@book{c31f474bb93d43a1ad0ce842557754e6,
title = "Monivammaisen lapsen apuv{\"a}lineet. Osa 1. Yhteenveto",
abstract = "T{\"a}m{\"a} raportti on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisten lasten apuv{\"a}lineet -projektin t{\"a}rkeimmist{\"a} tuloksista. Yksityiskohtaiset tiedot l{\"o}ytyv{\"a}t kolmesta muusta osaraportista: Monivammaisen lapsen apuv{\"a}lineiden hankinta. Apuv{\"a}lineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky ja Kommunikaation arviointi laitteisto. Tutkimus on tehty Tampereen yliopistollisen keskussairaalan lasten neurologisen ja foniatrisen poliklinikan sek{\"a} kuntoutustutkimusyksik{\"o}n, Pirkanmaan erityishuoltopiirin kehitysvammaneuvolan sek{\"a} Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen sairaalatekniikan laboratorion apuv{\"a}linejaoston yhteisty{\"o}n{\"a}. Lis{\"a}ksi projektissa oli mukana tutkimukseen osalfistuneiden lasten avohuollon terapeutteja sek{\"a} p{\"a}iv{\"a}kotien ja koulujen henkil{\"o}kuntaa.Projekti kesti l{\"a}hes kolme vuotta. Kohderyhm{\"a}ksi valittiin 21 monivammaista lasta, joiden apuv{\"a}linehankinnoissa oli ongelmia. Lasten ik{\"a} vaihteli kolmen ja 17 vuoden v{\"a}lill{\"a}. Projektin puitteissa arvioitiin lasten yksil{\"o}llinen apuv{\"a}linetarve, kokeiltiin ja hankittiin tarvittavat apuv{\"a}lineet sek{\"a} arvioitiin niiden k{\"a}yt{\"o}n yhteytt{\"a} lapsen sosiaaliseen toimintakykyyn. Lis{\"a}ksi pyrittiin kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n apuv{\"a}lineiden hankintaprosessia ja arviointiv{\"a}linett{\"a}. T{\"a}ss{\"a} raportissa selvitet{\"a}{\"a}n monivammaisen lapsen apuv{\"a}linetilannetta, apuv{\"a}lineisiin liittyv{\"a}n kuntoutuksen ongelmia ja keinoja sek{\"a} apuv{\"a}lineiden hankintaa. Lis{\"a}ksi kuvataan apuv{\"a}lineen k{\"a}yt{\"o}n yhteytt{\"a} lapsen sosiaalisessa toimintakykyyn. Tulokset osoittavat ett{\"a} apuv{\"a}lineiden hankintaprosessi on teht{\"a}v{\"a} eri hallinnonalojen ja lapsen elinymp{\"a}rist{\"o}n yhteisty{\"o}n{\"a}. Siin{\"a} hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n lapsen l{\"a}{\"a}ketieteellist{\"a}, psyykkist{\"a}, sosiaalista ja toiminnallista arviota. Tutkimuksen aikana nimettiin jokaiselle lapselle kolmen, nelj{\"a}n hengen ydinty{\"o}ryhm{\"a} vastaamaan apuv{\"a}hneprosessin toteutuksesta. Ydinryhm{\"a}{\"a}n kuului henkil{\"o}it{\"a} eri organisaatioista, ja se toimii lapsen elinymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. Tietokoneiden my{\"o}nt{\"a}misen kriteerein{\"a} k{\"a}ytettiin t{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa joko puheeseen tai motoriikkaan liittyv{\"a}{\"a} kommunikaatio-ongelmaa. Tutkimuksen aikana kehitettiin prototyyppi tietokonepohjaisesta kommunikaation arviointilaitteistosta.Tulosten mukaan apuv{\"a}lineen hankkiminen aiheutti vain pieni{\"a} muutoksia lasten sosiaaliseen toimintakykyyn, ja kaikki muutokset olivat my{\"o}nteisi{\"a}. Eniten paranivat liikkumisen perusvalmiudet ja sosiaalisuus. Apuv{\"a}lineist{\"a} eniten toimintakyky{\"a} lis{\"a}si kommunikaatioapuv{\"a}lineen saaminen. Yksil{\"o}lliset erot lasten v{\"a}lill{\"a} olivat suuria.",
keywords = "technical aids, children, handicapped, mobility, social communication, rehabilitation",
editor = "Antti Tammela",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3910-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "715",
address = "Finland",
}