@book{be798f34ba3d43049b61048686aa11d9,
title = "Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus",
abstract = "Julkaisu on yhteenveto Suomen Akatemian rahoittaman Monivammaisen lapsen ja tietokoneen vuorovaikutus -tutkimuksen t{\"a}rkeimmist{\"a} tuloksista. Projektissa selvitettiin vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tavoitteita ja pyrittiin kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n keinoja n{\"a}iden tavoitteiden saavuttamiseksi. Saavutettuja tavoitteita tarkasteltiin suhteessa vammaisen ja vammattoman toimintakyvyn normaaliin kehitykseen. Tulosten pohjalta kehitet{\"a}{\"a}n malli tietokoneavusteisen kuntoutuksen kehittymisest{\"a}, vammaisen ja tietokoneen k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}st{\"a} ja vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen koehenkil{\"o}in{\"a} oli 8 monivammaista lasta, jotka k{\"a}yttiv{\"a}t tietokonetta henkil{\"o}kohtaisena apuv{\"a}lineen{\"a}{\"a}n. Lasten ik{\"a} vaihteli 10 ja 21 vuoden v{\"a}lill{\"a}. Tutkimuksessa arvioitiin lasten kuntoutuksen ongelma-alueet, rakennettiin tietokonelaitteet ja ohjelmat sek{\"a} seurattiin monivammaisten ja tietokoneen vuorovaikutusta. Projekti kesti kaksi ja puoli vuotta. Tietokoneavusteinen kuntoutus alkaa ongelma-alueiden m{\"a}{\"a}rittelyll{\"a}. Ensimm{\"a}isen{\"a} kuntoutustoimenpiteen{\"a} on ohjausliikkeen valinta. Kuntoutukseen kuuluvat my{\"o}s tietokoneohjelman, tulostusmuodon ja tietokoneen valinta. Tutkimuksen aikana kuntoutuksen ongelmat tarkentuivat, ja sen my{\"o}t{\"a} laitteita ja niiden k{\"a}ytt{\"o}menetelmi{\"a} oli muutettava useaan kertaan. T{\"a}m{\"a} lis{\"a}si tietokoneavusteista kuntoutusta ohjaavan henkil{\"o}n ty{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Tutkimuksessa tehtiin useita uusia ohjaimia, ohjelmia ja laitepaketteja. Erityisesti hiiren korvaavat ohjaimet, py{\"o}r{\"a}tuoliin sijoitettu puhuva tietokone ja liikuntavammaisten s{\"a}hk{\"o}inen kirja koettiin t{\"a}rkeiksi. Monivammaisen ja tietokoneen k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}{\"a}n m{\"a}{\"a}riteltiin kuuluvaksi ohjelmien ja laitteiden lis{\"a}ksi fyysinen ja sosiaalinen ymp{\"a}rist{\"o}. Monivammaisten itsen{\"a}inen fyysisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutus oli j{\"a}ljess{\"a} lapsen normaalia kehityst{\"a}. Sosiaalisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutuksen kautta tutkimuslapset saivat runsaasti uusia kontakteja my{\"o}s vammaisymp{\"a} rist{\"o}n ulkopuolelta. Tutkimuslasten toiminnallisen ymp{\"a}rist{\"o}n vuorovaikutuksen tavoitteet vaihtelivat motoristen valmiuksien ja kommunikaation lis{\"a}{\"a}misest{\"a} oppimiseen sek{\"a} leikkiin ja pelamiseen. Toiminnallisessa ymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} tulivat esiin my{\"o}s erilaiset onnistumisen ilmaisut ja vastareaktiot. Vammaisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen harjoittaminen olisi syyt{\"a} aloittaa mahdollisimman varhain. Aikaisessa vaiheessa saavutettu pienikin edistysaskel on t{\"a}rke{\"a} jatkossa. Kaikkien tutkimuslasten motoriikan ongelmia voitiin v{\"a}hent{\"a}{\"a} tai heille l{\"o}ytyi kommunikointitapa. Kaikkein vaikeimmin vammaisten itsen{\"a}inen toiminta oli hidasta ja tietokoneen k{\"a}yt{\"o}n harjoittelu kesti pitk{\"a}{\"a}n. Heillekin kuitenkin voitiin l{\"o}yt{\"a}{\"a} tekniset ratkaisut, jotka lis{\"a}siv{\"a}t omatoimisuutta.",
keywords = "computers, microcomputers, computer programs, computer programming, children, computer interfaces, handicapped persons, technical aids, interactions, models, simulation, communication equipment, speech, mobility, evaluation, video tapes, social communication, environments, comparison, rehabilitation",
author = "Antti Tammela",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4128-6",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "780",
address = "Finland",
}