TY - BOOK
T1 - Neste-, maa- ja biokaasu moottoripolttoaineena
T2 - Kirjallisuuskatsaus
AU - Kytö, Matti
AU - Nylund, Nils-Olof
PY - 1985
Y1 - 1985
N2 - Neste-, maa- ja biokaasu ovat hyviä
moottoripolttoaineita. Kaasujen polttoainekäyttö on
yleistynyt kohteissa, joissa vähäiset pakokaasupäästöt
ovat tärkeitä. Käyttöä rajoittavia tekijöitä ovat hinta,
varastoinnin vaikeus ajoneuvoissa ja jakelupisteiden
vähäisyys. Sekä neste- että maakaasu sopivat
ominaisuuksiensa puolesta hyvin ottomoottorin
polttoaineeksi. Maakaasu sopii hyvin myös
dieselperiaatteella toimivan moottorin pääpolttoaineeksi,
mutta sytytyspolttoaineena tarvitaan edelleen
dieselöljyä. Biokaasu on polttoaineominaisuuksiltaan
maakaasun kaltaista.
Sekä neste- että maakaasua käytetään jonkin verran
moottoripolttoaineena pääasiassa Yhdysvalloissa,
Japanissa ja eräissä Länsi-Euroopan maissa. Lähes kaikki
nestekaasua (LPG) tai paineistettua maakaasua (CNG)
käyttävät autot ovat kaksoispolttoaineversioita.
Normaaliin bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna lähes
ainoa rakenteellinen ero on polttoainejärjestelmässä.
Lisäksi elektroninen sytytysennakon säädin on
yleistymässä kaksoispolttoajoneuvoissa. Neste- tai
maakaasua pääpolttoaineenaan käyttävien autojen väliset
erot rakenteissa ja säädöissä rajoittuvat lähinnä
polttoaineen varastointitapaan.
Muutettaessa dieselmoottori kokonaan tai osittain
kaasukäyttöiseksi on valittavissa kolme tapaa: 1)
moottorin muuttaminen ottomoottoriksi, jolloin
dieselöljyn korvausaste on 100 %, 2) ns.
mixed-diesel-konversio, jossa kaasua syötetään imuilman
joukkoon (korvausaste noin 35 %) ja 3)
pilot-ruiskutteinen diesel, josa pääpolttoaineena oleva
kaasu sytytetään dieselöljyllä ja korvausaste voi olla 70
- 80 %. Liikkuvan kaluston polttoaineena käytetään
tavallisimmin nestekaasua joko mixed-dieselissä tai
jatkuvasti yleistyvässä ottomoottoriversiossa.
Paikallismoottoreissa on yleisin yhdistelmä pilot-diesel
ja maakaasu.
AB - Neste-, maa- ja biokaasu ovat hyviä
moottoripolttoaineita. Kaasujen polttoainekäyttö on
yleistynyt kohteissa, joissa vähäiset pakokaasupäästöt
ovat tärkeitä. Käyttöä rajoittavia tekijöitä ovat hinta,
varastoinnin vaikeus ajoneuvoissa ja jakelupisteiden
vähäisyys. Sekä neste- että maakaasu sopivat
ominaisuuksiensa puolesta hyvin ottomoottorin
polttoaineeksi. Maakaasu sopii hyvin myös
dieselperiaatteella toimivan moottorin pääpolttoaineeksi,
mutta sytytyspolttoaineena tarvitaan edelleen
dieselöljyä. Biokaasu on polttoaineominaisuuksiltaan
maakaasun kaltaista.
Sekä neste- että maakaasua käytetään jonkin verran
moottoripolttoaineena pääasiassa Yhdysvalloissa,
Japanissa ja eräissä Länsi-Euroopan maissa. Lähes kaikki
nestekaasua (LPG) tai paineistettua maakaasua (CNG)
käyttävät autot ovat kaksoispolttoaineversioita.
Normaaliin bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna lähes
ainoa rakenteellinen ero on polttoainejärjestelmässä.
Lisäksi elektroninen sytytysennakon säädin on
yleistymässä kaksoispolttoajoneuvoissa. Neste- tai
maakaasua pääpolttoaineenaan käyttävien autojen väliset
erot rakenteissa ja säädöissä rajoittuvat lähinnä
polttoaineen varastointitapaan.
Muutettaessa dieselmoottori kokonaan tai osittain
kaasukäyttöiseksi on valittavissa kolme tapaa: 1)
moottorin muuttaminen ottomoottoriksi, jolloin
dieselöljyn korvausaste on 100 %, 2) ns.
mixed-diesel-konversio, jossa kaasua syötetään imuilman
joukkoon (korvausaste noin 35 %) ja 3)
pilot-ruiskutteinen diesel, josa pääpolttoaineena oleva
kaasu sytytetään dieselöljyllä ja korvausaste voi olla 70
- 80 %. Liikkuvan kaluston polttoaineena käytetään
tavallisimmin nestekaasua joko mixed-dieselissä tai
jatkuvasti yleistyvässä ottomoottoriversiossa.
Paikallismoottoreissa on yleisin yhdistelmä pilot-diesel
ja maakaasu.
KW - motor vehicle engines
KW - automotive fuels
KW - liquefied petroleum gas
KW - natural gas
KW - biogas
KW - reviews
M3 - Report
SN - 951-38-2282-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Neste-, maa- ja biokaasu moottoripolttoaineena
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -