Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin

Päivi Aakko, Maija Lappi, Matti Kytö, Jussi Kokko, Jouni Kivi, Juha Pentikäinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitkälle reformuloitua bensiiniä (CARB), Suomen nykyistä reformuloitua bensiiniä (RFG) ja MTBE:n lisäksi TAME-eetteriä sisältävää bensiiniä (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsemän oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin säännellyt päästöt eli kokonaishiilivedyt (THC), häkä (CO) ja typen oksidit (NOx). Lisäksi mitattiin sääntelemättömiä päästöjä eli aldehydejä, eriteltyjä hiilivetyjä, eettereitä, hiukkasia ja niiden koostumusta sekä semihaihtuvia yhdisteitä. Mittauksiin kuului myös polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkittäviä päästö-vähenemiä eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenipäästö laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 % kaikilla autoilla ja kaikissa lämpötiloissa. Kokonaistoksisten päästöjen vähenemät olivat 14 - 45 % autosta ja lämpötilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sekä katalysaattorilla varustetuilla että katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja häkäpäästöt, mihin todennäköisesti vaikutti CARB:n erittäin matala höyrynpaine. Pisimmälle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenipäästöt. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkaspäästö oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkaspäästökin alle 1/10 dieselhenkilöauton hiukkaspäästöstä. Reformuloituja polttoaineita käytettäessä katalysaattorittoman auton hiukkaset sisälsivät vähemmän PAH-yhdisteitä kuin eurolaatuista polttoainetta käytettäessä. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden määrä näytti myös vähenevän bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita käytettäessä olivat merkityksettömiä. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages71
ISBN (Print)951-38-4986-4
Publication statusPublished - 1 Dec 1996
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1791
ISSN1235-0605

Fingerprint

Reformulated gasoline
Polycyclic aromatic hydrocarbons
Gasoline
Engines

Keywords

  • emissions
  • exhaust gases
  • flue gases
  • gasoline
  • environmental protection
  • environmental effects
  • environmental technology
  • reformulation
  • engines
  • motor vehicles
  • traffic
  • regulation
  • hydrocarbons
  • aldehydes

Cite this

Aakko, P., Lappi, M., Kytö, M., Kokko, J., Kivi, J., & Pentikäinen, J. (1996). Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1791
Aakko, Päivi ; Lappi, Maija ; Kytö, Matti ; Kokko, Jussi ; Kivi, Jouni ; Pentikäinen, Juha. / Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa : Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1791).
@book{067e3406a8f34710868534d2eb6198ec,
title = "Moottoribensiinin reformulointi p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus s{\"a}{\"a}nneltyihin ja s{\"a}{\"a}ntelem{\"a}tt{\"o}miin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin",
abstract = "Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitk{\"a}lle reformuloitua bensiini{\"a} (CARB), Suomen nykyist{\"a} reformuloitua bensiini{\"a} (RFG) ja MTBE:n lis{\"a}ksi TAME-eetteri{\"a} sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}{\"a} bensiini{\"a} (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsem{\"a}n oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin s{\"a}{\"a}nnellyt p{\"a}{\"a}st{\"o}t eli kokonaishiilivedyt (THC), h{\"a}k{\"a} (CO) ja typen oksidit (NOx). Lis{\"a}ksi mitattiin s{\"a}{\"a}ntelem{\"a}tt{\"o}mi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} eli aldehydej{\"a}, eriteltyj{\"a} hiilivetyj{\"a}, eettereit{\"a}, hiukkasia ja niiden koostumusta sek{\"a} semihaihtuvia yhdisteit{\"a}. Mittauksiin kuului my{\"o}s polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkitt{\"a}vi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}-v{\"a}henemi{\"a} eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenip{\"a}{\"a}st{\"o} laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 {\%} kaikilla autoilla ja kaikissa l{\"a}mp{\"o}tiloissa. Kokonaistoksisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}henem{\"a}t olivat 14 - 45 {\%} autosta ja l{\"a}mp{\"o}tilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sek{\"a} katalysaattorilla varustetuilla ett{\"a} katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja h{\"a}k{\"a}p{\"a}{\"a}st{\"o}t, mihin todenn{\"a}k{\"o}isesti vaikutti CARB:n eritt{\"a}in matala h{\"o}yrynpaine. Pisimm{\"a}lle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenip{\"a}{\"a}st{\"o}t. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o} oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}kin alle 1/10 dieselhenkil{\"o}auton hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}st{\"a}. Reformuloituja polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} katalysaattorittoman auton hiukkaset sis{\"a}lsiv{\"a}t v{\"a}hemm{\"a}n PAH-yhdisteit{\"a} kuin eurolaatuista polttoainetta k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden m{\"a}{\"a}r{\"a} n{\"a}ytti my{\"o}s v{\"a}henev{\"a}n bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} olivat merkityksett{\"o}mi{\"a}. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km.",
keywords = "emissions, exhaust gases, flue gases, gasoline, environmental protection, environmental effects, environmental technology, reformulation, engines, motor vehicles, traffic, regulation, hydrocarbons, aldehydes",
author = "P{\"a}ivi Aakko and Maija Lappi and Matti Kyt{\"o} and Jussi Kokko and Jouni Kivi and Juha Pentik{\"a}inen",
year = "1996",
month = "12",
day = "1",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4986-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1791",
address = "Finland",

