@book{86e0aff82ab645dfb285f176b9b6201f,
title = "Motorcykelolyckor i Finland",
abstract = "En utredning har utf{\"o}rts {\"o}ver motorcyklars trafikolyckor baserad p{\aa} den officiella olycksstatistiken, analys av f{\"o}rs{\"a}kringsbolagens trafikskadestatistik samt haverikommissionernas material. Hur l{\aa}ngt motorcyklister k{\"o}r och deras {\aa}sikter om trafiks{\"a}kerhet har utretss med postenk{\"a}t. Under de senaste {\aa}ren har 10 - 30 motorcyklister eller passagerare d{\"o}tt i motorcykelolyckor och 400 - 500 har skadats. Antalen {\"a}r h{\"a}lften mindre {\"a}n under de enligt statistikerna svaraste {\aa}ren vid b{\"o}rjan av 1970-talet. Men under de tv{\aa} senaste {\aa}ren verkar det som om antalet motorcykelolyckor b{\"o}rjat {\"o}ka efter en l{\aa}ngpositiv utveckling. Antalet motorcykelolyckor f{\"o}ljer utvecklingen i motorcykelk{\"o}rning. Detta p{\aa}visas bl.a. av att n{\"a}stan 80 % av spridningen i antalet motorcyklister som skadats {\aa}ren 1970 - 83 kan f{\"o}rklaras med antalet {\aa}rligen registrerade nya motorcyklar. N{\"a}stan h{\"a}lften av de motorcykelolyckor som {\aa}rligen f{\aa}r ers{\"a}ttning genom sin trafikf{\"o}rs{\"a}kring g{\"a}ller f{\"o}rare som {\"a}r under 18 {\aa}r. N{\"a}stan 40 % av de motorcyklister som varit huvudorsaken till en d{\"o}dsolycka hade haft k{\"o}rkort under 2 {\aa}r och ca en tredjedel hade inte k{\"o}rkort. F{\"o}r h{\"o}g hastighet var enligt haverikommissionerna en orsak till olyckan i ca h{\"a}lften av de d{\"o}dsolyckor som f{\"o}rorsakats av motorcyklisten. Ungef{\"a}r 70 % av de motorcyklar som r{\aa}kat ut f{\"o}r en singelolycka {\"o}verskred hastighetsbegr{\"a}nsningenoch ca 40 % av dem som varit huvudorsaken till kollision. F{\"o}r liten k{\"o}rerfarenhet eller bristande k{\"o}rsskicklighet ans{\aa}gs ha inverkat p{\aa} ca 40 % av de olyckor som f{\"o}rorsakats av motorcyklar. I kollisioner, d{\"a}r motorcykeln var den mindre skyldiga eller osyldiga parten, var orsaken ofta att den andra parten inte observerat motorcyklisten, i 70 % av fallen f{\"o}r korsningeolyckor.Enligt den har undersokningen kunde motorcyklisternas trafiks{\"a}kerhet f{\"o}rb{\"a}ttras genom att utveckla kraven f{\"o}r k{\"o}rkort och genom att de motorcyklister som redan har k{\"o}rkort vidare utbildas. Polisen b{\"o}r effektivisera {\"o}vervakningen av motorcyklisternas k{\"o}rhastigheter och av att de har k{\"o}rkort.",
keywords = "Finland, motor cycles, motor vehicle accidents, safety, traffic accidents, statistical analysis, driving license, driver training",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1986",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-2647-3",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "423",
address = "Finland",
}