TY - BOOK
T1 - Muuttuvien nopeusrajoitusten kannattavuuden tarkastelu kaksikaistaisella tiellä. Esimerkkitapaus valtatie 7 (E18) Kotka-Pyhtää
AU - Nokkala, Marko
AU - Schirokoff, Anna
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Tämä raportti käsittelee hankearviointia Kotka-Pyhtää tien muuttuvien
nope-
usrajoitusten tapaustutkimuksen pohjalta. Perinteisen hyötykustannusana-
lyysiin perustuvan tarkastelun lisäksi otettiin huomioon analyysiin liittyviä
on-
gelmakohtia sekä uusia vaihtoehtoisia menetelmiä, joita toistaiseksi ei ole
laajamittaisesti hankearvioinnissa käytetty.
Raportin ensimmäisessä osassa selvitettiin sääohjatun tien yhteiskunnallista
kannattavuutta Kotka-Pyhtää tien sekaliikennetie- ja moottoriliikennetie-
osuuksilla. Tutkimuksen menetelmät ja lähestymistapa pohjautuivat tässä
osassa aikaisempiin tutkimuksiin, joissa oli selvitetty sääohjatun tien muiden
osuuksien yhteiskuntataloudellisuutta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että sääohjatun tien yhteiskuntata-
loudellinen kannattavuus ei ole hyvä hyötykustannustarkastelulla mitattuna.
Osakustannustekijöinä tarkastelussa olivat onnettomuus-, aika-, ajoneuvo-,
melu-, päästö ja asfalttipäällysteen kustannukset. Yhteiskuntataloudellisessa
tarkastelussa kannattavuutta heikentää laskeneista nopeuksista johtuva
matka-ajan kasvu, joka pienentää syntyviä yhteiskuntataloudellisia säästöjä.
Suurimmat säästöt syntyvät onnettomuuskustannusten alenemisesta.
Raportin toisessa osassa tutkittiin sekä herkkyysanalyysin että langattoman
tiedonsiirron vaihtoehdon pohjalta sääohjatun tien kannattavuutta. Näiden
laajennusten hyötykustannustarkasteluun voidaan todeta muuttavan perin-
teistä analyysiä sekä niiltä osin, joilla arvostuseriä voidaan muuttaa että
niin,
että kahta vaihtoehtoista investoinnin toteuttamistapaa voidaan vertailla kes-
kenään. Jotta hyötykustannussuhde saataisiin kannattavaksi, tulisi muuttuvi-
en kustannusten tien ylläpidosta alentua merkittävästi, mikä ei ole
realistinen
oletus. Toisaalta kasvavat liikenteen määrät ja alenevat keskinopeudet voi-
vat vähentää onnettomuusriskiä ja kasvattaa yhteiskuntataloudellisia sääs-
töjä.
Raportin toisessa osassa käsiteltiin perinteisen hyötykustannustarkastelun
lisäksi vaihtoehtoisia lähestymistapoja hankearvioinnissa soveltaen Capital
Asset Pricing Modelia (CAPM). Tämäkään tarkastelu ei muuttanut hanketta
kannattavaksi, mutta paransi hyötykustannussuhdetta perinteisiin tarkaste-
luihin nähden. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin lyhyesti
monikriteerianalyysiä
ei-taloudelliseen tarkasteluun pohjautuvana hankearviointimenetelmänä.
AB - Tämä raportti käsittelee hankearviointia Kotka-Pyhtää tien muuttuvien
nope-
usrajoitusten tapaustutkimuksen pohjalta. Perinteisen hyötykustannusana-
lyysiin perustuvan tarkastelun lisäksi otettiin huomioon analyysiin liittyviä
on-
gelmakohtia sekä uusia vaihtoehtoisia menetelmiä, joita toistaiseksi ei ole
laajamittaisesti hankearvioinnissa käytetty.
Raportin ensimmäisessä osassa selvitettiin sääohjatun tien yhteiskunnallista
kannattavuutta Kotka-Pyhtää tien sekaliikennetie- ja moottoriliikennetie-
osuuksilla. Tutkimuksen menetelmät ja lähestymistapa pohjautuivat tässä
osassa aikaisempiin tutkimuksiin, joissa oli selvitetty sääohjatun tien muiden
osuuksien yhteiskuntataloudellisuutta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että sääohjatun tien yhteiskuntata-
loudellinen kannattavuus ei ole hyvä hyötykustannustarkastelulla mitattuna.
Osakustannustekijöinä tarkastelussa olivat onnettomuus-, aika-, ajoneuvo-,
melu-, päästö ja asfalttipäällysteen kustannukset. Yhteiskuntataloudellisessa
tarkastelussa kannattavuutta heikentää laskeneista nopeuksista johtuva
matka-ajan kasvu, joka pienentää syntyviä yhteiskuntataloudellisia säästöjä.
Suurimmat säästöt syntyvät onnettomuuskustannusten alenemisesta.
Raportin toisessa osassa tutkittiin sekä herkkyysanalyysin että langattoman
tiedonsiirron vaihtoehdon pohjalta sääohjatun tien kannattavuutta. Näiden
laajennusten hyötykustannustarkasteluun voidaan todeta muuttavan perin-
teistä analyysiä sekä niiltä osin, joilla arvostuseriä voidaan muuttaa että
niin,
että kahta vaihtoehtoista investoinnin toteuttamistapaa voidaan vertailla kes-
kenään. Jotta hyötykustannussuhde saataisiin kannattavaksi, tulisi muuttuvi-
en kustannusten tien ylläpidosta alentua merkittävästi, mikä ei ole
realistinen
oletus. Toisaalta kasvavat liikenteen määrät ja alenevat keskinopeudet voi-
vat vähentää onnettomuusriskiä ja kasvattaa yhteiskuntataloudellisia sääs-
töjä.
Raportin toisessa osassa käsiteltiin perinteisen hyötykustannustarkastelun
lisäksi vaihtoehtoisia lähestymistapoja hankearvioinnissa soveltaen Capital
Asset Pricing Modelia (CAPM). Tämäkään tarkastelu ei muuttanut hanketta
kannattavaksi, mutta paransi hyötykustannussuhdetta perinteisiin tarkaste-
luihin nähden. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin lyhyesti
monikriteerianalyysiä
ei-taloudelliseen tarkasteluun pohjautuvana hankearviointimenetelmänä.
KW - weather controlled road
KW - investment calculations
KW - variable speed limit
KW - socio-economic profitability
M3 - Report
SN - 951-726-801-7
T3 - Tiehallinnon selvityksiä
BT - Muuttuvien nopeusrajoitusten kannattavuuden tarkastelu kaksikaistaisella tiellä. Esimerkkitapaus valtatie 7 (E18) Kotka-Pyhtää
PB - Tiehallinto
CY - Helsinki
ER -