TY - BOOK
T1 - Mitoittavat tilanteet tulipalon aikaisessa poistumisessa
T2 - Kokeellinen tutkimus
AU - Rinne, Tuomo
AU - Kling, Terhi
AU - Grönberg, Peter
AU - Korhonen, Timo
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Tässä julkaisussa esitetään kokeelliseen tutkimukseen
perustuen tuloksia ja havaintoja neljästä erilaisesta
koeasetelmasta, jotka liittyivät mm. pelastushenkilöstön
ja poistuvien ihmisten vastavirtaustilanteisiin ja
ihmisten liikkumiseen poistumisturvallisuuden kannalta
mitoittavimmissa rakennuksen kohdissa, kuten portaikoissa
ja oviaukoissa. Lisäksi hankkeessa tarkasteltiin
kulkureittien ja ovien valintaan liittyviä tilanteita ja
ihmisten liikkumista näkyvyyden ollessa rajoitettua.
Kokeet toteutettiin erillisinä ja valvottuina
harjoituksina, joihin osallistui vapaaehtoisia
koehenkilöitä (opiskelijoita ja varusmiehiä). Fyysisesti
raskaimmissa kokeissa koehenkilöiden kuntotaso oli
yleisesti ottaen hyvä ja BMI normaali.
Ovikokeissa toteutettiin yhden päivän aikana kuusi
erilaista koetta, jotka pitivät sisällään useita
toistoja. Kiinnostavina asioina haluttiin selvittää mm.
ovilehden muuttuvien ominaisuuksien vaikutusta
ovivirtaukseen, jononmuodostusta, ruuhkan ja tungoksen
tuntemusta ja erilaisten lukkomekanismien käyttöä.
Esimerkiksi jonossa kulkemisessa ja sen muodostumisessa
oli havaittavissa, että keulan rooli on merkittävä
(reitin valinta, kävelynopeus, reagointi,
vastavirtaustilanteet) ja muu takana tuleva jono seuraa
keulaa hyvinkin vahvasti. Pelastajien kohtaaminen
oviaukossa vastavirtaustilanteessa ei eronnut tavallisten
ihmisten kohtaamisesta, sillä oviaukkovirtausarvot ja
ihmisten vastausten perusteella tulkittu käyttäytyminen
olivat jokseenkin samoja riippumatta siitä, oliko
vastassa pelastaja vai tavallinen ihminen. Vihreän kuvun
rikkomiseen liittyvät kokeet yllättivät, sillä tulosten
valossa vain 44 % henkilöistä pääsi ovesta läpi
rikkomalla kuvun. Vähäisen onnistumisprosentin taustalla
on paljon opittua ja omaksuttua tietoa sekä
käyttäytymiseen ja päätöksentekoon liittyviä tekijöitä,
joita kaikkia ei tässä koesarjassa pystytty määrittämään.
Poistumisharjoituksissa pitäisi painottaa eri
turvallisuusratkaisuihin tutustumista siten, että
vähintään kiinteistön henkilökunnan tulisi olla
tietoisia, tässä tapauksessa, erityyppisten
ovimekanismien toimintaperiaatteista poikkeustilanteessa.
Portaisiin liittyvissä kokeissa havaintoja voitiin tehdä
mm. pitkissä portaissa tapahtuvasta etenemisnopeuden
hidastumisesta nousun aikana. Kierreportaiden tapauksessa
etenemisnopeutta suositellaan kuvaamaan pystysuoralla
nopeuskomponentilla, koska muut esitystavat (vaakasuora
tai kalteva nopeus) eivät ole kierreportaiden tapauksessa
yksikäsitteisiä. Tutkimuksen keskeisiä havaintoja oli,
että pystysuora etenemisnopeus kierreportaissa riippuu
suuresti portaiden geometriasta sekä ylös- (0,22-0,39
m/s) että alaspäin (0,33-0,48 m/s) mentäessä.
Suoritetuissa kokeissa pystysuorat etenemisnopeudet
olivat suurempia jyrkissä kuin loivissa portaissa.
Etenemisnopeus hidastui ylöspäin mentäessä pitkissä
portaissa 15-39 % portaiden pituudesta ja kaltevuudesta
riippuen; laskeutumisnopeuksissa vastaavaa trendiä ei
voitu havaita. Vastavirtaus hidasti portaita ylöspäin
tehtävää letkuselvitystä n. 24 %. Myötävirtaus hidasti
portaita alaspäin tehtävää pelastamista n. 41 %. Alaspäin
poistuvien henkilöiden eteneminen hidastui vastaavissa
tilanteissa n. 32 % (letkuselvitys vastavirtaan) ja n. 22
% (pelastaminen myötävirtaan).
Hankkeessa tehtiin myös Aalto-yliopiston opiskelijoilla
vastavirtakokeita 2,7 m leveässä käytävässä, jossa
suurehkoa pääjoukkoa vastaan käveli alle kymmenen hengen
kokoisia vastavirtaryhmiä niin, että joukot kohtasivat
toisensa käytävän mutkassa, jolloin ne eivät voineet
reagoida toisiinsa ennakolta. Vain vastavirtaryhmän
koolla nähtiin olevan pientä vaikutusta pääjoukon
etenemiseen. Kaiken kaikkiaan pääjoukon eteneminen oli
varsin sujuvaa, ja selkeää kaistoittumista oli
havaittavissa, eli samaan suuntaan menevät ihmiset
pyrkivät seuraamaan toisiaan. Lopputulemana kokeista
voidaan sanoa, että pienehkön vastavirtaan kulkevan
ryhmän vaikutus pääjoukon liikkeeseen on hyvin vähäistä,
eli esimerkiksi henkilökunnan (laivat) tehtävistä johtuva
vastavirtaus ei juurikaan vaikuta poistuviin henkilöihin
vaakasuorissa käytävissä. Portaikoissa tilanne voi olla
toinen johtuen porrasaskelmien vaikutuksesta ihmisten
mahdollisuuteen väistää toisiaan tehokkaasti.
Näkyvyyden heikkenemiseen liittyvät kokeet tarjosivat
geometrian, jossa kukaan koehenkilöistä ei ollut käynyt
aiemmin. Kirjallisuuden perusteella vastaavia näkyvyyden
heikkenemiseen liittyviä kokeita oli suoritettu aiemmin
vain kaksi, jotka nekin poikkesivat toisistaan.
Tutkimusilmiöinä haluttiin tarkastella yksikertaisessa
geometriassa (käytävä) asteittain heikentyvän näkyvyyden
vaikutusta kävelynopeuteen ja samalla tutkia reitin
oppimista. Kokeet suoritettiin yksilötasolla.
Vertailuryhmän (ryhmä 1) suoritusta tarkasteltaessa
havaittiin, että absoluuttiset kävelynopeudet pysyivät
kokeiden 1-3 välillä jokseenkin samoina, mutta
pääsääntöisesti suurempina kuin muilla ryhmillä
vastaavissa kokeissa. Samoin kyselyn tuloksista oli
pääteltävissä samainen trendi. Tämä selittyy osaksi juuri
geometrian oppimisella ja koetilanteeseen tottumisella.
Asteittain heikentyneen näkyvyyden havaittiin laskevan
kävelynopeuksia yleisesti ottaen. Muutos kokeiden
ääritilanteiden välillä tilan kävelynopeuksissa oli
kaikki tulokset huomioiden n. 1,4-1,5 m/s:stä 0,4-0,5
m/s:iin. Lukuarvot ovat aavistuksen suurempia kuin
vastaavat alan kirjallisuudessa esitetyt arvot ovat.
Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat määrällisen ja
laadullisen tietopaketin ennen kaikkea geometrian ja
ympäristön vaikutuksesta poistumistilanteeseen. Tietoja
voidaan hyödyntää ja käyttää yleisesti
poistumisturvallisuuden kehitystyössä ja arvioinnissa,
eräänä sovellusesimerkkeinä esim. korkeiden rakennusten
ja maanalaisten tilojen suunnittelu.
AB - Tässä julkaisussa esitetään kokeelliseen tutkimukseen
perustuen tuloksia ja havaintoja neljästä erilaisesta
koeasetelmasta, jotka liittyivät mm. pelastushenkilöstön
ja poistuvien ihmisten vastavirtaustilanteisiin ja
ihmisten liikkumiseen poistumisturvallisuuden kannalta
mitoittavimmissa rakennuksen kohdissa, kuten portaikoissa
ja oviaukoissa. Lisäksi hankkeessa tarkasteltiin
kulkureittien ja ovien valintaan liittyviä tilanteita ja
ihmisten liikkumista näkyvyyden ollessa rajoitettua.
Kokeet toteutettiin erillisinä ja valvottuina
harjoituksina, joihin osallistui vapaaehtoisia
koehenkilöitä (opiskelijoita ja varusmiehiä). Fyysisesti
raskaimmissa kokeissa koehenkilöiden kuntotaso oli
yleisesti ottaen hyvä ja BMI normaali.
Ovikokeissa toteutettiin yhden päivän aikana kuusi
erilaista koetta, jotka pitivät sisällään useita
toistoja. Kiinnostavina asioina haluttiin selvittää mm.
ovilehden muuttuvien ominaisuuksien vaikutusta
ovivirtaukseen, jononmuodostusta, ruuhkan ja tungoksen
tuntemusta ja erilaisten lukkomekanismien käyttöä.
Esimerkiksi jonossa kulkemisessa ja sen muodostumisessa
oli havaittavissa, että keulan rooli on merkittävä
(reitin valinta, kävelynopeus, reagointi,
vastavirtaustilanteet) ja muu takana tuleva jono seuraa
keulaa hyvinkin vahvasti. Pelastajien kohtaaminen
oviaukossa vastavirtaustilanteessa ei eronnut tavallisten
ihmisten kohtaamisesta, sillä oviaukkovirtausarvot ja
ihmisten vastausten perusteella tulkittu käyttäytyminen
olivat jokseenkin samoja riippumatta siitä, oliko
vastassa pelastaja vai tavallinen ihminen. Vihreän kuvun
rikkomiseen liittyvät kokeet yllättivät, sillä tulosten
valossa vain 44 % henkilöistä pääsi ovesta läpi
rikkomalla kuvun. Vähäisen onnistumisprosentin taustalla
on paljon opittua ja omaksuttua tietoa sekä
käyttäytymiseen ja päätöksentekoon liittyviä tekijöitä,
joita kaikkia ei tässä koesarjassa pystytty määrittämään.
Poistumisharjoituksissa pitäisi painottaa eri
turvallisuusratkaisuihin tutustumista siten, että
vähintään kiinteistön henkilökunnan tulisi olla
tietoisia, tässä tapauksessa, erityyppisten
ovimekanismien toimintaperiaatteista poikkeustilanteessa.
Portaisiin liittyvissä kokeissa havaintoja voitiin tehdä
mm. pitkissä portaissa tapahtuvasta etenemisnopeuden
hidastumisesta nousun aikana. Kierreportaiden tapauksessa
etenemisnopeutta suositellaan kuvaamaan pystysuoralla
nopeuskomponentilla, koska muut esitystavat (vaakasuora
tai kalteva nopeus) eivät ole kierreportaiden tapauksessa
yksikäsitteisiä. Tutkimuksen keskeisiä havaintoja oli,
että pystysuora etenemisnopeus kierreportaissa riippuu
suuresti portaiden geometriasta sekä ylös- (0,22-0,39
m/s) että alaspäin (0,33-0,48 m/s) mentäessä.
Suoritetuissa kokeissa pystysuorat etenemisnopeudet
olivat suurempia jyrkissä kuin loivissa portaissa.
