TY - BOOK
T1 - Modifioitujen bitumikatteiden pitkäaikaiskestävyys
T2 - Kenttä- ja laboratoriotutkimukset
AU - Rantamäki, Jouko
PY - 1995
Y1 - 1995
N2 - VTT Rakennustekniikka on yhdessä Kattoliitto ry:n kanssa
tutkinut viime vuosina urakointimarkkinat vallanneiden
modifioitujen bitumikatteiden pitkäaikaiskestävyyttä
kirjallisuusselvityksen ja olemassa olevilta katoilta
otettujen näytteiden avulla. Modifioiduista
bitumituotteista on testattu Suomessa käytössä olevia
kumibitumi(SBS)- ja muovibitumi(APP)-tuotteita.
Tutkimuksen rahoitukseen on osallistunut myös TEKES.
Tutkimuksessa on otettu näytteet 32:sta modifioiduilla
bitumikermeillä tehdystä katteesta ja testattu niistä
vetolujuus ja venymä kylmässä sekä huoneenlämmössä,
kylmätaivutuslämpötila ja repäisylujuus. APP-modifioituja
näytteitä oli 15 ja SBS-modifioituja 17. Tutkittujen
APP-modifioitujen kaksikerroskatteiden keski-ikä oli
yhdeksän ja yksikerroskatteiden vajaa viisi vuotta. Syynä
tähän on se, että materiaalia yleensäkin käytettiin
laajemmin vasta 1980-luvun jälkipuolella. SBS-kermeillä
tehdyillä katteilla keski-ikä oli yksitoista vuotta ja ne
olivat kaikki kaksikerroskatteita, koska
yksikerroskatteita SBS-kermeistä on tehty varsin vähän ja
vasta viime vuosina.
Olemassa olevilta katoilta otettujen näytteiden valossa
voidaan esittää arvio, että sekä SBS- että APP-katteet
toimivat kohtuullisen hyvin Suomen olosuhteissa. Kermien
ominaisuuksissa on vaihtelua, mutta iän vaikutus ei ole
merkittävä tekijä ainakaan sillä ikäperiodilla, jota
tutkitut katot edustavat. Ultraviolettisäteilyn määrä
Suomessa on alhaisempi keskieurooppalaisiin oloihin
verrattuna. Samoin korkeat pitkäaikaiset ulkolämpötilat,
jotka nopeuttavat kermien bitumin vanhenemista, ovat
harvinaisia. Tutkittujen kattojen lujuusominaisuudet
vastaavat suunnilleen uusien kermien vaatimuksista
johdettuja kriteerejä iästä riippumatta.
Taivutettavuudessa on havaittavissa muutoksia, jotka
viittaavat bitumin ominaisuuksien heikentymiseen katteen
iän mukana. Modifioiduilla kermeillä tehtyjen katteiden
keski-ikä tulee hyvin suurella todennäköisyydellä
ylittämään huomattavasti puhalletuilla bitumeilla
tehtyjen katteiden keski-iän.
Vanhemmilla SBS-katteilla voitiin havaita kermien
kutistumisesta johtuvaa liukumaa saumoissa, mutta sekin
rajoittui muutamaan millimetriin, suurin havaittu
päätysauman liukuma oli noin 15 mm. Uudemmilla katteilla
liukuma oli vähäisempää. Saumojen aukeamista todettiin
sellaisessa yhteydessä, missä kate oli taipunut ulospäin
sauman kohdalta. APP-modifioiduilla katteilla, joista
valtaosa on yksikerroskatteita, näyttäisi heikoin kohta
olevan saumakohta. Varsinkin loivilla jiirialueilla
saumat voivat lähinnä jään vaikutuksesta aueta.
Kermeiltä vaadittu standardin mukainen vetolujuus ja
venymä vaikuttavat riittäviltä, koska katteiden
repeämisiä ei tavattu. Myöskin APP-katteiden
kylmävenymäominaisuudet näyttäisivät riittävän
normaalikatoilla. Sauma on vetolujuudeltaan heikompi
kohta saumattomaan kohtaan verrattuna sekä yksi että
monikerroskatteilla. Yksikerroskatteen lisävahvistaminen
jiirialueella on perusteltua. Vuotoja yksikerroskatteissa
näyttäisi olevan enemmän kuin monikerroskatteissa.
Taivutettavuustesti kylmässä osoittaa, että SBS-kermit
säilyttävät joustavuutensa matalammissa lämpötiloissa
kuin APP-kermit. Mitään selvää korrelaatiota katteen
kuntoon taivutettavuudella ei kuitenkaan havaittu
tutkimuksissa mukana olleilla katoilla. Alempi
taivutettavuuslämpötila muodostaa kuitenkin tietyn
turvallisuusmarginaalin kumibitumikermien eduksi.
Suoritettujen laboratoriotestien perusteella katteet
voidaan asettaa laadukkuuden mukaan seuraavaan
järjestykseen: kaksinkertaiset SBS-katteet,
kaksinkertaiset APP-katteet ja APP-yksikerroskatteet.
APP-tuotteiden venymäominaisuudet varsinkin kylmässä ovat
SBS-tuotteita heikompia. Samoin taivutettavuus kylmässä
jää heikommaksi. Yksikerroskatteiden riskinä on
kaksikerroskatteita pienempi vetolujuus yleensä ja
varsinkin saumojen kohdalla. Nykytiedoilla ei ole
pääteltävissä, mitä erot merkitsevät vuosina katteen
käyttöiässä. Myös katon yksityiskohtien ratkaisut
vaikuttavat käyttöikään, ei vain katemateriaali, jota on
tässä tutkittu.
AB - VTT Rakennustekniikka on yhdessä Kattoliitto ry:n kanssa
tutkinut viime vuosina urakointimarkkinat vallanneiden
modifioitujen bitumikatteiden pitkäaikaiskestävyyttä
kirjallisuusselvityksen ja olemassa olevilta katoilta
otettujen näytteiden avulla. Modifioiduista
bitumituotteista on testattu Suomessa käytössä olevia
kumibitumi(SBS)- ja muovibitumi(APP)-tuotteita.
Tutkimuksen rahoitukseen on osallistunut myös TEKES.
Tutkimuksessa on otettu näytteet 32:sta modifioiduilla
bitumikermeillä tehdystä katteesta ja testattu niistä
vetolujuus ja venymä kylmässä sekä huoneenlämmössä,
kylmätaivutuslämpötila ja repäisylujuus. APP-modifioituja
näytteitä oli 15 ja SBS-modifioituja 17. Tutkittujen
APP-modifioitujen kaksikerroskatteiden keski-ikä oli
yhdeksän ja yksikerroskatteiden vajaa viisi vuotta. Syynä
tähän on se, että materiaalia yleensäkin käytettiin
laajemmin vasta 1980-luvun jälkipuolella. SBS-kermeillä
tehdyillä katteilla keski-ikä oli yksitoista vuotta ja ne
olivat kaikki kaksikerroskatteita, koska
yksikerroskatteita SBS-kermeistä on tehty varsin vähän ja
vasta viime vuosina.
Olemassa olevilta katoilta otettujen näytteiden valossa
voidaan esittää arvio, että sekä SBS- että APP-katteet
toimivat kohtuullisen hyvin Suomen olosuhteissa. Kermien
ominaisuuksissa on vaihtelua, mutta iän vaikutus ei ole
merkittävä tekijä ainakaan sillä ikäperiodilla, jota
tutkitut katot edustavat. Ultraviolettisäteilyn määrä
Suomessa on alhaisempi keskieurooppalaisiin oloihin
verrattuna. Samoin korkeat pitkäaikaiset ulkolämpötilat,
jotka nopeuttavat kermien bitumin vanhenemista, ovat
harvinaisia. Tutkittujen kattojen lujuusominaisuudet
vastaavat suunnilleen uusien kermien vaatimuksista
johdettuja kriteerejä iästä riippumatta.
Taivutettavuudessa on havaittavissa muutoksia, jotka
viittaavat bitumin ominaisuuksien heikentymiseen katteen
iän mukana. Modifioiduilla kermeillä tehtyjen katteiden
keski-ikä tulee hyvin suurella todennäköisyydellä
ylittämään huomattavasti puhalletuilla bitumeilla
tehtyjen katteiden keski-iän.
Vanhemmilla SBS-katteilla voitiin havaita kermien
kutistumisesta johtuvaa liukumaa saumoissa, mutta sekin
rajoittui muutamaan millimetriin, suurin havaittu
päätysauman liukuma oli noin 15 mm. Uudemmilla katteilla
liukuma oli vähäisempää. Saumojen aukeamista todettiin
sellaisessa yhteydessä, missä kate oli taipunut ulospäin
sauman kohdalta. APP-modifioiduilla katteilla, joista
valtaosa on yksikerroskatteita, näyttäisi heikoin kohta
olevan saumakohta. Varsinkin loivilla jiirialueilla
saumat voivat lähinnä jään vaikutuksesta aueta.
Kermeiltä vaadittu standardin mukainen vetolujuus ja
venymä vaikuttavat riittäviltä, koska katteiden
repeämisiä ei tavattu. Myöskin APP-katteiden
kylmävenymäominaisuudet näyttäisivät riittävän
normaalikatoilla. Sauma on vetolujuudeltaan heikompi
kohta saumattomaan kohtaan verrattuna sekä yksi että
monikerroskatteilla. Yksikerroskatteen lisävahvistaminen
jiirialueella on perusteltua. Vuotoja yksikerroskatteissa
näyttäisi olevan enemmän kuin monikerroskatteissa.
Taivutettavuustesti kylmässä osoittaa, että SBS-kermit
säilyttävät joustavuutensa matalammissa lämpötiloissa
kuin APP-kermit. Mitään selvää korrelaatiota katteen
kuntoon taivutettavuudella ei kuitenkaan havaittu
tutkimuksissa mukana olleilla katoilla. Alempi
taivutettavuuslämpötila muodostaa kuitenkin tietyn
turvallisuusmarginaalin kumibitumikermien eduksi.
Suoritettujen laboratoriotestien perusteella katteet
voidaan asettaa laadukkuuden mukaan seuraavaan
järjestykseen: kaksinkertaiset SBS-katteet,
kaksinkertaiset APP-katteet ja APP-yksikerroskatteet.
APP-tuotteiden venymäominaisuudet varsinkin kylmässä ovat
SBS-tuotteita heikompia. Samoin taivutettavuus kylmässä
jää heikommaksi. Yksikerroskatteiden riskinä on
kaksikerroskatteita pienempi vetolujuus yleensä ja
varsinkin saumojen kohdalla. Nykytiedoilla ei ole
pääteltävissä, mitä erot merkitsevät vuosina katteen
käyttöiässä. Myös katon yksityiskohtien ratkaisut
vaikuttavat käyttöikään, ei vain katemateriaali, jota on
tässä tutkittu.
KW - roofing
KW - felts
KW - bituminous coatings
KW - modification
KW - durability
KW - service life
KW - aging tests (materials)
KW - deformation
KW - tests
KW - mechanical properties
KW - tensile strength
KW - creep
KW - bend tests
M3 - Report
SN - 951-38-4817-5
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Modifioitujen bitumikatteiden pitkäaikaiskestävyys
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -