@book{c4b86c501b734ee9b686845e10130ecc,
title = "Moottoribensiinin reformulointi p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi Suomen olosuhteissa: Bensiinin rikki- ja bentseenipitoisuuden vaikutus p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin",
abstract = "Tutkimuksen aikaisemmissa vaiheissa on todettu autojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienenev{\"a}n k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} korkeintaan 4 p-% happea sis{\"a}lt{\"a}vi{\"a} polttoaineita. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksen vaiheessa kohteena olivat bensiinin rikki- ja bentseenipitoisuuden vaikutukset pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}ihin Suomen olosuhteissa. Bensiinin sis{\"a}lt{\"a}m{\"a}t rikkiyhdisteet hidastavat katalysaattorin toimintaa ja siten katalysaattorilla varustettujen autojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} voidaan pienent{\"a}{\"a} laskemalla polttoaineen rikkipitoisuutta. USA:ssa eniten myydyill{\"a} autoilla tehtyjen tutkimusten mukaan bensiinin rikkipitoisuuden laskeminen 500 ppm:st{\"a} 50 ppm:{\"a}{\"a}n v{\"a}hent{\"a}{\"a} hiilimonoksidip{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a} (CO) 13-19 %, hiilivetyp{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a} (HC) 16-18 % ja typen oksideja (NOx) 8-9 %; ei-s{\"a}{\"a}nneltyjen toksisten yhdisteiden kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} laski 10 %. Bentseeni taas on tunnettu karsinogeeni, jonka m{\"a}{\"a}r{\"a}lle bensiiniss{\"a} on asetettu raja-arvoja useammissa maissa ja raja-arvot kiristynev{\"a}t edelleen. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tehdyiss{\"a} mittauksissa bensiinin rikkipitoisuuden laskeminen tasolta 500 ppm tasolle 100 ppm vaikutti katalysaattoriauton s{\"a}{\"a}nneltyihin pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}ihin +22 oC:n mittausl{\"a}mp{\"o}tiloissa seuraavasti: * CO-p{\"a}{\"a}st{\"o} v{\"a}heni keskim{\"a}{\"a}rin 14 % eli 0,175 g/km * HC-p{\"a}{\"a}st{\"o} v{\"a}heni keskim{\"a}{\"a}rin 7 % eli 0,010 g/km * NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o} v{\"a}heni keskim{\"a}{\"a}rin 9 % eli 0,011 g/km L{\"a}mp{\"o}tilassa -7 oC p{\"a}{\"a}st{\"o}jen prosentuaaliset muutokset olivat pienempi{\"a}, mutta keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iset absoluuttiset muutokset (g/km) samaa tasoa kuin +22 oC:n l{\"a}mp{\"o}tilassa polttoaineen rikkipitoisuuden laskiessa. Ei-katalysaattoriautojen p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin bensiinin rikkipitoisuuden alentamisella ei ollut vaikutusta lukuunottamatta rikkidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a}, jolla ei ole suurta merkityst{\"a} bensiinik{\"a}ytt{\"o}isten autojen ollessa kysymyksess{\"a}. Pakokaasujen bentseenipitoisuus on verrannollinen polttoaineen sis{\"a}lt{\"a}m{\"a}n bentseenin m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n. Polttoaineen bentseenipitoisuuden laskiessa tasolta 3 p-% tasolle 1 p-%, pakokaasujen bentseenip{\"a}{\"a}st{\"o} laski n{\"a}iss{\"a} mittauksissa sek{\"a} +22 oC:n ett{\"a} -7 oC:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa katalysaattoriautoilla 20-30 % ja ei-katalysaattoriautoilla keskim{\"a}{\"a}rin 30 %. Bentseenip{\"a}{\"a}st{\"o} vaihteli FTP-kokeessa +22 oC:n l{\"a}mp{\"o}tilassa katalysaattoriautoilla 3-22 mg/km ja ei-katalysaattoriautoilla 40-90 mg/km. Mittaukset tankkauksen aikaisista haihtumap{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} osoittivat, ett{\"a} polttoaineen bentseenipitoisuuden laskeminen tasolta 3 p-% tasolle 1 p-% v{\"a}hensi vastaavasti tankkauksen aikaisen bentseenihaihtuman kolmannekseen. Lis{\"a}ksi havaittiin ett{\"a} bensiinin h{\"o}yrynpaineen laskeminen 85 kPa:sta 65 kPa:iin v{\"a}hensi tankkauksen aikaista kokonaishiilivetyhaihtumaa 22 % (10 g). Tutkimukseen sis{\"a}ltyi my{\"o}s lukuisten muiden ei-s{\"a}{\"a}nneltyjen yhdisteiden kuin bentseenin mittauksia pakokaasuista eri analysointitekniikoilla (mm. FTIR-tekniikka), mutta tilastollisesti merkitt{\"a}vi{\"a} muutoksia ei havaittu bensiinin rikki- tai bentseenipitoisuuden laskiessa.",
keywords = "liquid fuels, automotive fuels, gasoline, revision, emissions, sulfur, benzene, reduction",
author = "Matti Kyt{\"o} and P{\"a}ivi Aakko-Saksa and Maija Lappi and Jussi Kokko and Juha Pentik{\"a}inen and Antti Karintaus and Leena Rantanen",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4712-8",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1597",
address = "Finland",
}