Motorcykelolyckor i Finland

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

En utredning har utförts över motorcyklars trafikolyckor baserad på den officiella olycksstatistiken, analys av försäkringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur långt motorcyklister kör och deras åsikter om trafiksäkerhet har utretss med postenkät. Under de senaste åren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare dött i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen är hälften mindre än under de enligt statistikerna svaraste åren vid början av 1970-talet. Men under de två senaste åren verkar det som om antalet motorcykelolyckor börjat öka efter en långpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor följer utvecklingen i motorcykelkörning. Detta påvisas bl.a. av att nästan 80 % av spridningen i antalet motorcyklister som skadats åren 1970 - 83 kan förklaras med antalet årligen registrerade nya motorcyklar. Nästan hälften av de motorcykelolyckor som årligen får ersättning genom sin trafikförsäkring gäller förare som är under 18 år. Nästan 40 % av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en dödsolycka hade haft körkort under 2 år och ca en tredjedel hade inte körkort. För hög hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca hälften av de dödsolyckor som förorsakats av motorcyklisten. Ungefär 70 % av de motorcyklar som råkat ut för en singelolycka överskred hastighetsbegränsningenoch ca 40 % av dem som varit huvudorsaken till kollision. För liten körerfarenhet eller bristande körsskicklighet ansågs ha inverkat på ca 40 % av de olyckor som förorsakats av motorcyklar. I kollisioner, där motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 % av fallen för korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiksäkerhet förbättras genom att utveckla kraven för körkort och genom att de motorcyklister som redan har körkort vidare utbildas. Polisen bör effektivisera övervakningen av motorcyklisternas körhastigheter och av att de har körkort.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages128
ISBN (Print)951-38-2647-3
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number423
ISSN0358-5077

Keywords

  • Finland
  • motor cycles
  • motor vehicle accidents
  • safety
  • traffic accidents
  • statistical analysis
  • driving license
  • driver training

Cite this

Kallberg, V-P. (1986). Motorcykelolyckor i Finland. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 423