TY - BOOK
T1 - Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa
AU - Malmivuo, Mikko
AU - Luoma, Juha
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien
tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata
nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden
turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958
kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat
tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja
joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto.
Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai
nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla
oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus
onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen).
Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat
talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli
tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa
onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita,
keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia
talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6
%, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja
paljailla jääkeleillä 23,2 %.
Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin
verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi
ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät
useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen
alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin.
Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet
olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia.
Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla
arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita
käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien
lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin
yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti
merkitsevä.
Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä
ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien
liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin
nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka
arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten
altistustietojen puuttuessa.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien
tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata
nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden
turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958
kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat
tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja
joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto.
Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai
nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla
oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus
onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen).
Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat
talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli
tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa
onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita,
keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia
talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6
%, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja
paljailla jääkeleillä 23,2 %.
Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin
verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi
ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät
useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen
alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin.
Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet
olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia.
Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla
arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita
käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien
lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin
yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti
merkitsevä.
Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä
ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien
liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin
nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka
arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten
altistustietojen puuttuessa.
KW - fatal road accidents
KW - road safety
KW - studded tires
KW - unstudded tires
KW - winter tires
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -