Nestekaasu moottoripolttoaineena: Moottori- ja autokokeet

Tom Eklund, Nils-Olof Nylund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työssä selvitetään, miten suuri C3-nestekaasun C3H6-(propeeni)pitoisuus saa olla, jotta kaasu vastaisi moottoriteknisiltä ominaisuuksiltaan korkeaoktaanista bensiiniä kaksoispolttoainekäytössä. Koepolttoaineiden C3H6-pitoisuudet olivat 5, 20, 35 ja 50 mooli-%. Nakutuskokeita tehtiin CFR-oktaanimoottorilla ja nelisylinterisellä Talbot-moottorilla. Oktaani-moottoritulosten perusteella 20 % C3H6 sisältävä kaasu vastasi korkeaoktaanista bensiiniä, autonmoottorikokeiden perusteella C3H6-pitoisuuden tulisi olla alle 10 mooli-%. Eri kaasulaatujen karstoittavaa vaikutusta tutkittiin yksisylinterisellä Petter W1-koemoottorilla. Polttoaineesta syntyvän karstan osuus verrattuna voiteluaineesta syntyvään karstaan oli pieni. Eri kaasulaatujen välillä ei ole eroja karstoittumisessa. Kun C3H6-pitoisuus kasvaa 0:sta 50 %:iin, teoreettisesti oikea ilmapolt-toainesuhde muuttuu 15,8:1 > 15,3:1. Ilma-polttoainesuhde vaikuttaa varsin vähän moottorin toimintaan pienillä kuormituksilla ja sen, kuten myös sytytysennakon, vaikutukset korostuvat tehon noustessa. Lisäksi pyrittiin selvittamään, miten voidaan varmistua siitä, että nestekaasulla toimiva auto on oikein säädetty. Kuormittamattomalla moottorilla tehdyt polttoaineen kulutusmittaukset tai pakokaasumittaukset eivät anna varmuutta säätöjen oikeellisuudesta, vaan se voidaan varmistaa vain kuormittamalla autoa alustadynamometrissa. Autolla tehdyt laboratorio- ja kenttäkokeet käsittivät pakokaasu- ja kylmäynnistyskokeita ja kenttäkokeessa tutkittiin lisäksi polttoainekulutusta, kulumista ja moottori- ja polttoainejärjestelmän likaantumista. Kylmäkäynnistys onnistuu C3-nestekaasulla noin -20 °C:n lämpötilaan saakka. Polttoaineen kulutus ja pakokaasupäästöjen määrät eivät olennaisesti eroa tavanomaisista bensiiniarvoista. Moottorin kuluminen ja likaantuminen on nestekaasua käytettäessä hyvin vähäistä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages86
    ISBN (Print)951-38-2670-8
    Publication statusPublished - 1986
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number621
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • liquefied petroleum gases
    • LPG
    • tests
    • automobile engines
    • test engines
    • fuel consumption
    • wear
    • deposition

    Cite this