TY - BOOK
T1 - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa III. Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky
A2 - Korpela, Raija
A2 - Nieminen, Pirkko
A2 - Tammela, Antti
PY - 1991
Y1 - 1991
N2 - Tämä raportti on osa Suomen Akatemian rahoittamaa
Monivainmaisten lasten apuvälineet -projektia. Tutkimus
on jaettu neljään osaalueeseen: Apuvälineen käytön yhteys
monivammaisten lasten sosiaalisen toimintakyvyn
kehitykseen, Monivammaisten lasten apuvälineiden
hankintaprosessi, Kommunikaation arviointilaitteisto ja
Apuvälineet monivammaisten lasten kuntoutuksessa. Näistä
jälkimmäiseen on koottu koko tutkimuksen tärkeimmät
tulokset.
Tutkimus on tehty Tampereen yliopistollisen
keskussairaalan (TAYKS) lasten neurologisen ja
foniatrisen poliklinikan sekä kuntoutustutkimusyksikön,
Pirkanmaan erityishuoltopiirin kehitysvammaneuvolan sekä
Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT)
sairaalatekniikan laboratorion apuvälinejaoston
yhteistyönä. Lisäksi projektissa oli mukana tutkimukseen
osallistuneiden lasten avohuollon terapeutteja sekä
päiväkotien ja koulujen henkilökuntaa.
Projekti kesti lähes kolme vuotta. Kohderyhmäksi
valittiin 21 monivainmaista lasta (13 tyttöä ja 8
poikaa), joiden apuvälinehankinnoissa arveltiin olevan
ongelmia. Tutkimuslapset olivat 3-17-vuotiaita. Projektin
puitteissa arvioitiin lasten yksilöllinen apuvälinetarve,
kokeiltiin ja hankittiin tarvittavat apuvälineet sekä
arvioitiin niiden käytön yhteyttä lapsen sosiaaliseen
toimintakykyyn. Lisäksi pyrittiin kehittämään
apuvälineiden hankintaprosessia ja
arviointivälinettä.Tässä osatutkimuksessa kuvataan
apuvälineen hankkimisen aiheuttamaa muutosta lapsen
sosiaalisessa toimintakyvyssä. Toimintakykyä on arvioitu
kommunikaatio-, liikkumis-, päivittäistoimintotaitoina,
tunneilmaisuina, työskentelyvalmiuksina sekä mielialana
ja asenteina.
Tulosten mukaan apuvälineen hankkiminen aiheutti vain
pieniä muutoksia lasten sosiaaliseen toimintakykyyn,
mutta kaikki muutokset olivat myönteisiä. Eniten
paranivat liikkumisen perusvalmiudet ja sosiaalisuus.
Apuvälineistä eniten toimintakykyä lisäsi
kommunikaatioapuvälineen saaminen. Yksilölliset erot
lasten välillä olivat suuria.
Apuvälineiden hankintaprosessista ja kommunikaation
arvioinnista on valmistunut erillinen raportti. Koko
projektin tärkeimmät tulokset on koottu yhteen neljänteen
raporttiin, jossa apuvälineitä tarkastellaan osana
lääkinnällistä kuntoutusta.
AB - Tämä raportti on osa Suomen Akatemian rahoittamaa
Monivainmaisten lasten apuvälineet -projektia. Tutkimus
on jaettu neljään osaalueeseen: Apuvälineen käytön yhteys
monivammaisten lasten sosiaalisen toimintakyvyn
kehitykseen, Monivammaisten lasten apuvälineiden
hankintaprosessi, Kommunikaation arviointilaitteisto ja
Apuvälineet monivammaisten lasten kuntoutuksessa. Näistä
jälkimmäiseen on koottu koko tutkimuksen tärkeimmät
tulokset.
Tutkimus on tehty Tampereen yliopistollisen
keskussairaalan (TAYKS) lasten neurologisen ja
foniatrisen poliklinikan sekä kuntoutustutkimusyksikön,
Pirkanmaan erityishuoltopiirin kehitysvammaneuvolan sekä
Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT)
sairaalatekniikan laboratorion apuvälinejaoston
yhteistyönä. Lisäksi projektissa oli mukana tutkimukseen
osallistuneiden lasten avohuollon terapeutteja sekä
päiväkotien ja koulujen henkilökuntaa.
Projekti kesti lähes kolme vuotta. Kohderyhmäksi
valittiin 21 monivainmaista lasta (13 tyttöä ja 8
poikaa), joiden apuvälinehankinnoissa arveltiin olevan
ongelmia. Tutkimuslapset olivat 3-17-vuotiaita. Projektin
puitteissa arvioitiin lasten yksilöllinen apuvälinetarve,
kokeiltiin ja hankittiin tarvittavat apuvälineet sekä
arvioitiin niiden käytön yhteyttä lapsen sosiaaliseen
toimintakykyyn. Lisäksi pyrittiin kehittämään
apuvälineiden hankintaprosessia ja
arviointivälinettä.Tässä osatutkimuksessa kuvataan
apuvälineen hankkimisen aiheuttamaa muutosta lapsen
sosiaalisessa toimintakyvyssä. Toimintakykyä on arvioitu
kommunikaatio-, liikkumis-, päivittäistoimintotaitoina,
tunneilmaisuina, työskentelyvalmiuksina sekä mielialana
ja asenteina.
Tulosten mukaan apuvälineen hankkiminen aiheutti vain
pieniä muutoksia lasten sosiaaliseen toimintakykyyn,
mutta kaikki muutokset olivat myönteisiä. Eniten
paranivat liikkumisen perusvalmiudet ja sosiaalisuus.
Apuvälineistä eniten toimintakykyä lisäsi
kommunikaatioapuvälineen saaminen. Yksilölliset erot
lasten välillä olivat suuria.
Apuvälineiden hankintaprosessista ja kommunikaation
arvioinnista on valmistunut erillinen raportti. Koko
projektin tärkeimmät tulokset on koottu yhteen neljänteen
raporttiin, jossa apuvälineitä tarkastellaan osana
lääkinnällistä kuntoutusta.
KW - technical aids
KW - children
KW - handicapped
KW - mobility
KW - social communication
KW - social psychology
M3 - Report
SN - 951-38-3927-3
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa III. Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -