@book{a75b5c7cdf184b979352dec52a721ef2,
title = "Moottorien kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimusmenetelmien kehitt{\"a}minen laboratorio- olosuhteisiin",
abstract = "Kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o} lis{\"a}{\"a} huomattavasti autojen ja koneiden energiankulutusta ja kulumista. Valtion teknillisess{\"a} tutkimuskeskuksessa (VTT) tutkitaan kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Tutkimuksen p{\"a}{\"a}tavoitteita ovat energiank{\"a}yt{\"o}n tehostaminen ja kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n aiheuttamien haittojen v{\"a}hent{\"a}minen. Julkaisussa esitell{\"a}{\"a}n kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimuslaitteiston ominaisuudet sek{\"a} ensimm{\"a}isten moottorikoesarjojen tulokset. Yksi p{\"a}{\"a}teht{\"a}v{\"a} oli moottorien kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n laboratoriomenetelmien kehitt{\"a}minen ja kehitettyjen menetelmien testaaminen. Kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimuslaitteiston keskeiset osat ovat tehokkaalla kylm{\"a}koneistolla varustettu kylm{\"a}huone ja kylm{\"a}huoneen ulkopuolelle asennettu prosessoriohjaus moottoridynamometri. Laitteisto mahdollistaa moottorien kuormittamisen kylm{\"a}ss{\"a} - 35 °C:n l{\"a}mp{\"o}tilaan saakka. Kokeita tehtiin tavanomaisella henkil{\"o}auton bensiinimoottorilla ja traktoreissa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ll{\"a} suoraruiskudieselmoottorilla. Koel{\"a}mp{\"o}tilat olivat +20, 0, -10, -20, -25 ja -30 °C. Kokeiden kestoaika oli 30 minuuttia. Moottoreita k{\"a}ytettiin sek{\"a} vakiokuormituksella ett{\"a} syklim{\"a}isell{\"a} kuormituksella. Moottorin k{\"a}ynnistymiseen liittyvi{\"a} tapahtumia, moottorin l{\"a}mpenemist{\"a}, polttoaineenkulutusta ja pakokaasusaosteita tutkittiin. Koel{\"a}mp{\"o}tilan lis{\"a}ksi muuttujia olivat mm. moottori{\"o}ljynlaatu ja l{\"a}mmittimien k{\"a}ytt{\"o}. Molemmissa moottoreissa polttoaineenkulutus nousi 10 - 15 %, kun koel{\"a}mp{\"o}tila laski +20:sta -30 °C:seen. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} s{\"a}esti polttoainetta keskim{\"a}{\"a}rin 5 %. Moott{\"o}ri{\"o}ljyn laatu ei vaikuttanut merkitt{\"a}v{\"a}sti moottorien polttoaineenkulutukseen. Sek{\"a} koel{\"a}mp{\"o}tila ett{\"a} {\"o}ljyn laatu vaikuttavat voimakkaasti voitelun k{\"a}ynnistymiseen moottorin eri osissa. Tutkimuksen tuloksena on k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} laitteisto ja tutkimusmenetelm{\"a}t, joiden avulla voidaan riitt{\"a}v{\"a}ll{\"a} tarkkuudella arvioida esimerkiksi erityyppisten moottorien, polttoaineiden tai voiteluaineiden toimivuutta kylm{\"a}ss{\"a}.",
keywords = "energy, engines, ground vehicles, low temperatures, fuel consumption, test equipment",
author = "Nils-Olof Nylund",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2950-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "497",
address = "Finland",
}