@book{696e361865874e0d98ab224018f68392,
title = "N{\"a}kemyksi{\"a} liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen kahdessa esimerkkiorganisaatiossa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin P{\"a}{\"a}kaupunkiseudun yhteisty{\"o}valtuuskunnassa YTV:ss{\"a} ja Suomen Posti Oyj:ss{\"a} liikenneturvallisuuden parissa ty{\"o}skentelevien henkil{\"o}iden k{\"a}sityksi{\"a} valtakunnallisesta tieliikenteen liikenneturvallisuusvisiosta, sen merkityksest{\"a} ja sen edellytt{\"a}mien toimenpiteiden mahdollisista toteuttamisen esteist{\"a}. Lis{\"a}ksi perehdyttiin n{\"a}iss{\"a} organisaatioissa jo tehtyyn liikenneturvallisuusty{\"o}h{\"o}n. Tavoitteena oli etsi{\"a} tapoja, joilla valtakunnallista liikenneturvallisuusvisiota voitaisiin vied{\"a} k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n. Tutkimusmenetelm{\"a}n{\"a} oli haastattelu, jonka pohjaksi haastateltavat olivat saaneet luettavakseen etuk{\"a}teismateriaalin. Siin{\"a} oli mm. tietoa liikenneturvallisuusvisiosta, lueteltu erityyppisi{\"a} liikenneturvallisuustoimenpiteit{\"a} ja pohdintaa liikenneturvallisuusty{\"o}n vastuunjaosta kuljetusten tilaajien, kuljetusyritysten ja kuljettajien v{\"a}lill{\"a}. Kutakin haastattelua varten varattiin aikaa puolitoista tuntia. Osassa haastatteluista oli kaksi henkil{\"o}{\"a} yht{\"a} aikaa haastateltavana, mutta suurin osa oli yksil{\"o}haastatteluja. Tutkitut organisaatiot poikkesivat toisistaan mm. siten, ett{\"a} Suomen Posti Oyj:ss{\"a} liikenneturvallisuusvisio oli melko tuntematon asia eik{\"a} sit{\"a} siksi oltu viel{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} sovellettu mihink{\"a}{\"a}n. YTV:ss{\"a} sen sijaan se oli osalle haastatelluista hyvinkin tuttu ja sen pohjalta oli jo tehty t{\"o}it{\"a} ja laadittu julkaisuja. Haastatellut suhtautuivat molemmissa organisaatioissa eritt{\"a}in my{\"o}nteisesti sek{\"a} liikenneturvallisuusvisioon ett{\"a} liikenneturvallisuusty{\"o}h{\"o}n. He olivat my{\"o}s tehneet monipuolisesti ty{\"o}t{\"a} liikenneturvallisuuden edist{\"a}miseksi ja turvallisten kuljetusten edellytysten luomiseksi. T{\"a}m{\"a}n haastattelun avulla ei kuitenkaan saatu luotettavaa tietoa siit{\"a}, miten kyseisten organisaatioiden vaikutuspiiriss{\"a} olevat kuljettajat tien p{\"a}{\"a}ll{\"a} liikkuessaan toteuttavat n{\"a}it{\"a} liikenneturvallisuusarvoja. Todenn{\"a}k{\"o}isesti k{\"a}yt{\"a}nt{\"o} poikkeaa haastatteluissa syntyneest{\"a} ideaalikuvasta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottamista toiminnassa on ter{\"a}v{\"o}itett{\"a}v{\"a} viel{\"a} paljon ennen kuin sen merkitys alkaa konkreettisesti n{\"a}ky{\"a} my{\"o}s k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a}.",
keywords = "traffic safety vision, traffic safety, transport",
author = "Rita Rathmayer and Virpi Britschgi",
note = "Liikenneturvallisuuden pitk{\"a}n aikav{\"a}lin tutkimus- ja kehitt{\"a}misohjelma",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-723-740-5",
series = "LINTU-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "2/2003",
address = "Finland",
}