39c341484387b526178539c801,
title = "Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekij{\"o}iden kanssa. Perinteisist{\"a} tieliikenteen kansainv{\"a}lisist{\"a} turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon my{\"o}s muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sis{\"a}lsiv{\"a}t maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sek{\"a} tieliikenteen osatekij{\"o}it{\"a}, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukum{\"a}{\"a}r{\"a}t kulkutavoittain, tietyypeitt{\"a}in, olosuhteittain ja ik{\"a}ryhmitt{\"a}in sek{\"a} v{\"a}lilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteess{\"a} olisi kuollut vuosittain 77 ihmist{\"a} v{\"a}hemm{\"a}n, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yht{\"a} paljon kuin vertailumaissa keskim{\"a}{\"a}rin. Suomen ja vertailumaiden p{\"a}{\"a}erot liittyv{\"a}t rakenteellisiin tekij{\"o}ihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkil{\"o}autoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehitt{\"a}miseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukum{\"a}{\"a}riin mm. kulkutavoittain, osallisten ik{\"a}ryhmien mukaan, tietyypeitt{\"a}in ja v{\"a}lillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavy{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja henkil{\"o}autojen ik{\"a}{\"a}n. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset koskevat liikennemuotojakauman kehitt{\"a}mist{\"a} joukkoliikenteen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} edist{\"a}m{\"a}ll{\"a}, tieliikenteen riskien v{\"a}hent{\"a}mist{\"a} yleens{\"a} ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteill{\"a}, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, ett{\"a} tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitet{\"a}{\"a}n huomiota kohderyhmien kokoon, ja entist{\"a} kehittyneempien kansainv{\"a}listen turvallisuusvertailujen hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a}.",
keywords = "road traffic, road safety, Finland, Sweden, the United Kingdom, the Netherlands",
author = "Juha Luoma and Harri Peltola and Salla Salenius",
year = "2013",
language = "Finnish",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
publisher = "Liikennevirasto",
number = "44/2013",

}

Luoma, J, Peltola, H & Salenius, S 2013, Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 44/2013.

Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? / Luoma, Juha; Peltola, Harri; Salenius, Salla.

2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

AU - Luoma, Juha

AU - Peltola, Harri

AU - Salenius, Salla

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.

KW - road traffic

KW - road safety

KW - Finland

KW - Sweden

KW - the United Kingdom

KW - the Netherlands

M3 - Report

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

ER -

Luoma J, Peltola H, Salenius S. Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? 2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).