Nastarenkaiden ominaisuudet ja kunto talvikaudella 1981-1982

Matti Sistonen, Antti Seise, Matti Huhtala

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Selvitetään nastarenkaiden ominaisuuksia; nastojen ulkonemia, pistovoimia ja nastojen lukumääriä ja arvioidaan liikenteessä olevien autojen renkaiden ja nastojen kunto. Nastarenkaiden kehitystä päällysteen kulutusvaikutuksen ja renkaiden pitokyvyn osalta arvioidaan. Lisäksi tutkitaan myynnissä olevien uusien nastarenkaiden nastoituksia; miten ne täyttävät nsatojen ulkonemista annetut määräykset. Liikenteessä olevia nastarenkaita koskeva havaintoaineisto kerättiin 1500 henkilö-, paketti- ja kuorma-autosta. Mittaukset tehtiin kuudella eri paikkakunnalla maalis-huhtikuussa 1982. Nastojen pistovoimat mitattiin kenttäkäyttöisellä pistovoimamittarilla. Sen antamien mittausarvojen ja laboratoriokäyttöisen nastarenkaiden pistovoimamittarin mittausarvojen välille muodostettiin yhteys. Nastarenkaiden keskimääräinen käyttöaste on henkilö- ja pakettisutoissa 86 %. Myöhäinen tutkimusajankohta kevättalvella on alentanut käyttöä. Henkilöauton nastarankaista, joilla on ajettu keskimäärin runsaat 19 000 km, 73 % on joko hyväkuntoisia tai uutta vastaavia. Keakimääräinen nastaulkonema on 0,95 mm. Ulkonema alenee ajomäärän mukaan 1,1 mm:n alkutasolta 0,6 mm:iin 50 000 km:n jälkeen. Keskimääräinen pistovoima on 75 N, joka alenee 50 000 km:n aikana 95 N:sta 50 N:iin. Nastojen lukumäärä ei riipu ajomäärästä, mikä merkitsee sitä, että nastojen irtoilu on harvinaista. Henkilöauton nastarenkaiden ulkonemat ja pistovoimat ovat pienemmät verrattuna talvikauden 1977 - 197B tutkimuksen tuloksiin. Ulkonema on alentunut 12 % ja pistovoima 29 %. Päällysteen kulumistutkimusten ja nastarenkaiden kitkatutkimusten tulosten mukaan tämä on alentanut nastarenkaiden aiheuttamaa päällysteen kulutusvaikutusta 33 % ja nastarenkaiden kitkaa 9 %. Renkaiden ja nastoitusten yleiskunto on parantunut samanaikaisesti. Kuorma-autoissa, joissa nastarenkaat ovat vain etuakselilla, nastarenkaiden käyttöaste on 36 t. Se vaihtelee auton käyttötarkoituksen mukaan (suurin raakapuun kulietuksessa ja pienin sora-autoissa). Nastojen ulkonema on keskimäärin 1,2 mm ja pistovoima 110 N. Pistovoima on alentunut talvikauden 1977 -1978 tasolta 31 % ja ulkonema 9 %. Myynnissä olevia uusia nastarenkaita koskevat tutkimukset tehtiin mittaamalla nastaulkonemat 150 henkilöauton nastarenkaasta. Mittauksia tehtiin kymmenessä eri rengasliikkeessä Helsingissä ja Espoossa. Yksittäisistä nastoista oli 10 % ulkonemaltaan alle 0,5 mm:n vähimmäisulkoneman ja 11 % yli 1,5 mm:n enimmäisulkoneman. Vaadittu ulkoneman keskiarvo 1,2 + 0,3 mm toteutui 67 %:ssa renkaista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages94
ISBN (Print)951-38-1881-0
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number223
ISSN0358-5077

Keywords

  • tyres
  • studded tyres
  • stud forces
  • friction
  • pavement
  • wear

Cite this

Sistonen, M., Seise, A., & Huhtala, M. (1983). Nastarenkaiden ominaisuudet ja kunto talvikaudella 1981-1982. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 223