Etenemisnopeus hidastui ylöspäin mentäessä pitkissä
portaissa 15-39 % portaiden pituudesta ja kaltevuudesta
riippuen; laskeutumisnopeuksissa vastaavaa trendiä ei
voitu havaita. Vastavirtaus hidasti portaita ylöspäin
tehtävää letkuselvitystä n. 24 %. Myötävirtaus hidasti
portaita alaspäin tehtävää pelastamista n. 41 %. Alaspäin
poistuvien henkilöiden eteneminen hidastui vastaavissa
tilanteissa n. 32 % (letkuselvitys vastavirtaan) ja n. 22
% (pelastaminen myötävirtaan).
Hankkeessa tehtiin myös Aalto-yliopiston opiskelijoilla
vastavirtakokeita 2,7 m leveässä käytävässä, jossa
suurehkoa pääjoukkoa vastaan käveli alle kymmenen hengen
kokoisia vastavirtaryhmiä niin, että joukot kohtasivat
toisensa käytävän mutkassa, jolloin ne eivät voineet
reagoida toisiinsa ennakolta. Vain vastavirtaryhmän
koolla nähtiin olevan pientä vaikutusta pääjoukon
etenemiseen. Kaiken kaikkiaan pääjoukon eteneminen oli
varsin sujuvaa, ja selkeää kaistoittumista oli
havaittavissa, eli samaan suuntaan menevät ihmiset
pyrkivät seuraamaan toisiaan. Lopputulemana kokeista
voidaan sanoa, että pienehkön vastavirtaan kulkevan
ryhmän vaikutus pääjoukon liikkeeseen on hyvin vähäistä,
eli esimerkiksi henkilökunnan (laivat) tehtävistä johtuva
vastavirtaus ei juurikaan vaikuta poistuviin henkilöihin
vaakasuorissa käytävissä. Portaikoissa tilanne voi olla
toinen johtuen porrasaskelmien vaikutuksesta ihmisten
mahdollisuuteen väistää toisiaan tehokkaasti.
Näkyvyyden heikkenemiseen liittyvät kokeet tarjosivat
geometrian, jossa kukaan koehenkilöistä ei ollut käynyt
aiemmin. Kirjallisuuden perusteella vastaavia näkyvyyden
heikkenemiseen liittyviä kokeita oli suoritettu aiemmin
vain kaksi, jotka nekin poikkesivat toisistaan.
Tutkimusilmiöinä haluttiin tarkastella yksikertaisessa
geometriassa (käytävä) asteittain heikentyvän näkyvyyden
vaikutusta kävelynopeuteen ja samalla tutkia reitin
oppimista. Kokeet suoritettiin yksilötasolla.
Vertailuryhmän (ryhmä 1) suoritusta tarkasteltaessa
havaittiin, että absoluuttiset kävelynopeudet pysyivät
kokeiden 1-3 välillä jokseenkin samoina, mutta
pääsääntöisesti suurempina kuin muilla ryhmillä
vastaavissa kokeissa. Samoin kyselyn tuloksista oli
pääteltävissä samainen trendi. Tämä selittyy osaksi juuri
geometrian oppimisella ja koetilanteeseen tottumisella.
Asteittain heikentyneen näkyvyyden havaittiin laskevan
kävelynopeuksia yleisesti ottaen. Muutos kokeiden
ääritilanteiden välillä tilan kävelynopeuksissa oli
kaikki tulokset huomioiden n. 1,4-1,5 m/s:stä 0,4-0,5
m/s:iin. Lukuarvot ovat aavistuksen suurempia kuin
vastaavat alan kirjallisuudessa esitetyt arvot ovat.
Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat määrällisen ja
laadullisen tietopaketin ennen kaikkea geometrian ja
ympäristön vaikutuksesta poistumistilanteeseen. Tietoja
voidaan hyödyntää ja käyttää yleisesti
poistumisturvallisuuden kehitystyössä ja arvioinnissa,
eräänä sovellusesimerkkeinä esim. korkeiden rakennusten
ja maanalaisten tilojen suunnittelu.
KW - spiral stairs
KW - human flow
KW - counter flow
KW - low visibility
KW - evacuation experiments
KW - bottleneck situation
KW - human behaviour
KW - fire fighting
KW - rescue operation
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Mitoittavat tilanteet tulipalon aikaisessa poistumisessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -