Abstract
Tässä artikkelissa kuvataan luonnos opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointijärjestelmäksi, jonka tavoitteena on tukea kriteerien, mittareiden ja tunnuslukujen määrittelyä kansallisten tavoitetasojen asettamiseksi koulujen tietotekniikkapalveluille. Tavoitteena on myös tarjota työkaluja käyttäjien tarpeita vastaavien kustannustehokkaiden palveluiden käyttöönoton edistämiseksi. Lisäksi arviointijärjestelmän avulla voidaan tukea palveluihin liittyvää suunnittelua, päätöksentekoa ja hankintaa. Arviointikehikkoa rakennettiin ja testattiin vuorovaikutteisessa prosessissa tapausesimerkkinä olleen Kauniaisten suomenkielisen perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arvioinnin kanssa. Kokonaisvaltaisemman näkökulman hahmottamiseksi ja tarpeiden tunnistamiseksi haastateltiin myös laajempaa toimijajoukkoa, kuten muiden kuntien opetustoimien, Opetushallituksen ja ministeriöiden asiantuntijoita sekä yritysten edustajia. Lisäksi selvitettiin Singaporen perusopetuksen tilanne ja käytänteet kansainvälisen vertailutiedon saamiseksi. Keskeisiksi koulujen tietotekniikkapalveluiden arviointitekijöiksi nousivat käyttäjätarpeet, palvelutaso, hankinta ja ylläpito, kustannustehokkuus ja ekologisuus.
Translated title of the contribution | What is functioning and cost efficient ICT in schools like? : A framework for ICT services evaluation |
---|---|
Original language | Finnish |
Title of host publication | Opetusteknologia koulun arjessa II |
Editors | Marja Kankaanranta, Sanna Vahtivuori-Hänninen |
Publisher | University of Jyväskylä |
Pages | 271-284 |
ISBN (Electronic) | 978-951-39-4616-6 |
ISBN (Print) | 978-951-39-4615-9 |
Publication status | Published - 2011 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |