@book{067e3406a8f34710868534d2eb6198ec,
title = "Moottoribensiinin reformulointi p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus s{\"a}{\"a}nneltyihin ja s{\"a}{\"a}ntelem{\"a}tt{\"o}miin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin",
abstract = "Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitk{\"a}lle reformuloitua bensiini{\"a} (CARB), Suomen nykyist{\"a} reformuloitua bensiini{\"a} (RFG) ja MTBE:n lis{\"a}ksi TAME-eetteri{\"a} sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}{\"a} bensiini{\"a} (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsem{\"a}n oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin s{\"a}{\"a}nnellyt p{\"a}{\"a}st{\"o}t eli kokonaishiilivedyt (THC), h{\"a}k{\"a} (CO) ja typen oksidit (NOx). Lis{\"a}ksi mitattiin s{\"a}{\"a}ntelem{\"a}tt{\"o}mi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} eli aldehydej{\"a}, eriteltyj{\"a} hiilivetyj{\"a}, eettereit{\"a}, hiukkasia ja niiden koostumusta sek{\"a} semihaihtuvia yhdisteit{\"a}. Mittauksiin kuului my{\"o}s polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkitt{\"a}vi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}-v{\"a}henemi{\"a} eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenip{\"a}{\"a}st{\"o} laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 % kaikilla autoilla ja kaikissa l{\"a}mp{\"o}tiloissa. Kokonaistoksisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}henem{\"a}t olivat 14 - 45 % autosta ja l{\"a}mp{\"o}tilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sek{\"a} katalysaattorilla varustetuilla ett{\"a} katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja h{\"a}k{\"a}p{\"a}{\"a}st{\"o}t, mihin todenn{\"a}k{\"o}isesti vaikutti CARB:n eritt{\"a}in matala h{\"o}yrynpaine. Pisimm{\"a}lle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenip{\"a}{\"a}st{\"o}t. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o} oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}kin alle 1/10 dieselhenkil{\"o}auton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}st{\"a}. Reformuloituja polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} katalysaattorittoman auton hiukkaset sis{\"a}lsiv{\"a}t v{\"a}hemm{\"a}n PAH-yhdisteit{\"a} kuin eurolaatuista polttoainetta k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden m{\"a}{\"a}r{\"a} n{\"a}ytti my{\"o}s v{\"a}henev{\"a}n bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} olivat merkityksett{\"o}mi{\"a}. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km. ",
keywords = "emissions, exhaust gases, flue gases, gasoline, environmental protection, environmental effects, environmental technology, reformulation, engines, motor vehicles, traffic, regulation, hydrocarbons, aldehydes",
author = "P{\"a}ivi Aakko and Maija Lappi and Matti Kyt{\"o} and Jussi Kokko and Jouni Kivi and Juha Pentik{\"a}inen",
year = "1996",
month = dec,
day = "1",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4986-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1791",
address = "Finland",
}