@book{a1aacf787d974045862a22d01e0c34fb,
title = "Miten kuluttaja havaitsee {"}terveellisyyden{"} tuoman lis{\"a}arvon elintarvikkeessa?: Oman kokemuksen ja tiedon vaikutus: Kirjallisuuskatsaus",
abstract = "Ruoan valintaan vaikuttavat tekij{\"a}t voidaan Shepherdin (1990) mukaan jakaa kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n: 1) ruoassa itsess{\"a}{\"a}n oleviin tekij{\"o}ihin (mm. aistittava laatu, farmakologiset vaikutukset), 2) yksil{\"o}llisiin tekij{\"o}ihin (mm. kuluttajan asenteet) ja 3) ymp{\"a}rist{\"o}- ja sosiaalisiin tekij{\"o}ihin. Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden kehitt{\"a}minen ja niiden k{\"a}ytt{\"o} perustuu sellaisiin ruoassa tai elintarvikkeessa oleviin ominaisuuksiin, joista kuluttuja ei yleens{\"a} voi tehd{\"a} havaintoja suoraan, vaan ostop{\"a}{\"a}t{\"o}ksi{\"a} tehdess{\"a}{\"a}n h{\"a}nen t{\"a}ytyy k{\"a}ytt{\"a}{\"a} hyv{\"a}kseen tietoa. Tiedon omaksuminen ja tapa k{\"a}ytt{\"a}{\"a} tietoa riippuu yksil{\"o}st{\"a}. Kuluttajalle ruoan maku eli aistinvarainen laatu on ensiarvioisen t{\"a}rke{\"a} valintaperuste. Mieltymysten kehittyminen perustuu suurimmalta osin kulttuuriseen oppimiseen. Ruoanvalinta voi perustua my{\"o}s ruokien sis{\"a}lt{\"a}mien ainesosien farmakologisiin vaikutuksiin (mm. kofeiini) ja ruoan energiasis{\"a}lt{\"o}{\"o}n. Ruokaa voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s viestitt{\"a}m{\"a}{\"a}n omia arvoja ja el{\"a}m{\"a}ntapaa. Ymp{\"a}rist{\"o} vaikuttaa kuluttajiin eri tavoin kuluttajan omien kokemusten, asenteiden ja asennetaipumusten mukaan. Kuluttajan asennetaipumukset (mm. suhtautuminen uusiin ruokiin, vaihtelunhalutaipumus, tietoisuus omasta kehosta) vaikuttavat siten ruoan valintaan voimakkaasti. Asenteet ohjaavat my{\"o}s kuluttajan suhtautumista tuotteen hintaan, siihen kuinka paljon vaivaa on valmis n{\"a}kem{\"a}{\"a}n tuotteen hankkimiseksi tai ruoan valmistamiseksi. Kuluttajan asennetaipumukset vaikuttavat valintoihin my{\"o}s silloin, kun elintarvikkeet ovat viel{\"a} p{\"a}{\"a}osin uusia, kuten terveysvaikutteiset elintarvikkeet, vaikka kuluttajalla ei ole niist{\"a} viel{\"a} suoraa omaa kokemusta. Kuluttajan valintoihin vaikuttavat asenteet ja k{\"a}ytt{\"a}ytymismallit voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia. Uuden terveysvaikutteisen elintarvikkeen lis{\"a}arvo ja palkitsevuus punnitaan joka kerta yh{\"a} uudelleen valintatilanteessa. Kuluttaja ei valitse tuotetta toistamiseen, ellei pid{\"a} tuotteen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} itselleen palkitsevana. Palkitsevuus voi perustua joko my{\"o}nteisten fysiologisten vaikutusten havaitsemiseen, aistittavaan laatuun perustuvaan mielihyv{\"a}{\"a}n tai sosiaaliseen hyv{\"a}ksynt{\"a}{\"a}n.",
keywords = "consumers, food supplies, selection, sensory tests, properties, quality, visual inspection, physiology, learning, attitudes",
author = "Nina Urala and Liisa L{\"a}hteenm{\"a}ki",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5912-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2111",
address = "Finland",
}