Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen

Veli-Pekka Räty

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämä raportti kertoo monivammaisten lasten apuvälineet -tutkimuksen aikana syntyneestä kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämisestä. Tutkimuksen muut osaraportit ovat Yhteenveto, Monivammaisen lapsen apuvälineiden hankinta sekä Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämiseen johti tarve kokeilla monivammaisten lasten monia apuvälineitä nopeasti ja yksinkertaisesti. Arviointilaitteen prototyyppi rakennettiin toimivaksi Macintosh-tietokoneessa, johon tavallisimmat apuvälinekäytön ohjaimet olivat liitettävissä. Prototyyppi voidaan kuljettaa lapsen luonnolliseen ympäristöön kokeiluja varten. Kommunikaation arviointiin liittyviä ohjelmia voidaan tuottaa helposti, koska laitteeseen on saatavissa nykyaikaiset ohjelmointityökalut. Arviointilaitteiston prototyypin kokeilut olivat myönteisiä. Kokeiluja tehneet asiantuntijat - lastenhoitaja, toimintaterapeutti, kaksi psykologia ja puheterapeutti - olivat tyytyväisiä laitteen käyttöön. Myös lapset olivat kiinnostuneita ja motivoituneita työskentelemään laitteen kanssa. Heidän keskittymiskykynsä oli hyvä, vaikka laitteen kanssa aherrettiin pitkiäkin aikoja. Tämä antoi asiantuntijoille mahdollisuuden tehdä rauhassa arviointityötään. Laitteen ominaisuuksien suurimpana puutteena on vielä ohjelmien vaihtelevuuden vähyys. Erilaisia ohjelmia pitäisi olla lasten kykyjen mukaisesti nykyistä runsaammin. Lisäksi ohjelmiin toivottiin tehosteita: suurempaa ruutua, värejä, liikettä ja ääniä. Ohjelmien yhtenevyyttä on syytä parantaa käyttäjiä ajatellen. Tällöin jokaisen ohjelman käyttö on samantapaista ja käytettävissä on esim. kartta, jonka avulla halutut ohjelmat löytyvät nopeasti. Kokeilujen perusteella todettiin, että arviointilaitteen kehittelyä on syytä jatkaa. Erityisesti on vastaisuudessa kiinnitettävä huomiota ohjelmien vaihtelevuuteen ja mielenkiintoisuuteen. Ohjelmia on monipuolistettava ja niiden yhtenäistä käyttöä parannettava.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Print)951-38-3921-4
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number721
ISSN0358-5077

Fingerprint

Anadelphia
children with disabilities
communication (human)
Olla

Keywords

  • technical aids
  • children
  • handicapped
  • evaluation
  • social communication
  • test equipment
  • computer programs
  • computers

Cite this

Räty, V-P. (1991). Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 721
Räty, Veli-Pekka. / Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 721).
@book{901ba5214b5d445c91e808c03f68abcb,
title = "Monivammaisen lapsen apuv{\"a}lineet. Osa IV. Kommunikaation apuv{\"a}lineiden arviointilaitteen kehitt{\"a}minen",
abstract = "T{\"a}m{\"a} raportti kertoo monivammaisten lasten apuv{\"a}lineet -tutkimuksen aikana syntyneest{\"a} kommunikaation apuv{\"a}lineiden arviointilaitteen prototyypin kehitt{\"a}misest{\"a}. Tutkimuksen muut osaraportit ovat Yhteenveto, Monivammaisen lapsen apuv{\"a}lineiden hankinta sek{\"a} Apuv{\"a}lineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky. Kommunikaation apuv{\"a}lineiden arviointilaitteen prototyypin kehitt{\"a}miseen johti tarve kokeilla monivammaisten lasten monia apuv{\"a}lineit{\"a} nopeasti ja yksinkertaisesti. Arviointilaitteen prototyyppi rakennettiin toimivaksi Macintosh-tietokoneessa, johon tavallisimmat apuv{\"a}linek{\"a}yt{\"o}n ohjaimet olivat liitett{\"a}viss{\"a}. Prototyyppi voidaan kuljettaa lapsen luonnolliseen ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n kokeiluja varten. Kommunikaation arviointiin liittyvi{\"a} ohjelmia voidaan tuottaa helposti, koska laitteeseen on saatavissa nykyaikaiset ohjelmointity{\"o}kalut. Arviointilaitteiston prototyypin kokeilut olivat my{\"o}nteisi{\"a}. Kokeiluja tehneet asiantuntijat - lastenhoitaja, toimintaterapeutti, kaksi psykologia ja puheterapeutti - olivat tyytyv{\"a}isi{\"a} laitteen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. My{\"o}s lapset olivat kiinnostuneita ja motivoituneita ty{\"o}skentelem{\"a}{\"a}n laitteen kanssa. Heid{\"a}n keskittymiskykyns{\"a} oli hyv{\"a}, vaikka laitteen kanssa aherrettiin pitki{\"a}kin aikoja. T{\"a}m{\"a} antoi asiantuntijoille mahdollisuuden tehd{\"a} rauhassa arviointity{\"o}t{\"a}{\"a}n. Laitteen ominaisuuksien suurimpana puutteena on viel{\"a} ohjelmien vaihtelevuuden v{\"a}hyys. Erilaisia ohjelmia pit{\"a}isi olla lasten kykyjen mukaisesti nykyist{\"a} runsaammin. Lis{\"a}ksi ohjelmiin toivottiin tehosteita: suurempaa ruutua, v{\"a}rej{\"a}, liikett{\"a} ja {\"a}{\"a}ni{\"a}. Ohjelmien yhtenevyytt{\"a} on syyt{\"a} parantaa k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} ajatellen. T{\"a}ll{\"o}in jokaisen ohjelman k{\"a}ytt{\"o} on samantapaista ja k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} on esim. kartta, jonka avulla halutut ohjelmat l{\"o}ytyv{\"a}t nopeasti. Kokeilujen perusteella todettiin, ett{\"a} arviointilaitteen kehittely{\"a} on syyt{\"a} jatkaa. Erityisesti on vastaisuudessa kiinnitett{\"a}v{\"a} huomiota ohjelmien vaihtelevuuteen ja mielenkiintoisuuteen. Ohjelmia on monipuolistettava ja niiden yhten{\"a}ist{\"a} k{\"a}ytt{\"o}{\"a} parannettava.",
keywords = "technical aids, children, handicapped, evaluation, social communication, test equipment, computer programs, computers",
author = "Veli-Pekka R{\"a}ty",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3921-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "721",
address = "Finland",

}

Räty, V-P 1991, Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 721, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen. / Räty, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 721).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen

AU - Räty, Veli-Pekka

PY - 1991

Y1 - 1991

N2 - Tämä raportti kertoo monivammaisten lasten apuvälineet -tutkimuksen aikana syntyneestä kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämisestä. Tutkimuksen muut osaraportit ovat Yhteenveto, Monivammaisen lapsen apuvälineiden hankinta sekä Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämiseen johti tarve kokeilla monivammaisten lasten monia apuvälineitä nopeasti ja yksinkertaisesti. Arviointilaitteen prototyyppi rakennettiin toimivaksi Macintosh-tietokoneessa, johon tavallisimmat apuvälinekäytön ohjaimet olivat liitettävissä. Prototyyppi voidaan kuljettaa lapsen luonnolliseen ympäristöön kokeiluja varten. Kommunikaation arviointiin liittyviä ohjelmia voidaan tuottaa helposti, koska laitteeseen on saatavissa nykyaikaiset ohjelmointityökalut. Arviointilaitteiston prototyypin kokeilut olivat myönteisiä. Kokeiluja tehneet asiantuntijat - lastenhoitaja, toimintaterapeutti, kaksi psykologia ja puheterapeutti - olivat tyytyväisiä laitteen käyttöön. Myös lapset olivat kiinnostuneita ja motivoituneita työskentelemään laitteen kanssa. Heidän keskittymiskykynsä oli hyvä, vaikka laitteen kanssa aherrettiin pitkiäkin aikoja. Tämä antoi asiantuntijoille mahdollisuuden tehdä rauhassa arviointityötään. Laitteen ominaisuuksien suurimpana puutteena on vielä ohjelmien vaihtelevuuden vähyys. Erilaisia ohjelmia pitäisi olla lasten kykyjen mukaisesti nykyistä runsaammin. Lisäksi ohjelmiin toivottiin tehosteita: suurempaa ruutua, värejä, liikettä ja ääniä. Ohjelmien yhtenevyyttä on syytä parantaa käyttäjiä ajatellen. Tällöin jokaisen ohjelman käyttö on samantapaista ja käytettävissä on esim. kartta, jonka avulla halutut ohjelmat löytyvät nopeasti. Kokeilujen perusteella todettiin, että arviointilaitteen kehittelyä on syytä jatkaa. Erityisesti on vastaisuudessa kiinnitettävä huomiota ohjelmien vaihtelevuuteen ja mielenkiintoisuuteen. Ohjelmia on monipuolistettava ja niiden yhtenäistä käyttöä parannettava.

AB - Tämä raportti kertoo monivammaisten lasten apuvälineet -tutkimuksen aikana syntyneestä kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämisestä. Tutkimuksen muut osaraportit ovat Yhteenveto, Monivammaisen lapsen apuvälineiden hankinta sekä Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen prototyypin kehittämiseen johti tarve kokeilla monivammaisten lasten monia apuvälineitä nopeasti ja yksinkertaisesti. Arviointilaitteen prototyyppi rakennettiin toimivaksi Macintosh-tietokoneessa, johon tavallisimmat apuvälinekäytön ohjaimet olivat liitettävissä. Prototyyppi voidaan kuljettaa lapsen luonnolliseen ympäristöön kokeiluja varten. Kommunikaation arviointiin liittyviä ohjelmia voidaan tuottaa helposti, koska laitteeseen on saatavissa nykyaikaiset ohjelmointityökalut. Arviointilaitteiston prototyypin kokeilut olivat myönteisiä. Kokeiluja tehneet asiantuntijat - lastenhoitaja, toimintaterapeutti, kaksi psykologia ja puheterapeutti - olivat tyytyväisiä laitteen käyttöön. Myös lapset olivat kiinnostuneita ja motivoituneita työskentelemään laitteen kanssa. Heidän keskittymiskykynsä oli hyvä, vaikka laitteen kanssa aherrettiin pitkiäkin aikoja. Tämä antoi asiantuntijoille mahdollisuuden tehdä rauhassa arviointityötään. Laitteen ominaisuuksien suurimpana puutteena on vielä ohjelmien vaihtelevuuden vähyys. Erilaisia ohjelmia pitäisi olla lasten kykyjen mukaisesti nykyistä runsaammin. Lisäksi ohjelmiin toivottiin tehosteita: suurempaa ruutua, värejä, liikettä ja ääniä. Ohjelmien yhtenevyyttä on syytä parantaa käyttäjiä ajatellen. Tällöin jokaisen ohjelman käyttö on samantapaista ja käytettävissä on esim. kartta, jonka avulla halutut ohjelmat löytyvät nopeasti. Kokeilujen perusteella todettiin, että arviointilaitteen kehittelyä on syytä jatkaa. Erityisesti on vastaisuudessa kiinnitettävä huomiota ohjelmien vaihtelevuuteen ja mielenkiintoisuuteen. Ohjelmia on monipuolistettava ja niiden yhtenäistä käyttöä parannettava.

KW - technical aids

KW - children

KW - handicapped

KW - evaluation

KW - social communication

KW - test equipment

KW - computer programs

KW - computers

M3 - Report

SN - 951-38-3921-4

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Räty V-P. Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa IV. Kommunikaation apuvälineiden arviointilaitteen kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 721).