TY - BOOK
T1 - Moottoriajoneuvojen sääntelemättömät pakokaasupäästöt
T2 - Merkitys ja mittaustekniikka
AU - Lappi, Maija
AU - Rihko, Liisa
PY - 1996
Y1 - 1996
N2 - Moottoriajoneuvojen sääntelemättömät pakokaasupäästöt
ovat aineosia, joille ei nimensä mukaisesti ole
lainsäädännössä määräyksiä. Vain hiilimonoksidille (CO),
typenoksideille (NOx), kaasumaisille hiilivedyille (HC)
ja dieselajoneuvoista hiukkasten kokonaismäärälle on
asetettu laissa rajat. Kuitenkin arvioitaessa liikenteen
aiheuttamia terveysvaikutuksia ja osuutta ilman laadun
huononemiseen ovat sääntelemättömät pakokaasuyhdisteet
saamassa entistä suuremman merkityksen. Ilman niiden
luotettavaa ja riittävän laaja-alaista määritystä
liikennettä koskevan ympäristölainsäädännön kehittyminen
ei ole mahdollista.
Tärkeimmät liikenteen päästöjen ympäristövaikutukset ovat
savusumun muodostuminen taajamissa sekä ilmaston
lämpeneminen. Terveysvaikutukset ovat joko akuutteja,
kuten hengitystieärsytys, tai pitkäaikaisia, kuten
altistuminen karsinogeenisille päästöille. Yhdysvaltojen
ympäristöviranomainen (EPA) on määritellyt liikenteen
tärkeimmiksi ilmakehään tuottamiksi toksisiksi
yhdisteiksi formaldehydin, asetaldehydin, bentseenin,
1,3-butadieenin sekä hiukkaset ja niihin sitoutuneen
orgaanisen aineen. Ne tulisi ottaa huomioon uusia
polttoainelaatuja, moottoritekniikoita ja pakokaasun
jälkikäsittelytekniikoita kehitettäessä.
Formaldehydipäästö on jo tietyissä tapauksissa säännelty
Yhdysvalloissa.
Rajoittamattomuuden vuoksi ei-säänneltyjen komponenttien
näytteenotto- ja mittaustekniikat ovat osittain
kehittymättömiä ja epäyhtenäisiä. Yleisesti hyväksyttyä
mittausmetodiikkaa ei ole. Tässä työssä
tarkastellaan ympäristö- ja terveysvaikutusten kannalta
tärkeimpien diesel- ja bensiinipakokaasukomponenttien
näytteenotto- ja analyysitekniikoiden nykytilaa
maailmalla sekä VTT:ssä käytössä olevia menetelmiä.
Joitakin VTT:ssä mitattuja, luotettavina pidettyjä
tuloksia esitetään. Lisäksi kuvataan haittavaikutusten
arviointimenetelmiä, kuten päästön otsoninmuodostuskykyä
ilmassa, ja testejä pitkäaikaisten biologisten
vaikutusten arvioimiseksi. Myös päästökomponenttien
muodostumista, esiintymistä ja merkitystä käsitellään.
Tutkimus käsittää tällä hetkellä keskeisimpinä pidetyt
ei-säännellyt päästöt, joita ovat yksittäiset hiilivedyt,
aldehydit ja muut karbonyyliyhdisteet, alkoholit, N20,
semihaihtuva ja hiukkasfaasi sekä niiden sisältämät
yhdisteet. Päästöjen polyaromaattiset aineosat (POM)
pääasiassa dieselmoottorin hiukkasfaasissa, mutta
lisääntyvässä määrin myös bensiinimoottorin
semihaihtuvassa sekä hiukkasfaasissa, ovat tärkeitä. Ne
ovat kuitenkin monimutkaisuutensa ja pienten määriensä
vuoksi erityisen vaativia tutkimuskohteita, esimerkiksi
polyaromaattisten hiilivetyjen ja nitro-PAH-yhdisteiden
analysointi, ja ovat saaneet tästä syystä erityistä
painoa. Myös POMien biologisten vaikutusten
(mutageenisuus) arviointia sivutaan. Uusista
mittaustekniikoista esitellään VTT:hen hankittu
online-FTIR-pakokaasuanalysaattori ja arvioidaan sen
soveltuvuutta ei-säanneltyjen pakokaasuyhdisteiden
jatkuvatoimiseen monikomponenttianalyysiin raakakaasusta.
AB - Moottoriajoneuvojen sääntelemättömät pakokaasupäästöt
ovat aineosia, joille ei nimensä mukaisesti ole
lainsäädännössä määräyksiä. Vain hiilimonoksidille (CO),
typenoksideille (NOx), kaasumaisille hiilivedyille (HC)
ja dieselajoneuvoista hiukkasten kokonaismäärälle on
asetettu laissa rajat. Kuitenkin arvioitaessa liikenteen
aiheuttamia terveysvaikutuksia ja osuutta ilman laadun
huononemiseen ovat sääntelemättömät pakokaasuyhdisteet
saamassa entistä suuremman merkityksen. Ilman niiden
luotettavaa ja riittävän laaja-alaista määritystä
liikennettä koskevan ympäristölainsäädännön kehittyminen
ei ole mahdollista.
Tärkeimmät liikenteen päästöjen ympäristövaikutukset ovat
savusumun muodostuminen taajamissa sekä ilmaston
lämpeneminen. Terveysvaikutukset ovat joko akuutteja,
kuten hengitystieärsytys, tai pitkäaikaisia, kuten
altistuminen karsinogeenisille päästöille. Yhdysvaltojen
ympäristöviranomainen (EPA) on määritellyt liikenteen
tärkeimmiksi ilmakehään tuottamiksi toksisiksi
yhdisteiksi formaldehydin, asetaldehydin, bentseenin,
1,3-butadieenin sekä hiukkaset ja niihin sitoutuneen
orgaanisen aineen. Ne tulisi ottaa huomioon uusia
polttoainelaatuja, moottoritekniikoita ja pakokaasun
jälkikäsittelytekniikoita kehitettäessä.
Formaldehydipäästö on jo tietyissä tapauksissa säännelty
Yhdysvalloissa.
Rajoittamattomuuden vuoksi ei-säänneltyjen komponenttien
näytteenotto- ja mittaustekniikat ovat osittain
kehittymättömiä ja epäyhtenäisiä. Yleisesti hyväksyttyä
mittausmetodiikkaa ei ole. Tässä työssä
tarkastellaan ympäristö- ja terveysvaikutusten kannalta
tärkeimpien diesel- ja bensiinipakokaasukomponenttien
näytteenotto- ja analyysitekniikoiden nykytilaa
maailmalla sekä VTT:ssä käytössä olevia menetelmiä.
Joitakin VTT:ssä mitattuja, luotettavina pidettyjä
tuloksia esitetään. Lisäksi kuvataan haittavaikutusten
arviointimenetelmiä, kuten päästön otsoninmuodostuskykyä
ilmassa, ja testejä pitkäaikaisten biologisten
vaikutusten arvioimiseksi. Myös päästökomponenttien
muodostumista, esiintymistä ja merkitystä käsitellään.
Tutkimus käsittää tällä hetkellä keskeisimpinä pidetyt
ei-säännellyt päästöt, joita ovat yksittäiset hiilivedyt,
aldehydit ja muut karbonyyliyhdisteet, alkoholit, N20,
semihaihtuva ja hiukkasfaasi sekä niiden sisältämät
yhdisteet. Päästöjen polyaromaattiset aineosat (POM)
pääasiassa dieselmoottorin hiukkasfaasissa, mutta
lisääntyvässä määrin myös bensiinimoottorin
semihaihtuvassa sekä hiukkasfaasissa, ovat tärkeitä. Ne
ovat kuitenkin monimutkaisuutensa ja pienten määriensä
vuoksi erityisen vaativia tutkimuskohteita, esimerkiksi
polyaromaattisten hiilivetyjen ja nitro-PAH-yhdisteiden
analysointi, ja ovat saaneet tästä syystä erityistä
painoa. Myös POMien biologisten vaikutusten
(mutageenisuus) arviointia sivutaan. Uusista
mittaustekniikoista esitellään VTT:hen hankittu
online-FTIR-pakokaasuanalysaattori ja arvioidaan sen
soveltuvuutta ei-säanneltyjen pakokaasuyhdisteiden
jatkuvatoimiseen monikomponenttianalyysiin raakakaasusta.
KW - vehicles
KW - motor vehicles
KW - exhaust gases
KW - measurement
KW - emissions
KW - hydrocarbons
KW - aldehydes
KW - carbonyl compounds
KW - alcohols
KW - legislation
KW - traffic
KW - environmental effects
M3 - Report
SN - 951-38-4903-1
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Moottoriajoneuvojen sääntelemättömät pakokaasupäästöt
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -