Abstract
Viimeaikaiset suuret säiliöalusonnettomuudet ja mittavat
öljypäästöt ovat puhuttaneet voimakkaasti sekä
merenkulun, että ympäristöpuolen asiantuntijoita. Toki
mittavia alusonnettomuuksia ja suuria öljypäästöjä on
tapahtunut siitä asti, kun ihminen keksi hyödyntää meriä
kulkuväylinä, mutta ehkäpä vasta viime vuosikymmenien
suurten säiliöalusten tuhot ja niistä seuranneet
ympäristökatastrofit ovat saaneet myös laajojen
kansalaisryhmien huomion osakseen.
Muutama vuosi sitten pidettiin Ranskassa kansainvälinen
asiantuntijakonferenssi "Amoco Cadiz -20 vuotta", jossa
pohdittiin opetuksia ja kokemuksia Bretagnen rannikolla
haaksirikkoutuneen Amoco Cadiz-säiliöalushaverin
öljytuhojen torjunnasta. Erityisesti käsiteltiin
kokemuksia ja toimenpiteitä, joilla luonto ja alueen
osteriteollisuus saatiin palautettua ennalleen laajan
öljytuhon jälkeen. Pian tämän tapahtuman jälkeen saatiin
lukea lehdistä Erika-säiliöaluksen öljyturmasta. Tätä
seurasi Prestige-tankkerin haveri, ja viikottain löytyy
medioista tietoja pienemmistä havereista ja
öljypäästöistä.
Valtaosa maailmalla sattuneista säiliöalusten kohtaamista
yhteentörmäyksistä ja pohjakosketuksista on tapahtunut
avovedessä, sillä enin osa maailman aluskalustosta kyntää
meriä kohtaamatta koskaan jäitä. Sensijaan Itämeren
olosuhteissa talvi ja jääpeitteisyys haittaavat ja
rajoittavat laivaliikennettä ainakin Suomen, Ruotsin ja
Venäjän osalta. Viime talven olosuhteet laittoivat myös
Viron pohtimaan jäänmurron järjestelyjä uudestaan.
Translated title of the contribution | What new for the oil combating in the winter time ? |
---|---|
Original language | Finnish |
Pages (from-to) | 8-10 |
Journal | Ympäristötekniikka |
Publication status | Published - 2003 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- oil combating
- oil recovery
- oil spill
- winter
- mechanical devices
- accident
- pollution
- oil spills