Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisu on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus -tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista. Projektissa selvitettiin vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tavoitteita ja pyrittiin kehittämään keinoja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Saavutettuja tavoitteita tarkasteltiin suhteessa vammaisen ja vammattoman toimintakyvyn normaaliin kehitykseen. Tulosten pohjalta kehitetään malli tietokoneavusteisen kuntoutuksen kehittymisestä, vammaisen ja tietokoneen käyttöliittymästä ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen koehenkilöinä oli 8 monivammaista lasta, jotka käyttivät tietokonetta henkilökohtaisena apuvälineenään. Lasten ikä vaihteli 10 ja 21 vuoden välillä. Tutkimuksessa arvioitiin lasten kuntoutuksen ongelma-alueet, rakennettiin tietokonelaitteet ja ohjelmat sekä seurattiin monivammaisten ja tietokoneen vuorovaikutusta. Projekti kesti kaksi ja puoli vuotta. Tietokoneavusteinen kuntoutus alkaa ongelma-alueiden määrittelyllä. Ensimmäisenä kuntoutustoimenpiteenä on ohjausliikkeen valinta. Kuntoutukseen kuuluvat myös tietokoneohjelman, tulostusmuodon ja tietokoneen valinta. Tutkimuksen aikana kuntoutuksen ongelmat tarkentuivat, ja sen myötä laitteita ja niiden käyttömenetelmiä oli muutettava useaan kertaan. Tämä lisäsi tietokoneavusteista kuntoutusta ohjaavan henkilön työmäärää. Tutkimuksessa tehtiin useita uusia ohjaimia, ohjelmia ja laitepaketteja. Erityisesti hiiren korvaavat ohjaimet, pyörätuoliin sijoitettu puhuva tietokone ja liikuntavammaisten sähköinen kirja koettiin tärkeiksi. Monivammaisen ja tietokoneen käyttöliittymään määriteltiin kuuluvaksi ohjelmien ja laitteiden lisäksi fyysinen ja sosiaalinen ympäristö. Monivammaisten itsenäinen fyysisen ympäristön vuorovaikutus oli jäljessä lapsen normaalia kehitystä. Sosiaalisen ympäristön vuorovaikutuksen kautta tutkimuslapset saivat runsaasti uusia kontakteja myös vammaisympä ristön ulkopuolelta. Tutkimuslasten toiminnallisen ympäristön vuorovaikutuksen tavoitteet vaihtelivat motoristen valmiuksien ja kommunikaation lisäämisestä oppimiseen sekä leikkiin ja pelamiseen. Toiminnallisessa ympäristössä tulivat esiin myös erilaiset onnistumisen ilmaisut ja vastareaktiot. Vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen harjoittaminen olisi syytä aloittaa mahdollisimman varhain. Aikaisessa vaiheessa saavutettu pienikin edistysaskel on tärkeä jatkossa. Kaikkien tutkimuslasten motoriikan ongelmia voitiin vähentää tai heille löytyi kommunikointitapa. Kaikkein vaikeimmin vammaisten itsenäinen toiminta oli hidasta ja tietokoneen käytön harjoittelu kesti pitkään. Heillekin kuitenkin voitiin löytää tekniset ratkaisut, jotka lisäsivät omatoimisuutta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages91
ISBN (Print)951-38-4128-6
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
Number780
ISSN1235-0613

Fingerprint

children with disabilities

Keywords

  • computers
  • microcomputers
  • computer programs
  • computer programming
  • children
  • computer interfaces
  • handicapped persons
  • technical aids
  • interactions
  • models
  • simulation
  • communication equipment
  • speech
  • mobility
  • evaluation
  • video tapes
  • social communication
  • environments
  • comparison
  • rehabilitation

Cite this

Tammela, A. (1993). Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, No. 780
Tammela, Antti. / Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 91 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 780).
@book{be798f34ba3d43049b61048686aa11d9,
title = "Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus",
abstract = "Julkaisu on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus -tutkimuksen t{\"a}rkeimmist{\"a} tuloksista. Projektissa selvitettiin vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tavoitteita ja pyrittiin kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n keinoja n{\"a}iden tavoitteiden saavuttamiseksi. Saavutettuja tavoitteita tarkasteltiin suhteessa vammaisen ja vammattoman toimintakyvyn normaaliin kehitykseen. Tulosten pohjalta kehitet{\"a}{\"a}n malli tietokoneavusteisen kuntoutuksen kehittymisest{\"a}, vammaisen ja tietokoneen k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}st{\"a} ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen koehenkil{\"o}in{\"a} oli 8 monivammaista lasta, jotka k{\"a}yttiv{\"a}t tietokonetta henkil{\"o}kohtaisena apuv{\"a}lineen{\"a}{\"a}n. Lasten ik{\"a} vaihteli 10 ja 21 vuoden v{\"a}lill{\"a}. Tutkimuksessa arvioitiin lasten kuntoutuksen ongelma-alueet, rakennettiin tietokonelaitteet ja ohjelmat sek{\"a} seurattiin monivammaisten ja tietokoneen vuorovaikutusta. Projekti kesti kaksi ja puoli vuotta. Tietokoneavusteinen kuntoutus alkaa ongelma-alueiden m{\"a}{\"a}rittelyll{\"a}. Ensimm{\"a}isen{\"a} kuntoutustoimenpiteen{\"a} on ohjausliikkeen valinta. Kuntoutukseen kuuluvat my{\"o}s tietokoneohjelman, tulostusmuodon ja tietokoneen valinta. Tutkimuksen aikana kuntoutuksen ongelmat tarkentuivat, ja sen my{\"o}t{\"a} laitteita ja niiden k{\"a}ytt{\"o}menetelmi{\"a} oli muutettava useaan kertaan. T{\"a}m{\"a} lis{\"a}si tietokoneavusteista kuntoutusta ohjaavan henkil{\"o}n ty{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Tutkimuksessa tehtiin useita uusia ohjaimia, ohjelmia ja laitepaketteja. Erityisesti hiiren korvaavat ohjaimet, py{\"o}r{\"a}tuoliin sijoitettu puhuva tietokone ja liikuntavammaisten s{\"a}hk{\"o}inen kirja koettiin t{\"a}rkeiksi. Monivammaisen ja tietokoneen k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}{\"a}n m{\"a}{\"a}riteltiin kuuluvaksi ohjelmien ja laitteiden lis{\"a}ksi fyysinen ja sosiaalinen ymp{\"a}rist{\"o}. Monivammaisten itsen{\"a}inen fyysisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutus oli j{\"a}ljess{\"a} lapsen normaalia kehityst{\"a}. Sosiaalisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutuksen kautta tutkimuslapset saivat runsaasti uusia kontakteja my{\"o}s vammaisymp{\"a} rist{\"o}n ulkopuolelta. Tutkimuslasten toiminnallisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutuksen tavoitteet vaihtelivat motoristen valmiuksien ja kommunikaation lis{\"a}{\"a}misest{\"a} oppimiseen sek{\"a} leikkiin ja pelamiseen. Toiminnallisessa ymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} tulivat esiin my{\"o}s erilaiset onnistumisen ilmaisut ja vastareaktiot. Vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen harjoittaminen olisi syyt{\"a} aloittaa mahdollisimman varhain. Aikaisessa vaiheessa saavutettu pienikin edistysaskel on t{\"a}rke{\"a} jatkossa. Kaikkien tutkimuslasten motoriikan ongelmia voitiin v{\"a}hent{\"a}{\"a} tai heille l{\"o}ytyi kommunikointitapa. Kaikkein vaikeimmin vammaisten itsen{\"a}inen toiminta oli hidasta ja tietokoneen k{\"a}yt{\"o}n harjoittelu kesti pitk{\"a}{\"a}n. Heillekin kuitenkin voitiin l{\"o}yt{\"a}{\"a} tekniset ratkaisut, jotka lis{\"a}siv{\"a}t omatoimisuutta.",
keywords = "computers, microcomputers, computer programs, computer programming, children, computer interfaces, handicapped persons, technical aids, interactions, models, simulation, communication equipment, speech, mobility, evaluation, video tapes, social communication, environments, comparison, rehabilitation",
author = "Antti Tammela",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4128-6",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "780",
address = "Finland",

}

Tammela, A 1993, Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus. VTT Julkaisuja - Publikationer, no. 780, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus. / Tammela, Antti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 91 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 780).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus

AU - Tammela, Antti

PY - 1993

Y1 - 1993

N2 - Julkaisu on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus -tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista. Projektissa selvitettiin vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tavoitteita ja pyrittiin kehittämään keinoja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Saavutettuja tavoitteita tarkasteltiin suhteessa vammaisen ja vammattoman toimintakyvyn normaaliin kehitykseen. Tulosten pohjalta kehitetään malli tietokoneavusteisen kuntoutuksen kehittymisestä, vammaisen ja tietokoneen käyttöliittymästä ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen koehenkilöinä oli 8 monivammaista lasta, jotka käyttivät tietokonetta henkilökohtaisena apuvälineenään. Lasten ikä vaihteli 10 ja 21 vuoden välillä. Tutkimuksessa arvioitiin lasten kuntoutuksen ongelma-alueet, rakennettiin tietokonelaitteet ja ohjelmat sekä seurattiin monivammaisten ja tietokoneen vuorovaikutusta. Projekti kesti kaksi ja puoli vuotta. Tietokoneavusteinen kuntoutus alkaa ongelma-alueiden määrittelyllä. Ensimmäisenä kuntoutustoimenpiteenä on ohjausliikkeen valinta. Kuntoutukseen kuuluvat myös tietokoneohjelman, tulostusmuodon ja tietokoneen valinta. Tutkimuksen aikana kuntoutuksen ongelmat tarkentuivat, ja sen myötä laitteita ja niiden käyttömenetelmiä oli muutettava useaan kertaan. Tämä lisäsi tietokoneavusteista kuntoutusta ohjaavan henkilön työmäärää. Tutkimuksessa tehtiin useita uusia ohjaimia, ohjelmia ja laitepaketteja. Erityisesti hiiren korvaavat ohjaimet, pyörätuoliin sijoitettu puhuva tietokone ja liikuntavammaisten sähköinen kirja koettiin tärkeiksi. Monivammaisen ja tietokoneen käyttöliittymään määriteltiin kuuluvaksi ohjelmien ja laitteiden lisäksi fyysinen ja sosiaalinen ympäristö. Monivammaisten itsenäinen fyysisen ympäristön vuorovaikutus oli jäljessä lapsen normaalia kehitystä. Sosiaalisen ympäristön vuorovaikutuksen kautta tutkimuslapset saivat runsaasti uusia kontakteja myös vammaisympä ristön ulkopuolelta. Tutkimuslasten toiminnallisen ympäristön vuorovaikutuksen tavoitteet vaihtelivat motoristen valmiuksien ja kommunikaation lisäämisestä oppimiseen sekä leikkiin ja pelamiseen. Toiminnallisessa ympäristössä tulivat esiin myös erilaiset onnistumisen ilmaisut ja vastareaktiot. Vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen harjoittaminen olisi syytä aloittaa mahdollisimman varhain. Aikaisessa vaiheessa saavutettu pienikin edistysaskel on tärkeä jatkossa. Kaikkien tutkimuslasten motoriikan ongelmia voitiin vähentää tai heille löytyi kommunikointitapa. Kaikkein vaikeimmin vammaisten itsenäinen toiminta oli hidasta ja tietokoneen käytön harjoittelu kesti pitkään. Heillekin kuitenkin voitiin löytää tekniset ratkaisut, jotka lisäsivät omatoimisuutta.

AB - Julkaisu on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus -tutkimuksen tärkeimmistä tuloksista. Projektissa selvitettiin vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tavoitteita ja pyrittiin kehittämään keinoja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Saavutettuja tavoitteita tarkasteltiin suhteessa vammaisen ja vammattoman toimintakyvyn normaaliin kehitykseen. Tulosten pohjalta kehitetään malli tietokoneavusteisen kuntoutuksen kehittymisestä, vammaisen ja tietokoneen käyttöliittymästä ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen koehenkilöinä oli 8 monivammaista lasta, jotka käyttivät tietokonetta henkilökohtaisena apuvälineenään. Lasten ikä vaihteli 10 ja 21 vuoden välillä. Tutkimuksessa arvioitiin lasten kuntoutuksen ongelma-alueet, rakennettiin tietokonelaitteet ja ohjelmat sekä seurattiin monivammaisten ja tietokoneen vuorovaikutusta. Projekti kesti kaksi ja puoli vuotta. Tietokoneavusteinen kuntoutus alkaa ongelma-alueiden määrittelyllä. Ensimmäisenä kuntoutustoimenpiteenä on ohjausliikkeen valinta. Kuntoutukseen kuuluvat myös tietokoneohjelman, tulostusmuodon ja tietokoneen valinta. Tutkimuksen aikana kuntoutuksen ongelmat tarkentuivat, ja sen myötä laitteita ja niiden käyttömenetelmiä oli muutettava useaan kertaan. Tämä lisäsi tietokoneavusteista kuntoutusta ohjaavan henkilön työmäärää. Tutkimuksessa tehtiin useita uusia ohjaimia, ohjelmia ja laitepaketteja. Erityisesti hiiren korvaavat ohjaimet, pyörätuoliin sijoitettu puhuva tietokone ja liikuntavammaisten sähköinen kirja koettiin tärkeiksi. Monivammaisen ja tietokoneen käyttöliittymään määriteltiin kuuluvaksi ohjelmien ja laitteiden lisäksi fyysinen ja sosiaalinen ympäristö. Monivammaisten itsenäinen fyysisen ympäristön vuorovaikutus oli jäljessä lapsen normaalia kehitystä. Sosiaalisen ympäristön vuorovaikutuksen kautta tutkimuslapset saivat runsaasti uusia kontakteja myös vammaisympä ristön ulkopuolelta. Tutkimuslasten toiminnallisen ympäristön vuorovaikutuksen tavoitteet vaihtelivat motoristen valmiuksien ja kommunikaation lisäämisestä oppimiseen sekä leikkiin ja pelamiseen. Toiminnallisessa ympäristössä tulivat esiin myös erilaiset onnistumisen ilmaisut ja vastareaktiot. Vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen harjoittaminen olisi syytä aloittaa mahdollisimman varhain. Aikaisessa vaiheessa saavutettu pienikin edistysaskel on tärkeä jatkossa. Kaikkien tutkimuslasten motoriikan ongelmia voitiin vähentää tai heille löytyi kommunikointitapa. Kaikkein vaikeimmin vammaisten itsenäinen toiminta oli hidasta ja tietokoneen käytön harjoittelu kesti pitkään. Heillekin kuitenkin voitiin löytää tekniset ratkaisut, jotka lisäsivät omatoimisuutta.

KW - computers

KW - microcomputers

KW - computer programs

KW - computer programming

KW - children

KW - computer interfaces

KW - handicapped persons

KW - technical aids

KW - interactions

KW - models

KW - simulation

KW - communication equipment

KW - speech

KW - mobility

KW - evaluation

KW - video tapes

KW - social communication

KW - environments

KW - comparison

KW - rehabilitation

M3 - Report

SN - 951-38-4128-6

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Tammela A. Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 91 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 780).