Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kylmäkäyttö lisää huomattavasti autojen ja koneiden energiankulutusta ja kulumista. Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa (VTT) tutkitaan kylmäkäyttöä. Tutkimuksen päätavoitteita ovat energiankäytön tehostaminen ja kylmäkäytön aiheuttamien haittojen vähentäminen. Julkaisussa esitellään kylmäkäytön tutkimuslaitteiston ominaisuudet sekä ensimmäisten moottorikoesarjojen tulokset. Yksi päätehtävä oli moottorien kylmäkäytön laboratoriomenetelmien kehittäminen ja kehitettyjen menetelmien testaaminen. Kylmäkäytön tutkimuslaitteiston keskeiset osat ovat tehokkaalla kylmäkoneistolla varustettu kylmähuone ja kylmähuoneen ulkopuolelle asennettu prosessoriohjaus moottoridynamometri. Laitteisto mahdollistaa moottorien kuormittamisen kylmässä - 35 °C:n lämpötilaan saakka. Kokeita tehtiin tavanomaisella henkilöauton bensiinimoottorilla ja traktoreissa käytettävällä suoraruiskudieselmoottorilla. Koelämpötilat olivat +20, 0, -10, -20, -25 ja -30 °C. Kokeiden kestoaika oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiokuormituksella että syklimäisellä kuormituksella. Moottorin käynnistymiseen liittyviä tapahtumia, moottorin lämpenemistä, polttoaineenkulutusta ja pakokaasusaosteita tutkittiin. Koelämpötilan lisäksi muuttujia olivat mm. moottoriöljynlaatu ja lämmittimien käyttö. Molemmissa moottoreissa polttoaineenkulutus nousi 10 - 15 %, kun koelämpötila laski +20:sta -30 °C:seen. Lohkolämmittimen käyttö säesti polttoainetta keskimäärin 5 %. Moottöriöljyn laatu ei vaikuttanut merkittävästi moottorien polttoaineenkulutukseen. Sekä koelämpötila että öljyn laatu vaikuttavat voimakkaasti voitelun käynnistymiseen moottorin eri osissa. Tutkimuksen tuloksena on käytettävissä laitteisto ja tutkimusmenetelmät, joiden avulla voidaan riittävällä tarkkuudella arvioida esimerkiksi erityyppisten moottorien, polttoaineiden tai voiteluaineiden toimivuutta kylmässä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages174
ISBN (Print)951-38-2950-2
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number497
ISSN0358-5077

Fingerprint

Research
xylometazoline

Keywords

  • energy
  • engines
  • ground vehicles
  • low temperatures
  • fuel consumption
  • test equipment

Cite this

Nylund, N-O. (1987). Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 497
Nylund, Nils-Olof. / Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 174 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 497).
@book{a75b5c7cdf184b979352dec52a721ef2,
title = "Moottorien kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimusmenetelmien kehitt{\"a}minen laboratorio- olosuhteisiin",
abstract = "Kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o} lis{\"a}{\"a} huomattavasti autojen ja koneiden energiankulutusta ja kulumista. Valtion teknillisess{\"a} tutkimuskeskuksessa (VTT) tutkitaan kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Tutkimuksen p{\"a}{\"a}tavoitteita ovat energiank{\"a}yt{\"o}n tehostaminen ja kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n aiheuttamien haittojen v{\"a}hent{\"a}minen. Julkaisussa esitell{\"a}{\"a}n kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimuslaitteiston ominaisuudet sek{\"a} ensimm{\"a}isten moottorikoesarjojen tulokset. Yksi p{\"a}{\"a}teht{\"a}v{\"a} oli moottorien kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n laboratoriomenetelmien kehitt{\"a}minen ja kehitettyjen menetelmien testaaminen. Kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}n tutkimuslaitteiston keskeiset osat ovat tehokkaalla kylm{\"a}koneistolla varustettu kylm{\"a}huone ja kylm{\"a}huoneen ulkopuolelle asennettu prosessoriohjaus moottoridynamometri. Laitteisto mahdollistaa moottorien kuormittamisen kylm{\"a}ss{\"a} - 35 °C:n l{\"a}mp{\"o}tilaan saakka. Kokeita tehtiin tavanomaisella henkil{\"o}auton bensiinimoottorilla ja traktoreissa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ll{\"a} suoraruiskudieselmoottorilla. Koel{\"a}mp{\"o}tilat olivat +20, 0, -10, -20, -25 ja -30 °C. Kokeiden kestoaika oli 30 minuuttia. Moottoreita k{\"a}ytettiin sek{\"a} vakiokuormituksella ett{\"a} syklim{\"a}isell{\"a} kuormituksella. Moottorin k{\"a}ynnistymiseen liittyvi{\"a} tapahtumia, moottorin l{\"a}mpenemist{\"a}, polttoaineenkulutusta ja pakokaasusaosteita tutkittiin. Koel{\"a}mp{\"o}tilan lis{\"a}ksi muuttujia olivat mm. moottori{\"o}ljynlaatu ja l{\"a}mmittimien k{\"a}ytt{\"o}. Molemmissa moottoreissa polttoaineenkulutus nousi 10 - 15 {\%}, kun koel{\"a}mp{\"o}tila laski +20:sta -30 °C:seen. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} s{\"a}esti polttoainetta keskim{\"a}{\"a}rin 5 {\%}. Moott{\"o}ri{\"o}ljyn laatu ei vaikuttanut merkitt{\"a}v{\"a}sti moottorien polttoaineenkulutukseen. Sek{\"a} koel{\"a}mp{\"o}tila ett{\"a} {\"o}ljyn laatu vaikuttavat voimakkaasti voitelun k{\"a}ynnistymiseen moottorin eri osissa. Tutkimuksen tuloksena on k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} laitteisto ja tutkimusmenetelm{\"a}t, joiden avulla voidaan riitt{\"a}v{\"a}ll{\"a} tarkkuudella arvioida esimerkiksi erityyppisten moottorien, polttoaineiden tai voiteluaineiden toimivuutta kylm{\"a}ss{\"a}.",
keywords = "energy, engines, ground vehicles, low temperatures, fuel consumption, test equipment",
author = "Nils-Olof Nylund",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2950-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "497",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O 1987, Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 497, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin. / Nylund, Nils-Olof.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 174 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 497).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin

AU - Nylund, Nils-Olof

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Kylmäkäyttö lisää huomattavasti autojen ja koneiden energiankulutusta ja kulumista. Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa (VTT) tutkitaan kylmäkäyttöä. Tutkimuksen päätavoitteita ovat energiankäytön tehostaminen ja kylmäkäytön aiheuttamien haittojen vähentäminen. Julkaisussa esitellään kylmäkäytön tutkimuslaitteiston ominaisuudet sekä ensimmäisten moottorikoesarjojen tulokset. Yksi päätehtävä oli moottorien kylmäkäytön laboratoriomenetelmien kehittäminen ja kehitettyjen menetelmien testaaminen. Kylmäkäytön tutkimuslaitteiston keskeiset osat ovat tehokkaalla kylmäkoneistolla varustettu kylmähuone ja kylmähuoneen ulkopuolelle asennettu prosessoriohjaus moottoridynamometri. Laitteisto mahdollistaa moottorien kuormittamisen kylmässä - 35 °C:n lämpötilaan saakka. Kokeita tehtiin tavanomaisella henkilöauton bensiinimoottorilla ja traktoreissa käytettävällä suoraruiskudieselmoottorilla. Koelämpötilat olivat +20, 0, -10, -20, -25 ja -30 °C. Kokeiden kestoaika oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiokuormituksella että syklimäisellä kuormituksella. Moottorin käynnistymiseen liittyviä tapahtumia, moottorin lämpenemistä, polttoaineenkulutusta ja pakokaasusaosteita tutkittiin. Koelämpötilan lisäksi muuttujia olivat mm. moottoriöljynlaatu ja lämmittimien käyttö. Molemmissa moottoreissa polttoaineenkulutus nousi 10 - 15 %, kun koelämpötila laski +20:sta -30 °C:seen. Lohkolämmittimen käyttö säesti polttoainetta keskimäärin 5 %. Moottöriöljyn laatu ei vaikuttanut merkittävästi moottorien polttoaineenkulutukseen. Sekä koelämpötila että öljyn laatu vaikuttavat voimakkaasti voitelun käynnistymiseen moottorin eri osissa. Tutkimuksen tuloksena on käytettävissä laitteisto ja tutkimusmenetelmät, joiden avulla voidaan riittävällä tarkkuudella arvioida esimerkiksi erityyppisten moottorien, polttoaineiden tai voiteluaineiden toimivuutta kylmässä.

AB - Kylmäkäyttö lisää huomattavasti autojen ja koneiden energiankulutusta ja kulumista. Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa (VTT) tutkitaan kylmäkäyttöä. Tutkimuksen päätavoitteita ovat energiankäytön tehostaminen ja kylmäkäytön aiheuttamien haittojen vähentäminen. Julkaisussa esitellään kylmäkäytön tutkimuslaitteiston ominaisuudet sekä ensimmäisten moottorikoesarjojen tulokset. Yksi päätehtävä oli moottorien kylmäkäytön laboratoriomenetelmien kehittäminen ja kehitettyjen menetelmien testaaminen. Kylmäkäytön tutkimuslaitteiston keskeiset osat ovat tehokkaalla kylmäkoneistolla varustettu kylmähuone ja kylmähuoneen ulkopuolelle asennettu prosessoriohjaus moottoridynamometri. Laitteisto mahdollistaa moottorien kuormittamisen kylmässä - 35 °C:n lämpötilaan saakka. Kokeita tehtiin tavanomaisella henkilöauton bensiinimoottorilla ja traktoreissa käytettävällä suoraruiskudieselmoottorilla. Koelämpötilat olivat +20, 0, -10, -20, -25 ja -30 °C. Kokeiden kestoaika oli 30 minuuttia. Moottoreita käytettiin sekä vakiokuormituksella että syklimäisellä kuormituksella. Moottorin käynnistymiseen liittyviä tapahtumia, moottorin lämpenemistä, polttoaineenkulutusta ja pakokaasusaosteita tutkittiin. Koelämpötilan lisäksi muuttujia olivat mm. moottoriöljynlaatu ja lämmittimien käyttö. Molemmissa moottoreissa polttoaineenkulutus nousi 10 - 15 %, kun koelämpötila laski +20:sta -30 °C:seen. Lohkolämmittimen käyttö säesti polttoainetta keskimäärin 5 %. Moottöriöljyn laatu ei vaikuttanut merkittävästi moottorien polttoaineenkulutukseen. Sekä koelämpötila että öljyn laatu vaikuttavat voimakkaasti voitelun käynnistymiseen moottorin eri osissa. Tutkimuksen tuloksena on käytettävissä laitteisto ja tutkimusmenetelmät, joiden avulla voidaan riittävällä tarkkuudella arvioida esimerkiksi erityyppisten moottorien, polttoaineiden tai voiteluaineiden toimivuutta kylmässä.

KW - energy

KW - engines

KW - ground vehicles

KW - low temperatures

KW - fuel consumption

KW - test equipment

M3 - Report

SN - 951-38-2950-2

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O. Moottorien kylmäkäytön tutkimusmenetelmien kehittäminen laboratorio- olosuhteisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 174 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 497).