Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

Juha Luoma, Harri Peltola, Salla Salenius

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.
    Original languageFinnish
    Number of pages47
    ISBN (Electronic)978-952-255-351-5
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number44/2013
    ISSN1798-6656

    Keywords

    • road traffic
    • road safety
    • Finland
    • Sweden
    • the United Kingdom
    • the Netherlands

    Cite this

    Luoma, J., Peltola, H., & Salenius, S. (2013). Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 44/2013
    Luoma, Juha ; Peltola, Harri ; Salenius, Salla. / Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?. 2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).
    @book{62e71a39c341484387b526178539c801,
    title = "Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?",
    abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekij{\"o}iden kanssa. Perinteisist{\"a} tieliikenteen kansainv{\"a}lisist{\"a} turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon my{\"o}s muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sis{\"a}lsiv{\"a}t maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sek{\"a} tieliikenteen osatekij{\"o}it{\"a}, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukum{\"a}{\"a}r{\"a}t kulkutavoittain, tietyypeitt{\"a}in, olosuhteittain ja ik{\"a}ryhmitt{\"a}in sek{\"a} v{\"a}lilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteess{\"a} olisi kuollut vuosittain 77 ihmist{\"a} v{\"a}hemm{\"a}n, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yht{\"a} paljon kuin vertailumaissa keskim{\"a}{\"a}rin. Suomen ja vertailumaiden p{\"a}{\"a}erot liittyv{\"a}t rakenteellisiin tekij{\"o}ihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkil{\"o}autoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehitt{\"a}miseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukum{\"a}{\"a}riin mm. kulkutavoittain, osallisten ik{\"a}ryhmien mukaan, tietyypeitt{\"a}in ja v{\"a}lillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavy{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja henkil{\"o}autojen ik{\"a}{\"a}n. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset koskevat liikennemuotojakauman kehitt{\"a}mist{\"a} joukkoliikenteen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} edist{\"a}m{\"a}ll{\"a}, tieliikenteen riskien v{\"a}hent{\"a}mist{\"a} yleens{\"a} ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteill{\"a}, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, ett{\"a} tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitet{\"a}{\"a}n huomiota kohderyhmien kokoon, ja entist{\"a} kehittyneempien kansainv{\"a}listen turvallisuusvertailujen hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a}.",
    keywords = "road traffic, road safety, Finland, Sweden, the United Kingdom, the Netherlands",
    author = "Juha Luoma and Harri Peltola and Salla Salenius",
    year = "2013",
    language = "Finnish",
    series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
    number = "44/2013",

    }

    Luoma, J, Peltola, H & Salenius, S 2013, Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 44/2013.

    Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? / Luoma, Juha; Peltola, Harri; Salenius, Salla.

    2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

    AU - Luoma, Juha

    AU - Peltola, Harri

    AU - Salenius, Salla

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.

    AB - Tutkimuksen tavoitteena oli verrata Suomen tieliikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä tieliikenteen turvallisuuden huippumaiden eli Ruotsin, Ison-Britannian ja Hollannin vastaavien tekijöiden kanssa. Perinteisistä tieliikenteen kansainvälisistä turvallisuusvertailuista poiketen otettiin huomioon myös muut liikennemuodot ja liikennemuotojakauma. Vertailut sisälsivät maakohtaiset perustilastot ja keskeiset riskiluvut sekä tieliikenteen osatekijöitä, kuten nykyiset turvallisuusstrategiat ja -ohjelmat, liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärät kulkutavoittain, tietyypeittäin, olosuhteittain ja ikäryhmittäin sekä välilliset turvallisuusindikaattorit. Vuosien 2006-2010 onnettomuuslukujen mukaan Suomen tieliikenteessä olisi kuollut vuosittain 77 ihmistä vähemmän, jos kuolleita olisi ollut asukasta kohti yhtä paljon kuin vertailumaissa keskimäärin. Suomen ja vertailumaiden pääerot liittyvät rakenteellisiin tekijöihin ja kulttuuriin (Suomessa mm. suurin tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoliikenteen suorite), tieliikennestrategioiden kehittämiseen ja painotuksiin, tieliikenteen kuolemien lukumääriin mm. kulkutavoittain, osallisten ikäryhmien mukaan, tietyypeittäin ja välillisiin tieliikenteen turvallisuusindikaattoreihin, kuten turvavyön käyttöön ja henkilöautojen ikään. Johtopäätökset koskevat liikennemuotojakauman kehittämistä joukkoliikenteen käyttöä edistämällä, tieliikenteen riskien vähentämistä yleensä ja erityisesti kaksikaistaisilla maanteillä, turvallisuustoimenpiteiden kohdistamista niin, että tunnistettujen riskiryhmien ohella kiinnitetään huomiota kohderyhmien kokoon, ja entistä kehittyneempien kansainvälisten turvallisuusvertailujen hyödyntämistä.

    KW - road traffic

    KW - road safety

    KW - Finland

    KW - Sweden

    KW - the United Kingdom

    KW - the Netherlands

    M3 - Report

    T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa?

    ER -

    Luoma J, Peltola H, Salenius S. Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? 2013. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 44/2013).