Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin

Päivi Aakko, Maija Lappi, Matti Kytö, Jussi Kokko, Jouni Kivi, Juha Pentikäinen

    Research output: Book/ReportReport

    3 Downloads (Pure)

    Abstract

    Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitkälle reformuloitua bensiiniä (CARB), Suomen nykyistä reformuloitua bensiiniä (RFG) ja MTBE:n lisäksi TAME-eetteriä sisältävää bensiiniä (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsemän oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin säännellyt päästöt eli kokonaishiilivedyt (THC), häkä (CO) ja typen oksidit (NOx). Lisäksi mitattiin sääntelemättömiä päästöjä eli aldehydejä, eriteltyjä hiilivetyjä, eettereitä, hiukkasia ja niiden koostumusta sekä semihaihtuvia yhdisteitä. Mittauksiin kuului myös polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkittäviä päästö-vähenemiä eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenipäästö laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 % kaikilla autoilla ja kaikissa lämpötiloissa. Kokonaistoksisten päästöjen vähenemät olivat 14 - 45 % autosta ja lämpötilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sekä katalysaattorilla varustetuilla että katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja häkäpäästöt, mihin todennäköisesti vaikutti CARB:n erittäin matala höyrynpaine. Pisimmälle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenipäästöt. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkaspäästö oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkaspäästökin alle 1/10 dieselhenkilöauton hiukkaspäästöstä. Reformuloituja polttoaineita käytettäessä katalysaattorittoman auton hiukkaset sisälsivät vähemmän PAH-yhdisteitä kuin eurolaatuista polttoainetta käytettäessä. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden määrä näytti myös vähenevän bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita käytettäessä olivat merkityksettömiä. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages71
    ISBN (Print)951-38-4986-4
    Publication statusPublished - 1 Dec 1996
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1791
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • emissions
    • exhaust gases
    • flue gases
    • gasoline
    • environmental protection
    • environmental effects
    • environmental technology
    • reformulation
    • engines
    • motor vehicles
    • traffic
    • regulation
    • hydrocarbons
    • aldehydes

    Cite this