Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset

Seppo Aatola, Kaarlo Kerkkänen, Reijo Leskinen, Jukka Linjama

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Yksiportaista vaihteistoa kuormitettiin laboratoriossa 150 %:n kuormalla jatkuvan tarkkailun alaisena rikkoontumiseen saakka. Koeajo kesti 497 tuntia 10 minuuttia ja päättyi vaihdelaatikon ensiöpuolen kolmen hampaan murtumiseen. Koeajon aikana vaihdelaatikosta mitattiin jatkuvasti värähtelyä ja lämpötilaa sekä otettiin näytteitä sen voiteluöljystä. Öljyanalyysit käsittivät hiukkaslaskentaa, kulumishiukkasanalyysejä sekä spektrometrisiä alkuaineanalyysejä. Vaihdelaatikon kunnon toteamiseen käytettiin seuraavia värähtelyanalyysejä: spektri- ja kepstrianalyysi sekä akustisen emission analyysi. Kaikilla öljyanalyysimenetelmillä havaittiin noin 300 käyttötunnin kohdalla sattuneesta voiteluhäiriöstä aiheutunut hiukkaspitoisuuden kasvu. Suuri hiukkasmäärä heikensi öljyanalyysimenetelmien herkkyyttä kokeen loppuvaiheessa. Tuleva hammasvaurio voitiin ennustaa kepstrianalyysillä hyvin mutta spektrin sivunauhakomponentilla vain heikosti. Normaalikuormituksessa vastaavanlainen hammasvaurio saataneen esiin kepstrianalyysillä useita päiviä ennen lopullista rikkoontumista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-3387-9
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number596
ISSN0358-5077

Keywords

  • preventive maintenance
  • condition monitoring
  • vibration
  • lubricating oils
  • analyzing
  • measurement

Cite this

Aatola, S., Kerkkänen, K., Leskinen, R., & Linjama, J. (1989). Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 596
Aatola, Seppo ; Kerkkänen, Kaarlo ; Leskinen, Reijo ; Linjama, Jukka. / Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 596).
@book{63f15350789e4d588f1684a61293df16,
title = "Mittaavan kunnossapidon menetelm{\"a}t vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset",
abstract = "Yksiportaista vaihteistoa kuormitettiin laboratoriossa 150 {\%}:n kuormalla jatkuvan tarkkailun alaisena rikkoontumiseen saakka. Koeajo kesti 497 tuntia 10 minuuttia ja p{\"a}{\"a}ttyi vaihdelaatikon ensi{\"o}puolen kolmen hampaan murtumiseen. Koeajon aikana vaihdelaatikosta mitattiin jatkuvasti v{\"a}r{\"a}htely{\"a} ja l{\"a}mp{\"o}tilaa sek{\"a} otettiin n{\"a}ytteit{\"a} sen voitelu{\"o}ljyst{\"a}. {\"O}ljyanalyysit k{\"a}sittiv{\"a}t hiukkaslaskentaa, kulumishiukkasanalyysej{\"a} sek{\"a} spektrometrisi{\"a} alkuaineanalyysej{\"a}. Vaihdelaatikon kunnon toteamiseen k{\"a}ytettiin seuraavia v{\"a}r{\"a}htelyanalyysej{\"a}: spektri- ja kepstrianalyysi sek{\"a} akustisen emission analyysi. Kaikilla {\"o}ljyanalyysimenetelmill{\"a} havaittiin noin 300 k{\"a}ytt{\"o}tunnin kohdalla sattuneesta voiteluh{\"a}iri{\"o}st{\"a} aiheutunut hiukkaspitoisuuden kasvu. Suuri hiukkasm{\"a}{\"a}r{\"a} heikensi {\"o}ljyanalyysimenetelmien herkkyytt{\"a} kokeen loppuvaiheessa. Tuleva hammasvaurio voitiin ennustaa kepstrianalyysill{\"a} hyvin mutta spektrin sivunauhakomponentilla vain heikosti. Normaalikuormituksessa vastaavanlainen hammasvaurio saataneen esiin kepstrianalyysill{\"a} useita p{\"a}ivi{\"a} ennen lopullista rikkoontumista.",
keywords = "preventive maintenance, condition monitoring, vibration, lubricating oils, analyzing, measurement",
author = "Seppo Aatola and Kaarlo Kerkk{\"a}nen and Reijo Leskinen and Jukka Linjama",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3387-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "596",
address = "Finland",

}

Aatola, S, Kerkkänen, K, Leskinen, R & Linjama, J 1989, Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 596, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset. / Aatola, Seppo; Kerkkänen, Kaarlo; Leskinen, Reijo; Linjama, Jukka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 596).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset

AU - Aatola, Seppo

AU - Kerkkänen, Kaarlo

AU - Leskinen, Reijo

AU - Linjama, Jukka

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Yksiportaista vaihteistoa kuormitettiin laboratoriossa 150 %:n kuormalla jatkuvan tarkkailun alaisena rikkoontumiseen saakka. Koeajo kesti 497 tuntia 10 minuuttia ja päättyi vaihdelaatikon ensiöpuolen kolmen hampaan murtumiseen. Koeajon aikana vaihdelaatikosta mitattiin jatkuvasti värähtelyä ja lämpötilaa sekä otettiin näytteitä sen voiteluöljystä. Öljyanalyysit käsittivät hiukkaslaskentaa, kulumishiukkasanalyysejä sekä spektrometrisiä alkuaineanalyysejä. Vaihdelaatikon kunnon toteamiseen käytettiin seuraavia värähtelyanalyysejä: spektri- ja kepstrianalyysi sekä akustisen emission analyysi. Kaikilla öljyanalyysimenetelmillä havaittiin noin 300 käyttötunnin kohdalla sattuneesta voiteluhäiriöstä aiheutunut hiukkaspitoisuuden kasvu. Suuri hiukkasmäärä heikensi öljyanalyysimenetelmien herkkyyttä kokeen loppuvaiheessa. Tuleva hammasvaurio voitiin ennustaa kepstrianalyysillä hyvin mutta spektrin sivunauhakomponentilla vain heikosti. Normaalikuormituksessa vastaavanlainen hammasvaurio saataneen esiin kepstrianalyysillä useita päiviä ennen lopullista rikkoontumista.

AB - Yksiportaista vaihteistoa kuormitettiin laboratoriossa 150 %:n kuormalla jatkuvan tarkkailun alaisena rikkoontumiseen saakka. Koeajo kesti 497 tuntia 10 minuuttia ja päättyi vaihdelaatikon ensiöpuolen kolmen hampaan murtumiseen. Koeajon aikana vaihdelaatikosta mitattiin jatkuvasti värähtelyä ja lämpötilaa sekä otettiin näytteitä sen voiteluöljystä. Öljyanalyysit käsittivät hiukkaslaskentaa, kulumishiukkasanalyysejä sekä spektrometrisiä alkuaineanalyysejä. Vaihdelaatikon kunnon toteamiseen käytettiin seuraavia värähtelyanalyysejä: spektri- ja kepstrianalyysi sekä akustisen emission analyysi. Kaikilla öljyanalyysimenetelmillä havaittiin noin 300 käyttötunnin kohdalla sattuneesta voiteluhäiriöstä aiheutunut hiukkaspitoisuuden kasvu. Suuri hiukkasmäärä heikensi öljyanalyysimenetelmien herkkyyttä kokeen loppuvaiheessa. Tuleva hammasvaurio voitiin ennustaa kepstrianalyysillä hyvin mutta spektrin sivunauhakomponentilla vain heikosti. Normaalikuormituksessa vastaavanlainen hammasvaurio saataneen esiin kepstrianalyysillä useita päiviä ennen lopullista rikkoontumista.

KW - preventive maintenance

KW - condition monitoring

KW - vibration

KW - lubricating oils

KW - analyzing

KW - measurement

M3 - Report

SN - 951-38-3387-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Aatola S, Kerkkänen K, Leskinen R, Linjama J. Mittaavan kunnossapidon menetelmät vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 596).