}

Aakko, P, Lappi, M, Kytö, M, Kokko, J, Kivi, J & Pentikäinen, J 1996, Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1791, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa : Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin. / Aakko, Päivi; Lappi, Maija; Kytö, Matti; Kokko, Jussi; Kivi, Jouni; Pentikäinen, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1791).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa

T2 - Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin

AU - Aakko, Päivi

AU - Lappi, Maija

AU - Kytö, Matti

AU - Kokko, Jussi

AU - Kivi, Jouni

AU - Pentikäinen, Juha

PY - 1996/12/1

Y1 - 1996/12/1

N2 - Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitkälle reformuloitua bensiiniä (CARB), Suomen nykyistä reformuloitua bensiiniä (RFG) ja MTBE:n lisäksi TAME-eetteriä sisältävää bensiiniä (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsemän oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin säännellyt päästöt eli kokonaishiilivedyt (THC), häkä (CO) ja typen oksidit (NOx). Lisäksi mitattiin sääntelemättömiä päästöjä eli aldehydejä, eriteltyjä hiilivetyjä, eettereitä, hiukkasia ja niiden koostumusta sekä semihaihtuvia yhdisteitä. Mittauksiin kuului myös polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkittäviä päästö-vähenemiä eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenipäästö laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 % kaikilla autoilla ja kaikissa lämpötiloissa. Kokonaistoksisten päästöjen vähenemät olivat 14 - 45 % autosta ja lämpötilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sekä katalysaattorilla varustetuilla että katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja häkäpäästöt, mihin todennäköisesti vaikutti CARB:n erittäin matala höyrynpaine. Pisimmälle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenipäästöt. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkaspäästö oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkaspäästökin alle 1/10 dieselhenkilöauton hiukkaspäästöstä. Reformuloituja polttoaineita käytettäessä katalysaattorittoman auton hiukkaset sisälsivät vähemmän PAH-yhdisteitä kuin eurolaatuista polttoainetta käytettäessä. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden määrä näytti myös vähenevän bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita käytettäessä olivat merkityksettömiä. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km.

AB - Tutkimuksessa vertailtiin Kalifornian pitkälle reformuloitua bensiiniä (CARB), Suomen nykyistä reformuloitua bensiiniä (RFG) ja MTBE:n lisäksi TAME-eetteriä sisältävää bensiiniä (RFG2) eurolaatuiseen bensiiniin (EN228). Mittauksia tehtiin FTP-testin mukaisesti +22 ja -7 oC:ssa 12 autolla, joista seitsemän oli katalysaattorilla varustettua ja viisi katalysaattoritonta autoa. Pakokaasuista mitattiin säännellyt päästöt eli kokonaishiilivedyt (THC), häkä (CO) ja typen oksidit (NOx). Lisäksi mitattiin sääntelemättömiä päästöjä eli aldehydejä, eriteltyjä hiilivetyjä, eettereitä, hiukkasia ja niiden koostumusta sekä semihaihtuvia yhdisteitä. Mittauksiin kuului myös polttoaineenkulutuksen mittaaminen eri polttoaineilla. Kaikilla tutkituilla reformuloiduilla polttoaineilla saavutettiin merkittäviä päästö-vähenemiä eurolaatuiseen polttoaineeseen verrattuna. Esimerkiksi bentseenipäästö laski reformuloiduilla polttoaineilla 40 - 50 % kaikilla autoilla ja kaikissa lämpötiloissa. Kokonaistoksisten päästöjen vähenemät olivat 14 - 45 % autosta ja lämpötilasta riippuen. RFG- ja RFG2-polttoaineilla saavutettiin sekä katalysaattorilla varustetuilla että katalysaattorittomilla autoilla CARB-polttoainetta alemmat kokonaishiilivety- ja häkäpäästöt, mihin todennäköisesti vaikutti CARB:n erittäin matala höyrynpaine. Pisimmälle reformuloidulla CARB-polttoaineella saavutettiin katalysaattoriautoilla muita polttoaineita alemmat 1,3-butadieenipäästöt. Alustavien mittausten mukaan katalysaattorilla varustetun bensiiniauton hiukkaspäästö oli noin 1/300 ja katalysaattorittoman auton hiukkaspäästökin alle 1/10 dieselhenkilöauton hiukkaspäästöstä. Reformuloituja polttoaineita käytettäessä katalysaattorittoman auton hiukkaset sisälsivät vähemmän PAH-yhdisteitä kuin eurolaatuista polttoainetta käytettäessä. Katalysaattoriautojen semihaihtuvan osuuden PAH-yhdisteiden määrä näytti myös vähenevän bensiinin reformuloinnin avulla. Polttoaineenkulutuserot eri polttoaineita käytettäessä olivat merkityksettömiä. Suurimmillaankin muutokset olivat alle 0,2 l/100 km.

KW - emissions

KW - exhaust gases

KW - flue gases

KW - gasoline

KW - environmental protection

KW - environmental effects

KW - environmental technology

KW - reformulation

KW - engines

KW - motor vehicles

KW - traffic

KW - regulation

KW - hydrocarbons

KW - aldehydes

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=8744270477&partnerID=8YFLogxK

M3 - Report

AN - SCOPUS:8744270477

SN - 951-38-4986-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Aakko P, Lappi M, Kytö M, Kokko J, Kivi J, Pentikäinen J. Moottoribensiinin reformulointi päästöjen vähentämiseksi Suomen olosuhteissa: Reformuloitujen bensiinien vaikutus säänneltyihin ja sääntelemättömiin päästöihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1791).