TY - BOOK
T1 - Nestekaasu moottoripolttoaineena
T2 - Moottori- ja autokokeet
AU - Eklund, Tom
AU - Nylund, Nils-Olof
PY - 1986
Y1 - 1986
N2 - Työssä selvitetään, miten suuri C3-nestekaasun
C3H6-(propeeni)pitoisuus saa olla, jotta kaasu vastaisi
moottoriteknisiltä ominaisuuksiltaan korkeaoktaanista
bensiiniä kaksoispolttoainekäytössä. Koepolttoaineiden
C3H6-pitoisuudet olivat 5, 20, 35 ja 50 mooli-%.
Nakutuskokeita tehtiin CFR-oktaanimoottorilla ja
nelisylinterisellä Talbot-moottorilla.
Oktaani-moottoritulosten perusteella 20 % C3H6 sisältävä
kaasu vastasi korkeaoktaanista bensiiniä,
autonmoottorikokeiden perusteella C3H6-pitoisuuden
tulisi olla alle 10 mooli-%.
Eri kaasulaatujen karstoittavaa vaikutusta tutkittiin
yksisylinterisellä Petter W1-koemoottorilla.
Polttoaineesta syntyvän karstan osuus verrattuna
voiteluaineesta syntyvään karstaan oli pieni. Eri
kaasulaatujen välillä ei ole eroja karstoittumisessa.
Kun C3H6-pitoisuus kasvaa 0:sta 50 %:iin, teoreettisesti
oikea ilmapolt-toainesuhde muuttuu 15,8:1 > 15,3:1.
Ilma-polttoainesuhde vaikuttaa varsin vähän moottorin
toimintaan pienillä kuormituksilla ja sen, kuten myös
sytytysennakon, vaikutukset korostuvat tehon noustessa.
Lisäksi pyrittiin selvittamään, miten voidaan varmistua
siitä, että nestekaasulla toimiva auto on oikein
säädetty. Kuormittamattomalla moottorilla tehdyt
polttoaineen kulutusmittaukset tai pakokaasumittaukset
eivät anna varmuutta säätöjen oikeellisuudesta, vaan se
voidaan varmistaa vain kuormittamalla autoa
alustadynamometrissa.
Autolla tehdyt laboratorio- ja kenttäkokeet käsittivät
pakokaasu- ja kylmäynnistyskokeita ja kenttäkokeessa
tutkittiin lisäksi polttoainekulutusta, kulumista ja
moottori- ja polttoainejärjestelmän likaantumista.
Kylmäkäynnistys onnistuu C3-nestekaasulla noin -20 °C:n
lämpötilaan saakka. Polttoaineen kulutus ja
pakokaasupäästöjen määrät eivät olennaisesti eroa
tavanomaisista bensiiniarvoista. Moottorin kuluminen ja
likaantuminen on nestekaasua käytettäessä hyvin
vähäistä.
AB - Työssä selvitetään, miten suuri C3-nestekaasun
C3H6-(propeeni)pitoisuus saa olla, jotta kaasu vastaisi
moottoriteknisiltä ominaisuuksiltaan korkeaoktaanista
bensiiniä kaksoispolttoainekäytössä. Koepolttoaineiden
C3H6-pitoisuudet olivat 5, 20, 35 ja 50 mooli-%.
Nakutuskokeita tehtiin CFR-oktaanimoottorilla ja
nelisylinterisellä Talbot-moottorilla.
Oktaani-moottoritulosten perusteella 20 % C3H6 sisältävä
kaasu vastasi korkeaoktaanista bensiiniä,
autonmoottorikokeiden perusteella C3H6-pitoisuuden
tulisi olla alle 10 mooli-%.
Eri kaasulaatujen karstoittavaa vaikutusta tutkittiin
yksisylinterisellä Petter W1-koemoottorilla.
Polttoaineesta syntyvän karstan osuus verrattuna
voiteluaineesta syntyvään karstaan oli pieni. Eri
kaasulaatujen välillä ei ole eroja karstoittumisessa.
Kun C3H6-pitoisuus kasvaa 0:sta 50 %:iin, teoreettisesti
oikea ilmapolt-toainesuhde muuttuu 15,8:1 > 15,3:1.
Ilma-polttoainesuhde vaikuttaa varsin vähän moottorin
toimintaan pienillä kuormituksilla ja sen, kuten myös
sytytysennakon, vaikutukset korostuvat tehon noustessa.
Lisäksi pyrittiin selvittamään, miten voidaan varmistua
siitä, että nestekaasulla toimiva auto on oikein
säädetty. Kuormittamattomalla moottorilla tehdyt
polttoaineen kulutusmittaukset tai pakokaasumittaukset
eivät anna varmuutta säätöjen oikeellisuudesta, vaan se
voidaan varmistaa vain kuormittamalla autoa
alustadynamometrissa.
Autolla tehdyt laboratorio- ja kenttäkokeet käsittivät
pakokaasu- ja kylmäynnistyskokeita ja kenttäkokeessa
tutkittiin lisäksi polttoainekulutusta, kulumista ja
moottori- ja polttoainejärjestelmän likaantumista.
Kylmäkäynnistys onnistuu C3-nestekaasulla noin -20 °C:n
lämpötilaan saakka. Polttoaineen kulutus ja
pakokaasupäästöjen määrät eivät olennaisesti eroa
tavanomaisista bensiiniarvoista. Moottorin kuluminen ja
likaantuminen on nestekaasua käytettäessä hyvin
vähäistä.
KW - liquefied petroleum gases
KW - LPG
KW - tests
KW - automobile engines
KW - test engines
KW - fuel consumption
KW - wear
KW - deposition
M3 - Report
SN - 951-38-2670-8
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Nestekaasu moottoripolttoaineena
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -