Mobiili kitkahitsauslaite alumiinin liittämiseen

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    Abstract

    VTT on mukana EU:n rahoittamassa Mobi-Weld-projektissa, jossa tutkitaan alumiinilevyn liittämistä yhteen kitkahitsauksella. Projektin tavoitteena on kehittää mobiili kitkahitauslaite, jota voidaan käyttää vene- ja laivanrakennuksessa. VTT:n vastuulla on projektissa ollut laitteen suunnittelu ja kehittäminen. Tavoitteeksi on asetettu, että kevyellä ja helposti liikuteltavalla laitteella voidaan hitsata 3 metriä pitkä sauma. Hitsattavien levyjen maksimipaksuudeksi oli asetettu 6 mm ja materiaaleiksi on määritelty alumiinilaadut 6082-T6 ja 5083-H111. Kitkahitsauksessa pyörivän työkalun aikaansaamalla kitkalla pyritään tuottamaan lämpöä niin paljon, että hitsattava materiaali lämpenee lähelle sulamispistettä. Kitkahitsaus on kiinteän tilan hitsausta,eli liitettävät materiaalit eivät sula hitsauksen aikana. Kitkahitsaustyökalun oikealla muotoilulla varmistetaan lämmitetyn materiaalin sekoittuminen saumakohdassa. Alumiinin sulamispiste on varsin matala, n. 660 °C, ja se soveltuu hyvin kitkahitsattavaksi. Kitkahitsauksen etuna on, että prosessissa ei tarvita lisäaineita ja syntyvä sauma on siisti. Projektissa kehitetty kitkahitsauslaite tarttuu imukupeilla hitsattaviin alumiinilevyihin ja liikkuu levyjä pitkin hitsaten samalla levyt yhteen. Ensimmäiset kokeet kehitetyllä laitteella on tehty syyskuussa 2014.
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)16-17
    Number of pages2
    JournalProMetalli
    Issue number4
    Publication statusPublished - 2014
    MoE publication typeD1 Article in a trade journal

    Cite this

    @article{7a5ef97908384c4cb0fa9b89d3ba51e5,
    title = "Mobiili kitkahitsauslaite alumiinin liitt{\"a}miseen",
    abstract = "VTT on mukana EU:n rahoittamassa Mobi-Weld-projektissa, jossa tutkitaan alumiinilevyn liitt{\"a}mist{\"a} yhteen kitkahitsauksella. Projektin tavoitteena on kehitt{\"a}{\"a} mobiili kitkahitauslaite, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vene- ja laivanrakennuksessa. VTT:n vastuulla on projektissa ollut laitteen suunnittelu ja kehitt{\"a}minen. Tavoitteeksi on asetettu, ett{\"a} kevyell{\"a} ja helposti liikuteltavalla laitteella voidaan hitsata 3 metri{\"a} pitk{\"a} sauma. Hitsattavien levyjen maksimipaksuudeksi oli asetettu 6 mm ja materiaaleiksi on m{\"a}{\"a}ritelty alumiinilaadut 6082-T6 ja 5083-H111. Kitkahitsauksessa py{\"o}riv{\"a}n ty{\"o}kalun aikaansaamalla kitkalla pyrit{\"a}{\"a}n tuottamaan l{\"a}mp{\"o}{\"a} niin paljon, ett{\"a} hitsattava materiaali l{\"a}mpenee l{\"a}helle sulamispistett{\"a}. Kitkahitsaus on kiinte{\"a}n tilan hitsausta,eli liitett{\"a}v{\"a}t materiaalit eiv{\"a}t sula hitsauksen aikana. Kitkahitsausty{\"o}kalun oikealla muotoilulla varmistetaan l{\"a}mmitetyn materiaalin sekoittuminen saumakohdassa. Alumiinin sulamispiste on varsin matala, n. 660 °C, ja se soveltuu hyvin kitkahitsattavaksi. Kitkahitsauksen etuna on, ett{\"a} prosessissa ei tarvita lis{\"a}aineita ja syntyv{\"a} sauma on siisti. Projektissa kehitetty kitkahitsauslaite tarttuu imukupeilla hitsattaviin alumiinilevyihin ja liikkuu levyj{\"a} pitkin hitsaten samalla levyt yhteen. Ensimm{\"a}iset kokeet kehitetyll{\"a} laitteella on tehty syyskuussa 2014.",
    author = "Pekka Kilpel{\"a}inen and Tapio Heikkil{\"a}",
    note = "Project code: 82699",
    year = "2014",
    language = "Finnish",
    pages = "16--17",
    journal = "ProMetalli",
    issn = "2341-8761",
    publisher = "PubliCo Oy",
    number = "4",

    }

    Mobiili kitkahitsauslaite alumiinin liittämiseen. / Kilpeläinen, Pekka; Heikkilä, Tapio.

    In: ProMetalli, No. 4, 2014, p. 16-17.

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    TY - JOUR

    T1 - Mobiili kitkahitsauslaite alumiinin liittämiseen

    AU - Kilpeläinen, Pekka

    AU - Heikkilä, Tapio

    N1 - Project code: 82699

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - VTT on mukana EU:n rahoittamassa Mobi-Weld-projektissa, jossa tutkitaan alumiinilevyn liittämistä yhteen kitkahitsauksella. Projektin tavoitteena on kehittää mobiili kitkahitauslaite, jota voidaan käyttää vene- ja laivanrakennuksessa. VTT:n vastuulla on projektissa ollut laitteen suunnittelu ja kehittäminen. Tavoitteeksi on asetettu, että kevyellä ja helposti liikuteltavalla laitteella voidaan hitsata 3 metriä pitkä sauma. Hitsattavien levyjen maksimipaksuudeksi oli asetettu 6 mm ja materiaaleiksi on määritelty alumiinilaadut 6082-T6 ja 5083-H111. Kitkahitsauksessa pyörivän työkalun aikaansaamalla kitkalla pyritään tuottamaan lämpöä niin paljon, että hitsattava materiaali lämpenee lähelle sulamispistettä. Kitkahitsaus on kiinteän tilan hitsausta,eli liitettävät materiaalit eivät sula hitsauksen aikana. Kitkahitsaustyökalun oikealla muotoilulla varmistetaan lämmitetyn materiaalin sekoittuminen saumakohdassa. Alumiinin sulamispiste on varsin matala, n. 660 °C, ja se soveltuu hyvin kitkahitsattavaksi. Kitkahitsauksen etuna on, että prosessissa ei tarvita lisäaineita ja syntyvä sauma on siisti. Projektissa kehitetty kitkahitsauslaite tarttuu imukupeilla hitsattaviin alumiinilevyihin ja liikkuu levyjä pitkin hitsaten samalla levyt yhteen. Ensimmäiset kokeet kehitetyllä laitteella on tehty syyskuussa 2014.

    AB - VTT on mukana EU:n rahoittamassa Mobi-Weld-projektissa, jossa tutkitaan alumiinilevyn liittämistä yhteen kitkahitsauksella. Projektin tavoitteena on kehittää mobiili kitkahitauslaite, jota voidaan käyttää vene- ja laivanrakennuksessa. VTT:n vastuulla on projektissa ollut laitteen suunnittelu ja kehittäminen. Tavoitteeksi on asetettu, että kevyellä ja helposti liikuteltavalla laitteella voidaan hitsata 3 metriä pitkä sauma. Hitsattavien levyjen maksimipaksuudeksi oli asetettu 6 mm ja materiaaleiksi on määritelty alumiinilaadut 6082-T6 ja 5083-H111. Kitkahitsauksessa pyörivän työkalun aikaansaamalla kitkalla pyritään tuottamaan lämpöä niin paljon, että hitsattava materiaali lämpenee lähelle sulamispistettä. Kitkahitsaus on kiinteän tilan hitsausta,eli liitettävät materiaalit eivät sula hitsauksen aikana. Kitkahitsaustyökalun oikealla muotoilulla varmistetaan lämmitetyn materiaalin sekoittuminen saumakohdassa. Alumiinin sulamispiste on varsin matala, n. 660 °C, ja se soveltuu hyvin kitkahitsattavaksi. Kitkahitsauksen etuna on, että prosessissa ei tarvita lisäaineita ja syntyvä sauma on siisti. Projektissa kehitetty kitkahitsauslaite tarttuu imukupeilla hitsattaviin alumiinilevyihin ja liikkuu levyjä pitkin hitsaten samalla levyt yhteen. Ensimmäiset kokeet kehitetyllä laitteella on tehty syyskuussa 2014.

    M3 - Article

    SP - 16

    EP - 17

    JO - ProMetalli

    JF - ProMetalli

    SN - 2341-8761

    IS - 4

    ER -