TY - BOOK
T1 - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa II. Apuvälineiden hankinta
A2 - Autio, Leena
A2 - Haukka-Wacklin, Tuula
A2 - Tammela, Antti
PY - 1990
Y1 - 1990
N2 - Tämä raportti on osa Suomen Akatemian rahoittamaa
Monivammaisten lasten apuvälineet -tutkimusta, jota ovat
tehneet yhteistyössä Tampereen yliopistollinen
keskussairaala (TAYKS), Pirkanmaan erityishuoltopiiri ja
Valtion teknillinen tutkimuskeskus (VTT). Tutkimus on
jaettu neljään osa-alueeseen: Apuvälineen käytön yhteys
monivammaisten lasten sosiaalisen toimintakyvyn
kehitykseen, Monivammaisten lasten apuvälineiden
hankintaprosessi, Kommunikaation arviointilaitteisto ja
Apuvälineet monivammaisten lasten kuntoutuksessa. Näistä
viimeiseen (yhteenveto) on koottu tutkimuksen tärkeimmät
tulokset.
Tässä osaprojektissa on keskitytty selvittämään ja
kehittämään monivammaisten lasten liikkumisen,
päivittäisten toimintojen ja kommunikaation apuvälineiden
hankintaprosessia. Lähtökohtana on selvittää miten
monivammaisten lasten sosiaalista toimintakykyä voidaan
kehittää apuvälinehankinnoilla.
Tutkimuksessa kartoitettiin monivammaisten lasten
apuvälinetilanne. Projektissa selvitettiin myös
monivammaisen liikuntavammaisen ja monivammaisen
kehitysvammaisen lapsen apuvälineiden hankintaprosessia
terveydenhuollossa. Lisäksi tutkittiin hankintaprosessin
kulkua muilla hallinnonaloilla terveydenhuollon
näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin lähinnä
erityisapuvälineisiin.
Tulokset osoittavat, että
aikaisemmin apuvälineiden hankinnassa oli
palveluntuottajan osuus keskeistä ja se toteutui tällöin
hyvin paljon sairaalan ulkopuolella. Nykyinen
hankintaprosessi tehdään eri hallinnonalojen ja lapsen
elinympäristön yhteistyönä hyödyntäen lääketieteellistä,
psyykkistä, sosiaalista ja toiminnallista arviota
lapsesta.
Tutkimuksen aikana muotoutui ns. ydinryhmätyöskentely.
Jokaiselle lapselle nimettiin kolmen, neljän hengen
työryhmä vastaamaan apuvälineprosessin toteutuksesta.
Ydintyöryhmään kuului henkilöitä eri organisaatioista, ja
se toimii lapsen elinympäristössä.
Tuloksista on nähtävissä, että varsinkin
erityisapuvälineiden hankinta vaatii asiantuntijoiden
yhteistyötä sekä sairaalassa että sen ulkopuolella.
Tietotekniikan käyttö apuvälineissä on lisännyt
erityisesti teknisen asiantuntemuksen tarvetta.
Tietokoneiden myöntämisen kriteereinä käytettiin tässä
tutkimuksessa joko puheeseen tai motoriikkaan liittyvää
kommunikaafio-ongelmaa. Tietokoneita hankittiin usean
hallinnonalan kautta, ja niitä ostivat myös vanhemmat
lapsilleen apuvälinekäyttöön. Tietokoneiden tai niiden
oheislaitteiden osalta ei toistaiseksi ole olemassa
yhteisesti sovittuja hankintakriteereitä eikä selvää
vastuujakoa.
AB - Tämä raportti on osa Suomen Akatemian rahoittamaa
Monivammaisten lasten apuvälineet -tutkimusta, jota ovat
tehneet yhteistyössä Tampereen yliopistollinen
keskussairaala (TAYKS), Pirkanmaan erityishuoltopiiri ja
Valtion teknillinen tutkimuskeskus (VTT). Tutkimus on
jaettu neljään osa-alueeseen: Apuvälineen käytön yhteys
monivammaisten lasten sosiaalisen toimintakyvyn
kehitykseen, Monivammaisten lasten apuvälineiden
hankintaprosessi, Kommunikaation arviointilaitteisto ja
Apuvälineet monivammaisten lasten kuntoutuksessa. Näistä
viimeiseen (yhteenveto) on koottu tutkimuksen tärkeimmät
tulokset.
Tässä osaprojektissa on keskitytty selvittämään ja
kehittämään monivammaisten lasten liikkumisen,
päivittäisten toimintojen ja kommunikaation apuvälineiden
hankintaprosessia. Lähtökohtana on selvittää miten
monivammaisten lasten sosiaalista toimintakykyä voidaan
kehittää apuvälinehankinnoilla.
Tutkimuksessa kartoitettiin monivammaisten lasten
apuvälinetilanne. Projektissa selvitettiin myös
monivammaisen liikuntavammaisen ja monivammaisen
kehitysvammaisen lapsen apuvälineiden hankintaprosessia
terveydenhuollossa. Lisäksi tutkittiin hankintaprosessin
kulkua muilla hallinnonaloilla terveydenhuollon
näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin lähinnä
erityisapuvälineisiin.
Tulokset osoittavat, että
aikaisemmin apuvälineiden hankinnassa oli
palveluntuottajan osuus keskeistä ja se toteutui tällöin
hyvin paljon sairaalan ulkopuolella. Nykyinen
hankintaprosessi tehdään eri hallinnonalojen ja lapsen
elinympäristön yhteistyönä hyödyntäen lääketieteellistä,
psyykkistä, sosiaalista ja toiminnallista arviota
lapsesta.
Tutkimuksen aikana muotoutui ns. ydinryhmätyöskentely.
Jokaiselle lapselle nimettiin kolmen, neljän hengen
työryhmä vastaamaan apuvälineprosessin toteutuksesta.
Ydintyöryhmään kuului henkilöitä eri organisaatioista, ja
se toimii lapsen elinympäristössä.
Tuloksista on nähtävissä, että varsinkin
erityisapuvälineiden hankinta vaatii asiantuntijoiden
yhteistyötä sekä sairaalassa että sen ulkopuolella.
Tietotekniikan käyttö apuvälineissä on lisännyt
erityisesti teknisen asiantuntemuksen tarvetta.
Tietokoneiden myöntämisen kriteereinä käytettiin tässä
tutkimuksessa joko puheeseen tai motoriikkaan liittyvää
kommunikaafio-ongelmaa. Tietokoneita hankittiin usean
hallinnonalan kautta, ja niitä ostivat myös vanhemmat
lapsilleen apuvälinekäyttöön. Tietokoneiden tai niiden
oheislaitteiden osalta ei toistaiseksi ole olemassa
yhteisesti sovittuja hankintakriteereitä eikä selvää
vastuujakoa.
KW - technical aids
KW - children
KW - handicapped
KW - mobility
KW - social communication
KW - acquisition
M3 - Report
SN - 951-38-3919-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa II. Apuvälineiden hankinta
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -