@book{63f15350789e4d588f1684a61293df16,
title = "Mittaavan kunnossapidon menetelm{\"a}t vaihdelaatikon kunnonvalvonnassa Seurantamittaukset",
abstract = "Yksiportaista vaihteistoa kuormitettiin laboratoriossa 150 %:n kuormalla jatkuvan tarkkailun alaisena rikkoontumiseen saakka. Koeajo kesti 497 tuntia 10 minuuttia ja p{\"a}{\"a}ttyi vaihdelaatikon ensi{\"o}puolen kolmen hampaan murtumiseen. Koeajon aikana vaihdelaatikosta mitattiin jatkuvasti v{\"a}r{\"a}htely{\"a} ja l{\"a}mp{\"o}tilaa sek{\"a} otettiin n{\"a}ytteit{\"a} sen voitelu{\"o}ljyst{\"a}. {\"O}ljyanalyysit k{\"a}sittiv{\"a}t hiukkaslaskentaa, kulumishiukkasanalyysej{\"a} sek{\"a} spektrometrisi{\"a} alkuaineanalyysej{\"a}. Vaihdelaatikon kunnon toteamiseen k{\"a}ytettiin seuraavia v{\"a}r{\"a}htelyanalyysej{\"a}: spektri- ja kepstrianalyysi sek{\"a} akustisen emission analyysi. Kaikilla {\"o}ljyanalyysimenetelmill{\"a} havaittiin noin 300 k{\"a}ytt{\"o}tunnin kohdalla sattuneesta voiteluh{\"a}iri{\"o}st{\"a} aiheutunut hiukkaspitoisuuden kasvu. Suuri hiukkasm{\"a}{\"a}r{\"a} heikensi {\"o}ljyanalyysimenetelmien herkkyytt{\"a} kokeen loppuvaiheessa. Tuleva hammasvaurio voitiin ennustaa kepstrianalyysill{\"a} hyvin mutta spektrin sivunauhakomponentilla vain heikosti. Normaalikuormituksessa vastaavanlainen hammasvaurio saataneen esiin kepstrianalyysill{\"a} useita p{\"a}ivi{\"a} ennen lopullista rikkoontumista.",
keywords = "preventive maintenance, condition monitoring, vibration, lubricating oils, analyzing, measurement",
author = "Seppo Aatola and Kaarlo Kerkk{\"a}nen and Reijo Leskinen and Jukka Linjama",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3387-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "596",
address = "Finland",
}