Motorcykelolyckor i Finland

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

En utredning har utförts över motorcyklars trafikolyckor baserad på den officiella olycksstatistiken, analys av försäkringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur långt motorcyklister kör och deras åsikter om trafiksäkerhet har utretss med postenkät. Under de senaste åren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare dött i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen är hälften mindre än under de enligt statistikerna svaraste åren vid början av 1970-talet. Men under de två senaste åren verkar det som om antalet motorcykelolyckor börjat öka efter en långpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor följer utvecklingen i motorcykelkörning. Detta påvisas bl.a. av att nästan 80 % av spridningen i antalet motorcyklister som skadats åren 1970 - 83 kan förklaras med antalet årligen registrerade nya motorcyklar. Nästan hälften av de motorcykelolyckor som årligen får ersättning genom sin trafikförsäkring gäller förare som är under 18 år. Nästan 40 % av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en dödsolycka hade haft körkort under 2 år och ca en tredjedel hade inte körkort. För hög hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca hälften av de dödsolyckor som förorsakats av motorcyklisten. Ungefär 70 % av de motorcyklar som råkat ut för en singelolycka överskred hastighetsbegränsningenoch ca 40 % av dem som varit huvudorsaken till kollision. För liten körerfarenhet eller bristande körsskicklighet ansågs ha inverkat på ca 40 % av de olyckor som förorsakats av motorcyklar. I kollisioner, där motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 % av fallen för korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiksäkerhet förbättras genom att utveckla kraven för körkort och genom att de motorcyklister som redan har körkort vidare utbildas. Polisen bör effektivisera övervakningen av motorcyklisternas körhastigheter och av att de har körkort.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages128
ISBN (Print)951-38-2647-3
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume423

Fingerprint

accidents
Finland

Keywords

  • Finland
  • motor cycles
  • motor vehicle accidents
  • safety
  • traffic accidents
  • statistical analysis
  • driving license
  • driver training

Cite this

Kallberg, V-P. (1986). Motorcykelolyckor i Finland. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 423
Kallberg, Veli-Pekka. / Motorcykelolyckor i Finland. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 423).
@book{86e0aff82ab645dfb285f176b9b6201f,
title = "Motorcykelolyckor i Finland",
abstract = "En utredning har utf{\"o}rts {\"o}ver motorcyklars trafikolyckor baserad p{\aa} den officiella olycksstatistiken, analys av f{\"o}rs{\"a}kringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur l{\aa}ngt motorcyklister k{\"o}r och deras {\aa}sikter om trafiks{\"a}kerhet har utretss med postenk{\"a}t. Under de senaste {\aa}ren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare d{\"o}tt i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen {\"a}r h{\"a}lften mindre {\"a}n under de enligt statistikerna svaraste {\aa}ren vid b{\"o}rjan av 1970-talet. Men under de tv{\aa} senaste {\aa}ren verkar det som om antalet motorcykelolyckor b{\"o}rjat {\"o}ka efter en l{\aa}ngpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor f{\"o}ljer utvecklingen i motorcykelk{\"o}rning. Detta p{\aa}visas bl.a. av att n{\"a}stan 80 {\%} av spridningen i antalet motorcyklister som skadats {\aa}ren 1970 - 83 kan f{\"o}rklaras med antalet {\aa}rligen registrerade nya motorcyklar. N{\"a}stan h{\"a}lften av de motorcykelolyckor som {\aa}rligen f{\aa}r ers{\"a}ttning genom sin trafikf{\"o}rs{\"a}kring g{\"a}ller f{\"o}rare som {\"a}r under 18 {\aa}r. N{\"a}stan 40 {\%} av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en d{\"o}dsolycka hade haft k{\"o}rkort under 2 {\aa}r och ca en tredjedel hade inte k{\"o}rkort. F{\"o}r h{\"o}g hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca h{\"a}lften av de d{\"o}dsolyckor som f{\"o}rorsakats av motorcyklisten. Ungef{\"a}r 70 {\%} av de motorcyklar som r{\aa}kat ut f{\"o}r en singelolycka {\"o}verskred hastighetsbegr{\"a}nsningenoch ca 40 {\%} av dem som varit huvudorsaken till kollision. F{\"o}r liten k{\"o}rerfarenhet eller bristande k{\"o}rsskicklighet ans{\aa}gs ha inverkat p{\aa} ca 40 {\%} av de olyckor som f{\"o}rorsakats av motorcyklar. I kollisioner, d{\"a}r motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 {\%} av fallen f{\"o}r korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiks{\"a}kerhet f{\"o}rb{\"a}ttras genom att utveckla kraven f{\"o}r k{\"o}rkort och genom att de motorcyklister som redan har k{\"o}rkort vidare utbildas. Polisen b{\"o}r effektivisera {\"o}vervakningen av motorcyklisternas k{\"o}rhastigheter och av att de har k{\"o}rkort.",
keywords = "Finland, motor cycles, motor vehicle accidents, safety, traffic accidents, statistical analysis, driving license, driver training",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1986",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-2647-3",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 1986, Motorcykelolyckor i Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 423, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Motorcykelolyckor i Finland. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 423).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Motorcykelolyckor i Finland

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - En utredning har utförts över motorcyklars trafikolyckor baserad på den officiella olycksstatistiken, analys av försäkringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur långt motorcyklister kör och deras åsikter om trafiksäkerhet har utretss med postenkät. Under de senaste åren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare dött i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen är hälften mindre än under de enligt statistikerna svaraste åren vid början av 1970-talet. Men under de två senaste åren verkar det som om antalet motorcykelolyckor börjat öka efter en långpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor följer utvecklingen i motorcykelkörning. Detta påvisas bl.a. av att nästan 80 % av spridningen i antalet motorcyklister som skadats åren 1970 - 83 kan förklaras med antalet årligen registrerade nya motorcyklar. Nästan hälften av de motorcykelolyckor som årligen får ersättning genom sin trafikförsäkring gäller förare som är under 18 år. Nästan 40 % av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en dödsolycka hade haft körkort under 2 år och ca en tredjedel hade inte körkort. För hög hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca hälften av de dödsolyckor som förorsakats av motorcyklisten. Ungefär 70 % av de motorcyklar som råkat ut för en singelolycka överskred hastighetsbegränsningenoch ca 40 % av dem som varit huvudorsaken till kollision. För liten körerfarenhet eller bristande körsskicklighet ansågs ha inverkat på ca 40 % av de olyckor som förorsakats av motorcyklar. I kollisioner, där motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 % av fallen för korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiksäkerhet förbättras genom att utveckla kraven för körkort och genom att de motorcyklister som redan har körkort vidare utbildas. Polisen bör effektivisera övervakningen av motorcyklisternas körhastigheter och av att de har körkort.

AB - En utredning har utförts över motorcyklars trafikolyckor baserad på den officiella olycksstatistiken, analys av försäkringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur långt motorcyklister kör och deras åsikter om trafiksäkerhet har utretss med postenkät. Under de senaste åren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare dött i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen är hälften mindre än under de enligt statistikerna svaraste åren vid början av 1970-talet. Men under de två senaste åren verkar det som om antalet motorcykelolyckor börjat öka efter en långpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor följer utvecklingen i motorcykelkörning. Detta påvisas bl.a. av att nästan 80 % av spridningen i antalet motorcyklister som skadats åren 1970 - 83 kan förklaras med antalet årligen registrerade nya motorcyklar. Nästan hälften av de motorcykelolyckor som årligen får ersättning genom sin trafikförsäkring gäller förare som är under 18 år. Nästan 40 % av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en dödsolycka hade haft körkort under 2 år och ca en tredjedel hade inte körkort. För hög hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca hälften av de dödsolyckor som förorsakats av motorcyklisten. Ungefär 70 % av de motorcyklar som råkat ut för en singelolycka överskred hastighetsbegränsningenoch ca 40 % av dem som varit huvudorsaken till kollision. För liten körerfarenhet eller bristande körsskicklighet ansågs ha inverkat på ca 40 % av de olyckor som förorsakats av motorcyklar. I kollisioner, där motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 % av fallen för korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiksäkerhet förbättras genom att utveckla kraven för körkort och genom att de motorcyklister som redan har körkort vidare utbildas. Polisen bör effektivisera övervakningen av motorcyklisternas körhastigheter och av att de har körkort.

KW - Finland

KW - motor cycles

KW - motor vehicle accidents

KW - safety

KW - traffic accidents

KW - statistical analysis

KW - driving license

KW - driver training

M3 - Report

SN - 951-38-2647-3

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Motorcykelolyckor i Finland

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Motorcykelolyckor i Finland. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 423).